شنبه / ۱۳ تیر ۱۳۹۴ / ۱۰:۴۳
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۵۸۹۰۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

واردات میوه با بسته بندی وشرایط خاص نگهداری از راه‌های غیررسمی امکان ندارد

عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس با بیان اینکه درحال حاضرمقدارتولید میوه درکشور به حد کفایت است،گفت: امکان ندارد میوه ای با بسته بندی شیک وشرایط خاص نگهداری که باید با یخچال وارد کشور شود از راه های غیررسمی وارد کشور شده باشد و قطعا دست هایی پشت پرده قاچاق میوه وجود دارد.

عباس پاپی زاده بالنگان ، در خصوص تداوم واردات میوه قاچاق به کشور و بی تفاوتی مسئولان نسبت به جلوگیری از ادامه این وضعیت،گفت: قاچاق میوه و مسایل و مشکلاتی از آن دست است که در اصل قانون تمرکز وظایف به منظور حل این مشکلات تصویب شد تا از پراکنده کاریهای گذشته جلوگیری شود.

 

قانون تمرکز وظایف راهکار حل ناهماهنگی بین وزارت صنعت و جهاد کشاورزی/مشکلات باقی است  

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی افزود:در گذشته وقبل از تصویب قانون تمرکز وظایف در بخش کشاورزی ناهماهنگی بین وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنعت،معدن وتجارت موجب می شد تا مسایلی مثل قاچاق میوه و اتفاقات از این دسترخ دهد.

عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس تصریح کرد:تا پیش از قانون تمرکز وظایف وزارت جهاد کشاورزی متولی تولید و وزارت صنعت،معدن و تجارت مسئول واردات بود بنابراین هیچ گاه این دو وزارتخانه به جمع بندی مطلوبی نمی رسیدند و مرتبا واردات افزایش پیدا می کرد.

وی ادامه داد:در قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی کلیه وظایف و مسئولیت های مربوط به این حوزه به وزارت جهادکشاورزی سپرده شد تا از تکرار این مسایل جلوگیری شود.

 

دولت با ذخیره سازی مناسب و توزیع به موقع میوه بازار را مدیریت کند

این نماینده مردم درمجلس نهم با تاکید براینکه درحال حاضر مقدار تولید میوه درکشور به حد کفایت است،تاکید کرد: تنها در بعضی از میوه های لوکس مثل آناناس، انبه ومانند آن نیاز به واردات است؛لذا واردات سایر میوه ها ازجمله پرتقال که به حد وفوردر کشور تولید می شود قابل قبول نبوده و دولت باید با ذخیره سازی مناسب و توزیع به موقع در بازار این مبحث را به نحو احسن مدیریت کند.

پاپی زاده تصریح کرد:به علت نبود مدیریت لازم  درحالی که تولید داخل درحد کفایت است،برخی میوه های تابستانه و گرمسیری قاچاق مثل انگور در بازار وارد و توزیع می شود و باید بررسی مجدد در این باره انجام و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ورود جدیتری داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس نهم با تاکید بر اینکه قطعا دست هایی پشت پرده واردات قاچاق میوه وجود دارد، ادامه داد:امکان ندارد میوه ای با بسته بندی شیک و شرایط خاص نگهداری که باید با یخچال وارد کشور شود از راه های غیررسمی وارد کشور شده باشد،بنابراین دست‌هایی پشت پرده وجود دارد که از این کار سودهای کلانی می برند.

 

سنگ‌اندازی بر سر راه تولید داخل به علت سودآوری واردات  

پاپی زاده تصریح کرد:شاید در مورد وسایل الکتریکی و بدون فساد ورود غیررسمی قابل قبول باشد،اما در مورد میوه این امکان وجود ندارد و متاسفانه موضوع واردات به قدری سودآور است که افراد مرتکب آن حتی حاضرند هزینه‌های قانونی آن را بپردازند و اقدام به قاچاق کنند.

عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس گفت:سود واردات باعث شده حتی گاها جلوی تولیدات داخلی را می گیرند و این موضوع باعث ضعف تولید داخل شده است.

 

حجتی:عمده میوه‌های وارداتی قاچاق‌اند/ مسئولان پاسخگو باشند
وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه عمده میوه‌های وارداتی ازمجراهای غیرقانونی وارد کشور شده‌اند، گفت: مجموعه‌های ذیربط باید در این مینه پاسخگو باشند.

محمود حجتی در خصوص اقدامات انجام شده در راستای جلوگیری از واردات بی‌رویه محصولات غذایی به کشور، اظهارداشت: وزارت جهادکشاورزی تنها بر اساس میزان تقاضا و به منظور تنظیم بازار، با واردات محصولات ضروری موافقت می‌کند، اما زمانی که یک محصول کشاورزی در داخل به حد نیاز کشت شود، اجازه ورود آن به کشور صادر نخواهد شد.

وزیر جهادکشاورزی افزود: اما متاسفانه درحال حاضر شاهد حضور بسیاری از میوه های وارداتی در بازار هستیم که عمده آنها از مجراهای غیرقانونی وارد کشورشده‌اند و مجموعه‌های ذیربط باید در این زمینه پاسخگو باشند.

وی در پاسخ به این سئوال که چه برنامه ای برای جبران افزایش قیمت سوخت و جلوگیری از افزایش هزینه کشاورزان دارید؟ عنوان کرد: ما اکنون به دنبال برق دار کردن چاه‌های کشاورزی هستیم، در این صورت تاحد زیادی از نیاز کشاورزان به سوخت کاسته می شود و ثمره آن نیز صرفه جویی در کل کشور است.

این عضو کابینه دولت یازدهم ادامه داد: همچنین روش‌هایی از قبیل بهینه‌سازی مصرف سوخت در تاسیسات کشاورزی و دامپروری در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی است و ما به دنبال آن هستیم که نیاز کشاورزان به سوخت تا حد ممکن کاهش یابد، در این صورت علاوه بر کاهش هزینه های کشاورزان، به سمت نوین شدن بخش کشاورزی گام برداشته‌ایم.

 

(شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۴) ۱۰:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها