یکشنبه / ۱ شهریور ۱۳۹۴ / ۱۳:۵۷
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۵۹۹۴۷
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

غذاگردی، جاذبه‌ای متفاوت در رونق گردشگری

غذاهای محلی یکی از برگ‌های برنده ایست که می تواند در کنارجاذبه های فرهنگی و طبیعی نقش بزرگی در جذب گردشگر ایفا کند.

یکی از عمده‌ترین موضوعاتی که می‌تواند پس از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، مردم را به سفر ترغیب کند رستوران‌های محلی است.

رستوران‌های محلی با منوهای خاص و متنوع هر منطقه می‌توانند علاوه بر آنکه در زمان کم، غذای باکیفیتی به گردشگران بدهند، می‌توانند با نزدیک بودن به هتل‌ها و محل اقامت گردشگران خود به یکی از مکان‌های جذب گردشگر تبدیل شوند.

منوهای محلی علاوه بر ارزانتر بودن نسبت به غذاهای مدرن آداب و رسوم هر منطقه را به گردشگران با طعمی دلنشین و به یادماندنی نشان می‌دهند.

در ایران اقوام و فرهنگ‌های مختلفی وجود دارد که هرکدام غذاهای خاص خود را دارند و همین امر می‌تواند باعث شود که ایران به یکی از قطب‌های گردشگری غذا تبدیل شود، حتی با تشویق و حمایت‌های مسئولین حوزه گردشگری غذاهای محلی می‌توانند به عنوان برندی برای تبلیغ شهرهای ایران در آن سوی مرزها مورد استفاده قرار گیرند.

در کشور هزار طعم و مزه ایران حتی در رستوران‌های سنتی نیز نقش و رنگ مدرنیته بر منوهای این رستوران‌ها حاکم شده است و کم رنگی طعم و عطر غذاهای محلی به وضوع در آن نمایان است.

به عنوان مثال در قطب گردشگری ایران، مازندران تنوع بسیاری در نوع غذاهای هرمنطقه از این خطه سبز را شاهد هستیم، هلی خرش، اسفناج هاوریش یا نرگسی، انار تیم خرش، آغوز مسما، چنگل خرش، خورشت ساک، شیشنداز، ققنا یا مرغانه شکر، کرک بپرست، کیی جغلی، کدوریزه، ماهی گرزی، حسرت الملوک، ماهی تیم کوکو، کیی چلیک کوکو، شورماهی کوکو، کیی پلا، سوزی پلا، خورشت اردک، بنه بزه آش، ترشی آش، آش گزنه و دوپتی آش از جمله غذاهای محلی مازندران محسوب می‌شوند که در هیج کجای دنیا نمی‌توان طعم دلنشین آنها را تجربه کرد اما متاسفانه در منوی رستوران‌های نقطه به نقطه این استان کمتر می‌توان چنین غذاهایی را یافت.

قاسم ساجدی رئیسی مدیر یک رستوران ماهی در سوادکوه مازندران در گفت‌وگو با ایسنا درباره دلایل کمرنگ بودن غذاهای محلی در منوی رستوران‌ها ابراز می‌دارد: برخی از صاحبان رستوران‌ها تصور می‌کنند غذاهای محلی نمی‌تواند باب میل همه اقشار باشد و سودآوری ندارد.

وی بیان کرد: به نظر این عده در مازندران ورود گردشگران خارجی بسیار محدود است و همواره گردشگران خارجی برای خوردن غذاهای محلی وجود ندارند به علاوه گردشگران داخلی نیز در منزل این غذاها را تهیه می‌کنند و تمایل بیشتری به غذاهای مدرن و فست‌فودها در زمان تفریح نشان می‌دهند.

ساجدی مهمترین دلیل ناشناخته بودن غداهای سنتی در رستوران‌ها را عدم تبلیغات درست می‌داند و اظهار می‌کند: مسئولان شهری هر شهرستان با همکاری مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری هر منطقه می‌توانند با تبلیغات وسیع و درست مانند ایجاد جشنواره‌های غذا در همان منطقه خاص که آن نوع غدا پخت می‌شود و به همان سبک پخت محلی غداهای سنتی هرمنطقه را به گردشگران بشناسانند و آنها را به خوردن این نوع غذاها ترغیب کنند.

سیدمحمد ساداتی مالک نخستین اقامتگاه بوم‌گردی در سورت نیز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: عدم وجود و گاها کمرنگی غذاهای محلی در رستوران‌ها و اماکن تفریحی بخصوص در اقامتگاه‌های بوم‌گردی سبب می‌شود نتوانیم به درستی تنوع فرهنگی خود را به گردشگران نشان دهیم.

وی تصربح کرد: غذا بخش مهمی از سفر گردشگران را تشکیل می‌دهد و گنجاندن غذاهای محلی بخصوص در مازندران با آن همه تنوع، در منو غذایی رستوران‌ها و اماکن اقامتی می‌تواند علاوه بر جذب گردشگران خاطره‌ای از طعمی خوش را برایشان به یادگار بگذارد و همین عملی می‌شود تا برای چشیدن دوباره آن طعم دلنشین دوباره به آن مکان سفر کنند.

به گزارش ایسنا؛ ایجاد جشنواره‌های غذاهای محلی، برگزاری تورهای تحت عنوان غذاگردی و تغییر منوی مکان‌های اقامتی، رستوران‌ها و هتل‌ها به سبک سفره محلی و در کنار آن تبلیغات درست می‌تواند پاشنه آشیلی برای توسعه حوزه گردشگری باشد اما قبل از ورود به این حوزه بسترها باید آماده شوند.

متاسفانه رشد قارچ گونه قلیان‌ها در منوی اماکن اقامتی سودآوری دارد اما تغییر به سبک سفره محلی برای بسیاری از مدیران اماکن اقامتی امری غیرقابل هضم و کم بازده است و این نشان از آن دارد که مسئولان در حوزه تبلیغات فرهنگ هر منطقه به صورت چراغ خاموش عمل کرده‌اند.

ایسنا

(یکشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۴) ۱۳:۵۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها