سه شنبه / ۱۶ تیر ۱۳۹۴ / ۱۱:۰۷
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۸۹۷۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

کرمانشاه از آنفلوآنزای پرندگان پاک است

‌مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه تاکنون موردی از آنفلوآنزای پرندگان در استان نداشته‌ایم، افرادی که مرغ زنده غیربهداشتی عرضه می‌کنند را مهمترین گروه در معرض خطر این بیماری دانست.

دکتر نادرپرور، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را مهمترین بیماری قابل انتقال به انسان از طیور دانست که تلفات شدیدی در صنعت طیور، طیور روستایی و حیات وحش ایجاد می‌کند.

وی معتقد است: این بیماری اکثر گونه‌های پرندگان بجز تعداد محدودی از پرندگان آبزی و مهاجر را درگیر می‌کند که البته پرندگانی که درگیر نمی‌شوند نیز به عنوان ناقل و مخزن بیماری عمل می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در 32 کشور جهان از جمله کشورهای جنوب شرق آسیا، روسیه، ترکیه، فلسطین و ... گزارش شده، از وجود یک کانون روستایی این بیماری در مازندران خبر داد که سازمان دامپزشکی کشور آن را به صورت رسمی اعلام کرده و اقدامات کنترلی در خصوص آن انجام شده است.

به گفته این مسئول، تا کنون گزارشی از وقوع این بیماری در استان نداشته‌ایم، اما نگرانی که در کرمانشاه وجود دارد، ورود این بیماری به استان از مرزهای عراق است، زیرا در این کشور تدابیر بهداشتی لازم رعایت نمی‌شود.

پرور تصریح کرد: به هر حال ما توان تشخیص سریع این بیماری را داریم و آزمایشگاه دامپزشکی استان نیز به پیشرفته‌ترین وسایل برای تشخیص به موقع آنفلوآنزای پرندگان مجهز شده ‌است.

وی ادامه داد: همکاران ما به طور مستمر روستا به روستا، زیستگاه‌های حیات وحش و مرغداری‌های سنتی و صنعتی را بازدید می‌کنند و در روش دیگری هم مراقبت‌های غیرفعال را اعمال می‌کنیم، یعنی از مرغداران، محیط زیست و روستاییان خواسته‌ایم هرگونه تلفات غیرعادی را به ما گزارش دهند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه از 3000 مورد بازدید، 690 مورد نمونه‌برداری و 3700 مورد آزمایش از صنعت طیور و حیات وحش استان از ابتدای سال خبر داد که همه آنها منفی بوده و موردی از بیماری مشاهده نشده‌ است.

پرور به مرغداران هشدار داد: هرگونه تلفات غیرعادی را گزارش دهند و مانع از تداخل طیور بومی و صنعتی شوند.

وی تاکید کرد: هرکس بخواهد وارد مرغداری‌ها شود باید پوشش مخصوص داشته باشد، مرغداری‌ها به حوضچه ضدعفونی مجهز باشند و هرگونه تلفات در کوره لاشه‌سوزی خود مرغداری معدوم شود و به بیرون انتقال پیدا نکند.

به گفته این مسئول، روستاییان نیز باید از ارتباط طیور خود با پرندگان وحشی و آزادپرواز جلوگیری کنند.

پرور به مردم اطمینان داد که مصرف مرغی که از کانال دامپزشکی و از کشتارگاه‌ها عرضه می‌شود، هیچ نگرانی ندارد.

مدیر‌کل دامپزشکی استان کرمانشاه از مردم خواست به هیچ وجه از مراکز عرضه مرغ زنده خرید نکنند و افزود: عرضه‌کنندگان مرغ زنده و خانواده آنها بیشترین گروه در معرض خطر بیماری آنفلوآنزای پرندگان هستند.

وی هم‌چنین از برنامه‌ریزی برای برخورد با واحدهای عرضه‌کننده مرغ زنده در کل استان خبر داد.

 

ایسنا

(سه شنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۴) ۱۱:۰۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها