یکشنبه / ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ / ۰۸:۳۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۹۵۲۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

جایگاه «کشت گلخانه‌ای» «فراه» در کشاورزی افغانستان

کشت گلخانه‌ای که در بسیاری از ولایت‌های افغانستان رونق گرفته، می‌تواند نقش ویژه‌ای در رونق کشاورزی، اشتغالزایی و کاهش قیمت محصولات ایفا کند.

کشاورزی مهمترین منبع درآمد افغانستان است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده و آمار وزارت کشاورزی، 80 درصد مردم افغانستان به کشاروزی و دامدرای مشغول هستند، حدود 30 درصد از درآمد ملی از ناحیه محصولات کشاورزی است.

در افغانستان هنوز کشاورزی سنتی رایج است و وزارت کشاورزی این کشور در کنار برخی سازمان‌های بین‌المللی تلاش کرده‌ تا کشاورزان افغانستانی را با علوم روز آشنا سازند. در سال‌های اخیر کشاورزی در این کشور با تحولاتی هر چند اندک همراه بوده است که از آن جمله رواج کشت گلخانه‌ای است.


اهمیت کشت گلخانه‌ای در افغانستان

«سید حضرت علوی» مهندس کشاورزی با انتشار یادداشتی در شبکه‌های اجتماعی به اهمیت این کشت در افغانستان اشاره کرده است. وی نوشته است: افغانستان دارای زمستان‌های طولانی است که اغلب سبزیجات این کشور در فضای آزاد پرورش می‌یابد. کشت سبزیجات گلخانه‌ای در طول زمستان برای کشاورزان مفید بوده و کمک بزرگی به اقتصاد کشاورزان می‌باشد.

وی افزوده است: در فصل پاییز و زمستان سبزیجات و میوه از کشور های همسایه وارد بازهای داخلی می‌شود که رساندن این سبزیجات برای مناطق دوردست از راه‌های صعب‌العبور سبب افزایش قیمت آن شده، بنابراین لازم است تا کشاورزان برای تولید محصولات گلخانه‌ای در افغانستان آموزش ببینند که در این صورت شاهد از بین رفتن فقر در بین کشاورزان و رسیدن محصولات با قیمت پایین به دست مردم خواهیم بود. در ایام فصل زمستان که هیچ کاری برای کشاورزان وجود ندارد، رواج کشت گلخانه‌ای زمینه کار را برای آنان مهیا خواهد ساخت.

مهندس علوی معتقد است که این نوع کشت می‌تواند سبب فقر زدایی از نقاط محروم شود.



فراه قطب کشت گلخانه‌ای

کشاورزان در ولایت‌های زیادی به کشت گلخانه‌ای روی آورده‌اند. در غرب و شمال افغانستان کشت سبزیجات و میوه گلخانه‌ای رواج یافته است. اما بر اساس گزارش‌های منتشر شده، غرب افغانستان و به‌ویژه ولایت فراه در این کشت پیشتاز است. ده‌ها هکتار زمین در این ولایت زیر کشت گلخانه‌ای قرار گرفته است.

کشت سبزیجات گلخانه‌ای در ولایت فراه نسبت به سال گذشته 10 برابر افزایش یافته و روزانه بیش از یک هزار تن انواع سبزیجات تولید و روانه بازار می‌شود.

به اعتقاد برخی، کشت گلخانه‌ای و گرایش مردم به آن، سطح زیر کشت مواد مخدر را در این ولایت کاهش داده است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی بخش کشاورزی ولایت فراه، به مدد کشت گلخانه‌ای، این ولایت از نظر تولید خیار، خربزه، هندوانه، گوجه فرنگی،بادنجان و انواع سبزیجات به خودکفایی رسیده است. این سبزیجات در تمام فصل های سال در این ولایت برداشت می شود. محصولات گلخانه‌های سبز ولایت فراه حالا تا بازارهای حوزه غرب و ولایت مختلف و حتی خارج از کشور رسیده است.

رونق این کشت می‌تواند سهم ویژه‌ای در شکوفایی و رونق بخش کشاورزی افغانستان و همچنین ایجاد اشتغال داشته باشد.

 

فارس

(یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴) ۰۸:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها