یکشنبه / ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۱:۰۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۸۵۵۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

قیمت خرید تضمینی سیب‌زمینی واقعی نیست/ جهاد‌کشاورزی روش محاسبه را اصلاح کند

عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس با تاکید بر اینکه بر اساس قانون خرید تضمینی باید متناسب با هزینه تولید و نرخ تورم باشد،گفت: درحال حاضر قیمت خرید تضمینی سیب‌زمینی و برخی محصولات دیگر واقعی نیست و جهاد کشاورزی باید با اصلاح روش محاسبه از ورشکستگی کشاورزان جلوگیری کند.

عباس پاپی زاده بالنگان  با انتقاد ازعدم تناسب بین قیمت خرید تضمینی برخی محصولات کشاورزی با نرخ تورم و هزینه تمام شده تولید،گفت:نرخ تعیین شده ازسوی دولت برای خرید تضمینی سیب زمینی،پیاز و گوجه فرنگی واقعی نیست.

 

قیمت خرید تضمینی سیب‌زمینی واقعی نیست/دولت برخی از هزینه‌ها را لحاظ نمی کند

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قیمت تمام شده هر کیلو گوجه فرنگی  630  تومان است،گفت: قیمت خرید تضمینی گوجه فرنگی  300 تومان اعلام شده و پولی که دولت می پردازد اصلا جوابگوی هزینه های کشاورزان نیست.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس ادامه داد: قیمت تمام شده هر کیلو سیب زمینی نیز بالای 450 بوده و  قیمت خرید تضمینی اعلام شده از سوی دولت 360 تومان است،همچنین هزینه تولید هر کیلو پیاز بیش از 300  تومان بوده اما قیمت خرید تضمینی تعیین شده برای این محصول 240 تومان اعلام شده است.

پاپی زاده گفت: دولت به خاطر اینکه بهای کمتری به کشاورز ان پرداخت کند برخی از هزینه ها را لحاظ نمی کند و قیمت های تضمینی تعیین شده برای محصولات کشاورزی کمتر از هزینه تمام شده آنها و غیرواقعی است.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد:در حالی  که اکثر کشاورزان زمینهای کشاورزی را اجاره کرده و باید به ازای آن هزینه های زیادی را پرداخت کنند دولت این مسئله را روی هزینه‌های نهایی و قیمت خرید تضمینی حساب نمی کند.

وی تصریح کرد:به عنوان مثال درمورد گوجه فرنگی قیمت واقعی و تمام شده تولید هر کیلو بیش از 600 تومان است اما دولت این اجاره را حذف کرده و قیمت ها شکسته و قیمت واقعی را به کشاورز نمی پردازد.

 

خرید تضمینی باید متناسب با هزینه تولید و نرخ تورم باشد/ جهاد کشاورزی روش محاسبه قیمت خرید تضمینی را اصلاح کند

عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس باتاکید براینکه قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی غیرواقعی و خلاف قانون،گفت:براساس قانون قیمت خرید تضمینی باید متناسب با هزینه‌های تولید و نرخ تورم باشد که درحال حاضر این مسئله رعایت نشده است.

وی تاکید کرد: به منظورحمایت از کشاورزان و جلوگیری از ضررو زیان این قشر زحمتکش باید وزارت جهاد‌کشاورزی روش‌های محاسبه قیمت خرید تضمینی را اصلاح کند.

این نماینده مردم درمجلس نهم با بیان اینکه موضوع خرید تضمینی بارها ازسوی مجلس به ویژه کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی پیگیری شده است،اظهارداشت:متاسفانه تاکنون این پیگیری‌ها نتیجه ای نداشته و مسئولان ذی ربط همچنان کار خود را می کنند.

 

انتقاد از خلاء برنامه ریزی درحوزه کشاورزی

عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس با انتقاد از اینکه درحوزه کشاورزی با مشکل خلاء برنامه ریزی روبه رو هستیم،ادامه داد: به علت نبود مدیریت و برنامه ریزی لازم الگوی کشت به درستی رعایت نمی شود و به همین علت و مشخص نبودن نیازمصرفی کشور درحوزه تولیدمحصولات کشاورزی با مسایل و مشکلات متعددی روبه رو هستیم.

وی گفت:به عنوان مثال نیازمصرفی  پیاز،سیب زمینی و سایرمحصولات مشخص نیست تا براساس آن در ابتدای سال به کشاورزان برنامه داده و سطح زیرکشت تعیین شود.

 

نگرانی درمورد قیمت پایین سیب زمینی و ورشکستگی سیب زمینی کاران/ سیستم بازاررسانی مطلوب نیست

این نماینده مردم درمجلس نهم با ابراز نگرانی از پایین بودن قیمت سیب زمینی و ورشکستگی سیب‌زمینی کاران،افزود:ازدیاد سطح زیرکشت به علت عدم رعایت الگوی کشت و همچنین نابسامانی بازار به علت نبود سیستمی که باید بازاررسانی را به نحو مطلوب انجام دهد،درحال حاضر قیمت سیب زمینی درمزارع بسیار پایین است و اگر این وضعیت اصلاح و مدیریت نشود کشاورزان ورشکسته خواهند شد.

پاپی زاده گفت:این درحالی است که در بازارقیمت سیب‌زمینی به شدت بالا است و تفاوت موجود نصیب واسطه ها و دلالان می شود.

 

نرخ خرید تضمینی اصلاح نشود سیب زمینی کاران ورشکست می شوند

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس تاکید کرد: با توجه به آغاز فصل برداشت ، اگر فکری در مورد اصلاح قیمت خرید تضمینی سیب زمینی نشود با گذشت زمان و تا تابستان که محصولات استانهای مختلف وارد چرخه برداشت می شود، کل کشاورزان سیب زمینی کار کشور دچار ضرر و زیان خواهند شد.

پاپی زاده گفت: دولت باید خرید تضمینی  محصولات کشاورزی به خصوص سیب زمینی را با قیمت واقعی تر اعلام کرده و بر بازار نظارت داشته باشد.

دولت واسطه ها را مدیریت و عرضه مستقیم را اتخاذ کند/ در حوزه صادرات اقدام خاصی صورت نگرفته است

وی اضافه کرد: دولت باید واسطه ها را مدیریت و عرضه مستقیم را اتخاذ  کرده و در نهایت بحث سردخانه ها، صنایع تبدیلی و صادرات را در دستور کار خود قرار دهد.

این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: متاسفانه دولت در حوزه صادرات هیچ اقدام خاصی نداشته و این درحالی است که هر وقت مشکل داریم یک شبه می توانیم  مجوز واردات را صادر می کنیم اما نمی توانیم در مورد صادرات چنین کاری را انجام دهیم.

 

دولت اراده کند با یک متمم قیمت خرید تضمینی اصلاح می شود

عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس تصریح کرد: دولت اگر بخواهد می تواند با یک متمم قیمت خرید تضمینی را اصلاح کند و با تاخیر به کشاورزان پرداخت داشته باشد به طوریکه محصول را از کشاورز با قیمت های فعلی بخرد اما یک متمم بدهد و مابقی را جبران کند.

 

خانه ملت

(یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴) ۱۱:۰۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها