دوشنبه / ۱۵ تیر ۱۳۹۴ / ۱۲:۱۴
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۸۹۴۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی
ظلم بانک ها در حق تولید، نابخشودنی است.

تملیک یک واحد تولیدی کمتر از وطن فروشی نیست.

تولید کنندگان، سربازان خط مقدم مبارزه با تحریم، نابرابری اقتصادی و ناعدالتی تسهیلاتی هستند،

جالب آنکه وقتی در کشوری جنگی آغاز می شود، همگان به یاری سربازان کشورشان می شتابند تا در مقابله با دشمن روحیه خود را  از دست ندهند، اما در جنگ اقتصادی که بر کشورتحمیل شد، تولیدکنندگان در خط مقدم این جبهه بی یاور و تنها در مقابله حملات کوبنده استکبار ایستادگی می کنند. آن ها نتنها زخم ضربه های دشمن را به جان می خرند بلکه باید در مقابل بی رحمی و تنگ نظری داخلی نیز بایستند!!

در ایران به جای آنکه حمایت از تولید در دستور کار قرار گیرد فقط شاهد آن هستیم که سیاست ها و برنامه های دولتی به سمت شعار می رود و نهاد های دیگرهمچون بانک ها تیشه ای به دست گرفته و به جان ریشه تولید کشور افتاده اند. بانک ها یکی از اصلی ترین عوامل ضد تولید در کشور هستند. آن ها با سیاست های غلط در جهت تامین سرمایه و ایجاد امنیت برای سودهای سرشار از معاملات ربوی که با تولید کنندگان انجام داده اند در صف اول همکاری با دشمنان این مرز و بوم قرار گرفته اند، سودهایی که منجر به ورشکستی بسیاری از واحد های تولیدی شد و بانک ها بی امان به تملیک و مزایده فروش آن ها دست زدند!!

آیا تملیک یک واحد تولیدی و بیکار نمودن دهها جوان شاغل در آن کمتر از وطن فروشی نیست؟ آیا دریافت سودهای 28 درصدی روی کاغذ و 40 درصدی در عمل، خیانت به کشور و اشتغال جوانان نیست؟

*پول های هزارمیلیاردی را به چه کسانی دادید؟

بانک ها دلیل عدم پرداخت تسهیلات ارزان قیمت یا تملیک واحد تولیدی را در عدم اطمینان به تولید کنندگان می دانند و مدام تولید و تولیدکنندگان را به اتلاف منابع متهم می کنند اما هیچ کدام حاضر نیستند اسناد خود را رو کنند که به چه کسانی به بهانه تولید تسهیلات داده اند. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران در این خصوص اظهار داشت: بانک ها پول های هزار میلیاردی را به کسانی دادند که الان نه خودشان و نه آن پول ها در کشور  باقی مانده و مدام از تولید  ایراد می گیرند که منابع دریافتی را پرداخت نکرده اند؟ چرا ترو خک را باهم می سوزانید؟ به کدام تولیدکننده واقعی تسهیلات داده اید که در بازپرداخت آن دچار مشکل شدید جز آنکه با دریافت سودهای زیاد برای آن ها مشکل ایجاد کردید؟

عبدالله مهاجر افزود: بانک مرکزی مدام از حمایت تولید سخن می گوید اما کدام بانک فرامین و تدابیر بانک مرکزی را جدی می گیرد؟ کدام بانک دستورالعمل های بانک مرکزی را در جهت حمایت از تولید اجرا می کند؟

متاسفانه سیاست های نادرست دولت قبلی در نظارت بانک ها موجب شد تا آن ها  در افزایش غیر منطقی سرمایه خود گام بردارند و تبدیل به غول های پولی کشور شوند که دیگر گوششان به جایی بدهکار نباشد.

*مازندران رتبه برتر در تملیک واحد های صنعتی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در این خصوص بیان داشت: هرگاه بانک ها منابعشان بیش از حد رشد پیدا کند یک نابرابری اجتماعی را در تقابل با جامعه پیدا می کنند و به جای آنکه به دنبال تولید ارزش بروند به سمت طرح های زود بازده حرکت می کنند. محمد پور عمران افزود: زمانیکه تورم حال حاضر کشور 15 درصد است چرا باید سود تسهیلات بالای 20 درصد باشد؟ این غیر منطقی است. وی تصریح کرد: حتی بانک های تخصصی نیز از اصل حمایت از تولید صنعتی و معدنی باز ماندند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت: بانک های استانی می توانند با توجه به دستورالعمل های بانک مرمزی نسبت به سخت گیری های خود تجدید نظر کنند و برای تملیک واحدهای تولیدی عجله نداشته باشند.

وی افزود: بانک های مازندران در حمایت از تولید استان خوب عمل نکردند، در بحث تملک واحد های صنعتی توسط بانک ها، مازندران در رتبه نخست کشور قرار دارد!

*مسئولان دلسوز هنوز وجود دارند

در این میان نباید از شجاعت و حمایت بعضی از مسئولان غافل شد، کسانیکه در راس امور مدیریتی قرار دارند اما برای تولید و تولید کننده استان حامی دلگرم کننده ای هستند. رئیس دادگستری مازندران با بیان اینکه با تمام قوا از تولید و تولید کننده حمایت می کند در ادامه گفت: تا زمانیکه در این جایگاه قرار دارم اجازه نمی دهم بانک ها برای صنعت مازندران مشکل ایجاد کنند و به هر نحو ممکن ازچرخه تولید استان حمایت می کنم.

امید است سایه سنگین رکود از آسمان اقتصاد ایران برداشته شود و همه فعالان عرصه اقتصادی  در کنار یکدیگر با همدلی و هم زبانی ملی به اعتلای ایران اسلامی کمک کنند، موارد بیان در تقبیح بعضی از بانک ها بود که همگان بر فعالیت تخریبی آن ها آگاهیم و مراد از موارد بیان شده نقد برخی از بانک های خصوصی و دولتی بود و فعالیت دیگر بانک ها در حوزه حمایت از تولید جای تقدیر دارد.

حسین زحمتکش- خبرنگار شبکه خبری صنایع غذایی ایران(فودنا)
(دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴) ۱۲:۱۴
انجمن افزودنیها
۱۳۹۴/۰۵/۰۳ Iran
0
0
0

جناب آقای مهاجر با سلام و احترام درود بر شما نرخ واقعی کارمزدهای بانکی به طور میانگین در حد دوازده درصد می باشد که متاسفانه به دلیل نبودن ناظر بر اعمال بانکها همانگونه که جنابعالی فرمودید حد این کارمزدها حتی به چهل درصد نیز می رسد محاسبات نشان می دهد که
بانکها با دریافت حد 12 -14 درصد سود برای وامها رقم قابل توجهی را نصیب خود می نمایند. امید است که دولت با استفاده از کارشناسان خبره ، محاسبات دقیقی برای تعیین نرخ سود بانکها تعیین نماید. با آرزوی توفیق اله


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها