شنبه / ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۰:۳۷
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۵۹۹۱۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

کاهش شدید ارزش لیر قیمت مواد غذایی را در ترکیه افزایش می‌دهد

کارشناسان حوزه تولید مواد غذایی در ترکیه اعلام کرده اند با توجه به کاهش شدید ارزش لیر این کشور در برابر دلار طی ماه های گذشته، در ماه‌های آتی مردم این کشور شاهد افزایش قابل توجه قیمت مواد غذایی خواهند بود.

به نقل از حریت، شرکت سزون پیرینیک ترکیه از افزایش قابل توجه قیمت مواد غذایی در این کشور طی ماه های آینده خبر داد.

محمت اردوغان، رئیس این شرکت، تأکید کرد کاهش ارزش لیر شرایطی را برای تولید کنندگان مواد غذایی در این کشور بوجود آورده است که این تولید کنندگان مجبور هستند طی ماه های آینده قیمت مواد غذایی تولیدی خود را افزایش دهند.

وی تأکید کرد این شرکت ترک برابری ارزشی 2.7 لیر در برابر دلار را برای سال جاری پیش بینی کرده بود اما ارزش لیر در حال حاضر به 3 در برابر دلار سقوط کرده است.

این شرکت همچنین تأکید کرده است که به دلیل عدم خوش بینی به آینده برخی از سرمایه گذاری ها برای تولید مواد غذایی در این کشور به تعویق افتاده و معلق شده اند.

در سال جاری، ترکیه شاهد روند نزولی قیمت مواد غذایی بوده است و بنا به گفته کارشناسان این حوزه، این روند طی ماه های آینده نیز ادامه خواهد یافت.

این روند افزایشی به گونه‌ای است که در حال حاضر در بازار جهانی قیمت مواد غذایی در حال کاهش است و در ماه جولای متوسط قیمت ماهانه مواد غذایی به پایین ترین سطح خود از سال 2009 تا کنون رسیده  است.

بنا به گزارش سازمان غذا و کشاورزی، قیمت مواد لبنی و روغن های گیاهی کاهش چشمگیری را در ماه جولای در جهان تجربه کرده اند.

دولت ترکیه طی روزهای گذشته اعلام کرده است که روند افزایش قیمت مواد غذایی در این کشور را تحت نظارت داشته و اقداماتی را برای مقابله با آن صورت خواهد داد تا هزینه خانوارها در این کشور بیش از این افزایش نیابد.

دولت ترکیه قصد دارد تا با واردات گوشت از اتحادیه اروپا با تعرفه گمرکی صفر، قیمت این ماده غذایی را که در حال حاضر در ترکیه بالاتر از متوسط جهانی قرار دارد را کاهش دهد.

محمت اردوغان تأکید کرد واردات مواد غذایی با تعرفه گمرکی صفر، در زمان افزایش قیمت‌ها راه حل کوتاه مدت است و این کشور در حال حاضر با مشکلات جدی در حوزه کشاورزی روبرو شده است.

بنا به گفته این فعال حوزه کشاورزی ترکیه، در حالی که مصرف محصولات غذایی و کشاورزی در این کشور افزایش یافته است تولید این محصولات در ترکیه کاهش چشمگیری داشته است به گونه ای که به عنوان مثال در سال 1990 ترکیه 2 میلیون تن لوبیا تولید کرد در حالی که طی سال گذشته این رقم به حدود نصف کاهش یافت.

 

فارس

(شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴) ۱۰:۳۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها