شنبه / ۷ شهریور ۱۳۹۴ / ۱۳:۴۵
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۶۰۰۷۷
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

85 درصد خرده فروشی کشور به شکل سنتی

مدیرعامل بزرگترین مجموعه خرده فروشی در کشور با بیان اینکه هنوز بیش از 85 درصد خرده فروشی کشور به صورت سنتی انجام می شود، گفت: این میزان خرده فروشی توسط حدود 5 میلیون مغازه کوچک در سراسر کشور صورت می گیرد.

فرشید گل زاده کرمانی بهترین سیاست برای پایان دادن به روش سنتی خرده فروشی در کشور را توسعه فروشگاه های زنجیره ای دانست و اظهار داشت: در این فروشگاه ها هم نظارت نهادهای مسئول به لحاظ بهداشت، استاندارد و امور مالیاتی ارتقا می یابد و هم اینکه هزینه های توزیع بشدت کاهش پیدا می کند.
وی با بیان آنکه در کشورهای توسعه یافته بیش از 80 درصد شبکه توزیع مبتنی بر فروشگاه های زنجیره ای است، گفت: کشور هم اکنون در حال گذار است و در این شرایط دولت باید یکسری بسترهایی را فراهم کند تا فضای رقابتی به سمت حضور مجموعه های زنجیره ای، ایجاد شود که متاسفانه در سال های گذشته برخی از سیاست ها در مقابل توسعه این فروشگاه ها بوده است.
گل زاده سپس حضور برخی از مجموعه های غیرمرتبط با صنعت خرده فروشی را یکی از بارزترین سیاست های مقابله با تسعه فروشگاه های زنجیره ای در کشور ذکر کرد و اظهار داشت: به عنوان مثال شهرداری برخی از کلانشهرها راسا در این خصوص اقدام کردند و مکانهایی را در اختیار برخی از افراد گذاشتند تا آنها نیز مبادرت به عرضه کالاهای خود کنند.
وی افزود: در این فضا متولیان این مراکز ضمن فرار مالیاتی، کالا بدون رعایت بهداشت و مبانی استاندارد به مشتریان عرضه می شود.
مدیرعامل شرکت فروشگاههای زنجیره ای رفاه ادامه داد: فروشگاههای زنجیره ای هم اکنون حدود 9 درصد مالیات ارزش افزوده را پرداخت می کنند ضمن آنکه حاشیه سود آنها نیز حدود 12 درصد است. حال مقایسه کنید فروشگاههای زنجیره ای که 9 درصد مالیات ارزش افزوده را پرداخت می کنند با آنهایی که از این موضوع طفره می روند. این موضوع بشدت به توسعه فروشگاههای زنجیره ای ضربه می زند.

** گسترش فروشگاههای غیررسمی خرده فروشی
گل زاده با بیان آنکه متاسفانه این نوع مراکز بشدت در حال گسترش هستند، گفت: دولت باید این قضیه را بطور جدی پیگیری و سازمان امور مالیاتی نیز بر گسترش این مراکز تمرکز کند.
به گفته وی، این مراکز هم اکنون در اصفهان و قم فعالیت دارند و در حال گسترش در کل کشور هستند که از مزیت هایی مثل شهرداری ها استفاده کرده و با هزینه های ناچیز اماکنی را در اختیار خود قرار دادند.
وی سپس بر ضرورت ایجاد شبکه توزیع مدرن در کشور تاکید کرد و گفت: یکی از نشانه های این شبکه توزیع مدرن وجود مجموعه فروشگاههای زنجیره ای است که باید شرایطی فراهم شود تا این مجموعه ها هرچه سریعتر شکل بگیرند.
گل زاده با تاکید براینکه وجود مراکز غیررسمی خرده فروشی سدی برای توسعه فروشگاههای زنجیره ای هستند، افزود: اگر این شرایط ادامه پیدا کند به طور قطع نه تنها شبکه توزیع بهبود پیدا نخواهد کرد بلکه در سال های آینده حتما از این ناحیه ضربه خواهیم خورد.

** قیمت در فروشگاههای زنجیره ای کمتر از قیمت مصرف کننده است
این فعال حوزه صنعت خرده فروشی کشور سپس در خصوص قیمت کالاهای عرضه شده در فروشگاه های زنجیره ای نیز گفت: شائبه گران بودن کالاهای موجود در فروشگاههای زنجیره ای به ذهنیت مردم از این فروشگاهها طی سالهای گذشته برمی گردد. در حال حاضر به واسطه رقابتی که ایجاد شده، با وجود اعمال همه سیاست ها مرتبط و اینکه پرداخت مالیات را به طور شفاف انجام می دهیم اما از لحاظ قیمتی با همه مجموعه ها قابل رقابت هستیم.
وی افزود: در فروشگاه رفاه هیچ کالایی در حد قیمت مصرف کننده ارایه نمی شود بلکه همه کالاها زیر قیمت مصرف کننده عرضه می شود و حتی در برخی از کالاها تخفیفاتی بین 10 تا 50 درصد ارایه خواهد شد.
گل زاده همچنین خاطرنشان کرد: در یکسال گذشته با اصلاح ارتباط با تامین کنندگان به عنوان شرکای تجاری، توانستیم هزینه ها را بشدت کاهش دهیم و کالاها را به صورت ارزان تر در اختیار مردم قرار دهیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه برخی از تصمیم گیران کشور با تردید به توسعه فروشگاههای زنجیره ای نگاه می کنند، گفت: در کلان کشور توسعه این فروشگاهها هم به نفع مردم و اقتصاد کشور و هم اینکه به رشد و توسعه اشتغال نیز کمک قابل توجهی خواهد کرد، براین اساس باید مغازه های خرد در فروشگاه های زنجیره ای تجمع شوند.

** سهم 4 درصدی فروشگاههای زنجیره ای در نظام توزیع کشور
مدیرعامل بزرگترین مجموعه خرده فروشی در کشور همچنین به سهم فروشگاههای زنجیره ای در نظام توزیع کشور اشاره کرد و گفت: هم اکنون کمتر از 4 درصد از کل فروش خرده فروشی از طریق فروشگاه های زنجیره ای صورت می گیرد که عدد بسیار اندکی است.
گل زاده ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته این عدد بیش از 80 درصد است حال باید توجه کرد که چه هزینه های زیادی بابت عدم کارایی شبکه فروش می دهیم.
به گفته وی، به طور متوسط حدود 10 تا 20 درصد هزینه نهایی برای مصرف کننده در این شبکه سنتی فروش اضافه می شود که علاوه براین باید بحث سلامت و عدم رعایت استانداردها را هم اضافه کرد.

** ضرورت حضور شرکت های بین المللی در صنعت خرده فروشی کشور
این فعال حوزه صنعت خرده فروشی به الزامات توسعه فروشگاههای زنجیره ای در کشور اشاره کرد و گفت: حضور شرکت های بین المللی در این صنعت می تواند بسیار مفید باشد بنابراین یکی از الزامات توجه به حضور فروشگاهها و رقبا و شرکای خارجی در این صنعت است.
گل زاده سپس بومی سازی دانش بین المللی صنعت خرده فروشی در ایران را دومین الزام توسعه فروشگاه های زنجیره ای در کشور برشمرد و گفت: دولت باید بر مجموعه های غیرشفاف و رسمی نظارت جدی داشته باشد تا این مجموعه ها صنعت خرده فروشی کشور را بیش از گذشته خراب نکنند.
وی با بیان اینکه سازمان های غیرمرتبط نباید تسهیلاتی برای برخی رقبا فراهم کنند، اظهار داشت: چنانچه بخواهیم فروشگاههای زنجیره ای را به فروشگاههای مدرن تبدیل کنیم باید برخی سیاست ها از جمله فروش های فصلی توسط شهرداری ها را کنار بگذاریم.

** کمبود یک میلیون نفری نیروی انسانی متخصص در صنعت خرده فروشی
گل زاده برگزاری آموزش های حرفه ای را از دیگر الزامات دانست و گفت: در صنعت خرده فروشی کشور از ضعف نیروی انسانی و مدیر حرفه ای رنج می برد. یکی از بحران هایی که در سال های آینده به طور قطع با آن مواجه خواهیم بود مدیریت برج های تجاری چند منظوره است، هم اکنون برج هایی در کشور توسعه یافته که هیچ نظام مدیریتی برای آنها وجود ندارد.
وی اضافه کرد: در شرایط فعلی حدود یک میلیون نفر کمبود نیروی انسانی متخصص در صنعت خرده فروشی وجود دارد که سال به سال در حال افزایش است که باید برای آن یک فکر عاجل کرد.
مدیرعامل شرکت فروشگاههای زنجیره ای رفاه همچنین ادامه داد: مجموعه فروشگاههای زنجیره ای هیچ گونه اتحادیه و کانونی که بتوانند سیاستگذاری و نظارت کنند، ندارند که به اتفاق برخی فروشگاههای زنجیره ای درصدد هستیم این ضعف را پوشش و اتحادیه فروشگاههای زنجیره ای کشور را تشکیل دهیم.
گل زاده در خصوص حضور هیات های خارجی در کشور و مشارکت با فروشگاههای بنام بین المللی گفت: در این زمینه پیشنهادهایی داشتیم و حتی مذاکراتی را هم انجام دادیم. بنظر می رسد کاملا ضرورت دارد که حضور شرکت های معتبر، خوشنام و با سابقه خارجی را در ایران داشته باشیم.

وی افزود: فروشگاه رفاه به عنوان بزرگترین مجموعه فروشگاه زنجیره ای از این موضوع استقبال می کند و این آمادگی را دارد تا با شرکت های معتبر خارجی مشارکت داشته باشد ضمن اینکه در این خصوص با برخی از این شرکت ها مذاکراتی را انجام داده ایم.


ایرنا

(شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۴) ۱۳:۴۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها