یکشنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ / ۰۹:۴۱
سرویس : نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...
کد خبر : ۵۹۸۰۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...

جشنواره انجیر پایان یافت

دومین جشنواره انجیر در شهرستان گلوگاه به عنوان مهد انجیر مازندران به کار خود پایان داد.

شهرستان گلوگاه با داشتن ۱۰۵ هکتار سطح زیرکشت از قطب های مهم تولید انجیر در مازندران به شمار می رود و از سال قبل جشنواره انجیر با هدف معرفی بیشتر این محصول راه اندازی شده است.

 معاون ترویج جهاد کشاورزی مازندران شنبه شب در اختتامیه دومین جشنواره انجیر گلوگاه در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گلوگاه، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی در گرو استفاده از پتانسیل محلی و بومی و استفاده از ظرفیت های داخلی محقق می شود.

احمد گلابیان با اشاره به برگزاری مناسب دومین جشنواره انجیر گلوگاه یادآور شد: برگزاری این جشنواره نیز گامی در جهت توسعه و رونق اقتصاد مقاومتی در منطقه و استان است تا با شناساندن به موقع محصول انجیر به استان و کشور در بخش صادرات، فعال شویم.

معاونت ترویج جهاد کشاورزی مازندران، با اشاره به ظرفیت های خوب استان مازندران در شهرستان های مختلف گفت: بالغ بر ۷۲ محصول در استان مازندران کشت می شود که تقریبا" بسیاری از شهرهای ما با برند محصولات کشاورزی شناخته شده اند.

گلابیان ادامه داد: بعنوان نمونه، بهنمیر با توت فرنگی، رامسر با گل گاو زبان، شهرهای مرکز استان با گیلاس و گلوگاه با محصول انجیر شناخته شده است و این محصولات باید به صورت برند اقتصادی در آمده و در راستای توسعه اقتصاد و اشتغال در منطقه کار شود.

وی با قدردانی از پدر انجیر گلوگاه در شناساندن این محصول به جامعه یادآور شد: تلاش و ممارست اکبر ایران نژاد پدر انجیر گلوگاه در تولید ایده نو و کاشت درختان در جاده، موجب شد تا علاوه بر افزایش کشت انجیر در این منطقه، شاهد رونق اشتغال و اقتصاد در فصل برداشت انجیر در گلوگاه باشیم که امیدواریم با کاربردی کردن این جشنواره ها در رشد و توسعه تولید محصولات ارگانیک تلاش بیشتری انجام شود.

توجه به تولیدات داخلی امری مهم است

فرماندار گلوگاه نیز در سخنانی با اشاره به دغدغه های رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی گفت: توجه به تولیدات بومی و داخلی از مسائل مهم و قابل توجه در کشور است که امیدواریم با توسعه محصولات بومی، در تحقق این امر تلاش بیشتری انجام دهیم.

عیسی قاسمی طوسی افزود: اتفاق خوبی که در قالب دومین جشنواره اقتصاد مقاومتی در گلوگاه افتاده است، راهی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی است که باید بیش از گذشته به آن اهتمام داشته و گلوگاه را با برند انجیر به کشور بشناسانیم تا محصولات بومی ما ملی شود.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی خارج شدن از اقتصاد تک محصولی  و توجه به داشته های بومی و محلی می تواند در رشد همه جانبه اقتصادی نقش آفرین باشد که باید در این راستا با استفاده از توان سرمایه گذاران و فعال کردن بخش خصوصی، این مهم محقق شود.

مدیر جهاد کشاورزی گلوگاه نیز با بیان اینکه گلوگاه، با داشتن ۱۰۵ هکتار سطح زیر کشت انجیر یکی از کانون های مهم تولید انجیر در کشور است، افزود: برای کشت انواع مختلف انجیر کشور در گلوگاه نیز با مرکز تحقیقات انجیر کشور در اسپهبدان رایزنی های انجام شده تا انواع انجیر کشور در گلوگاه کشت شود.

رضا پورفلاح اظهار کرد: در سال های اخیر نگاه اقتصادی و کارشناسانه‌ای به تولید، فروش و فرآورده های انجیر در گلوگاه شده که در همین راستا، کاشت درخت انجیر از حاشیه باغ ها و مزارع به درون باغ کشیده شده و شاهد ایجاد باغ‌های انجیر در این منطقه هستیم.

وی همچنین با اشاره به برگزاری دومین جشنواره انجیر گلوگاه و استقبال مناسب و کم نظیر مردم از این جشنواره خاطر نشان کرد: ۱۵ مقاله علمی و کارشناسی شده به این جشنواره ارائه شده که مورد بررسی و تحقیق و عملیاتی شدن قرار می گیرد تا از نظر کارشناسان و صاحبان علم در تولید و فروش بهتر این محصول استفاده شود.

انجیر گلوگاه ارگانیک است

 پورفلاح از انجیر گلوگاه با نام انجیر ارگانیک و سالم نام برد که با توجه به اقلیم این شهرستان، انجیر گلوگاه در طول سال به لحاظ اینکه بدون سموم شیمیایی به ثمر می‌نشیند و منبع درآمد و سودآوری بی نظیری در این زمینه است.

وی گفت: برپایی حدود ۳۰ غرفه نمایشگاهی در این جشنواره نیز بیانگر اهتمام ویژه زنان خانه دار در تولید محصولات مختلف بومی و محلی است که وجود نان محلی، فرآورده های مختلف انجیر همچون شیره انجیر، مربای انجیر، انجیر خشک و... و غذاهای بومی و محلی بیانگر توجه به این نهم و استفاده از غذای سالم است.

پورفلاح با بیان اینکه زنان خانه دار غرفه دار در این جشنواره خواهان برگزاری نمایشگاه های سنتی و بومی محلی فصلی در منطقه شدند، افزود: این نمایشگاه فصلی نیز در دستور کار قرار دارد تا زنان خانه دار بتوانند به صورت فصلی هنرهای خود را به معرض نمایش و فروش بگذارند.

 این مراسم با حضور تولیدکنندگان برتر، غرفه داران، کارشناسان و افراد زبده در تولید انجیر برگزار و با انتخاب و تجلیل از نفرات برتر و برگزیده در این جشنواره به کار خود پایان داد.

 

مهر

(یکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴) ۰۹:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها