یکشنبه / ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۰:۳۱
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۵۸۵۵۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

ساخت سامانه برداشت بهینه میوه زیتون در کشور

به همت پژوهشگران دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس و با هدف یافتن روشی کاربردی و مقرون به صرفه برای برداشت مکانیزه محصول باغات، سامانه جمع کننده میوه زیتون طراحی، ساخت و ارزیابی شد.

 توحید رنجبری، دانش‌آموخته دانشگاه تربیت مدرس و مجری این سامانه اظهار کرد: ایران در تولید 25 نوع میوه جزء ده کشور برتر تولید کننده جهان است و این در حالی است که به دلیل کیفیت پایین میوه‌های تولیدی، سهم شایسته‌ای در میان صادرکنندگان برتر دنیا ندارد. مرحله برداشت اولین حلقه از زنجیره تولید محصول سالم و بهداشتی است. از این رو ضروری است که به منظور کاهش زحمت، هزینه، ضایعات و حفظ کیفیت، روش‌های برداشت میوه اصلاح شود.

رنجبری افزود: برای نیل به این هدف، چتر میوه جمع کن غیر موتوری و مستقل از تراکتور، به عنوان راه حلی مناسب و متناسب با وضعیت باغات و باغداران کشور ابتدا در نرم افزار مدل‌سازی Solid Works طراحی و سپس در کارگاه ساخت و تولید گروه مهندسی مکانیک بیوسیستم دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس ساخته شد.

وی در تشریح ویژگی‌های این سامانه گفت: این چتر میوه جمع کن به روش چتر وارونه، دور تا دور تنه و سطح سایه انداز درخت را احاطه می‌کند. به این ترتیب چتر از برخورد میوه‌ها به سطح زمین جلوگیری کرده و در نتیجه میوه‌ها از آلودگی‌های میکروبی موجود در سطح باغ محافظت می‌شوند و به دلیل استفاده از پوشش نرم و انعطاف پذیر در قسمت میوه جمع کن، از آسیب‌های مکانیکی وارد بر میوه‌ها به شدت کاسته می‌شود. این دستگاه در برداشت زیتون آزمایش شده است.

رنجبری به افزایش بازده برداشت محصول پس از بکارگیری دستگاه ساخته شده اشاره کرد و افزود: نتایج آزمایش نشان می‌دهد استفاده از این دستگاه بازده برداشت را در حدود 50 درصد افزایش می‌دهد. همچنین با بررسی نمونه زیتون‌های برداشت شده و تحلیل نتایج داده برداری در نرم افزار آماری مشخص شد در روش سنتی 60 درصد میوه‌های برداشت شده با آسیب‌های مکانیکی همراه بودند و در حدود 40 درصد میوه‌ها ظاهر سالمی داشتند. این درحالی است که با بکارگیری دستگاه ساخته شده، میزان میوه‌های آسیب دیده به 24 درصد و سلامت ظاهری میوه‌های برداشت شده به 76 درصد رسیده است.

وی در پایان تأکید کرد: ادغام این وسیله با تکاننده‌های شاخه تکان، روشی کاربردی و مقرون به صرفه برای برداشت مکانیزه بسیاری از میوه‌ها به ویژه میوه‌های خشکبار خواهد بود.

بر اساس این گزارش، این پژوهش با راهنمایی دکتر غلامحسن نجفی و با مشاوره دکتر برات قبادیان از اعضای هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس انجام شده است.

 

ایسنا

(یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴) ۱۰:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها