پنج شنبه / ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۴:۳۳
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۵۸۴۹۳
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس فرآورده های لبنی
گفتگوی فودنا با امان اله نور محمدی، قائم مقام اتحادیه لبنی ایران:

صنعت لبینات در معرض نابودی، دولت باید حمایت کند / رابطه ی معکوس افزایش قیمت و سرانه مصرف در لبنیات

فرصتی پیش آمد تا در خدمت قائم مقام اتحادیه لبنی ایران جناب آقای دکتر امان اله نورمحمدی، باشیم و در فرصتی مغتنم در این همنشینی درباره مسائل موجود در عرصه لبنی اعم از چالش ها و مزیت ها، تاثیر صنعت نمایشگاه گپ و گفتی را رقم بزنیم که مشروح این گفتگوی فودنا را با هم می خوانیم:

فودنا: جناب آقای نورمحمدی ضمن سلام و عرض احترام خدمتتان بابت حضور در این گفتگو می خواستیم نظرتان را درباره ی تاثیرات نمایشگاه اگروفود تهران که تازه از آن گذشتیم در صنعت بدانیم:

 نور محمدی، قائم مقام اتحادیه لبنی ایران: ضمن سلام خدمت شما باید عرض کنم،  نمایشگاه اصولاً فعالیت خوبی است برای اینکه توانمندی ها هر یک از شرکت کنندگان معرفی شوند. ما انتظار داریم لبنیات حضور پررنگ تری در این عرصه داشته باشد. منتهی متاسفانه صنایع لبنی بصورت عام صنایع نابودی در کشور است و هر کسی هم ادعایی غیر از این داشته باشد مسلماً نسبت به مسائل لبنی بیگانه است.

طبیعت فعالیت در صنعت لبنی به صورتی است که بایستی بعنوان یک کالای استراتژیک مورد حمایت حاکمیت قرار گیرد. که این اتفاق در کشور ما نیفتاده است. قطعاً بایستی شرایطی فراهم می شد که کلیه 1540 واحد فعال در صنعت لبنی بعنوان یک برند که همگی آنها محصول سالم تولید می نمایند در نمایشگاه حضور پیدا می کردند و توانایی های خود را به مردم و بازدید کنندگان معرفی می کردند که این اتفاق صورت نپذیرفت.

 

دنیا از صنعت لبنی و تولید محصولات لبنی به عنوان یک کالای استراتژیک که ارتباط مستقیم با سلامت جامعه دارد حمایت می کند و این حمایت تا جایی هست که در خیلی از کشورهای جهان قیمت تمام شده محصولات لبنی نزدیک به صفر است. اما در کشور ما چنین چیزی وجود ندارد.

رابطه بین افزایش قیمت محصولات لبنی با توان خرید آحاد جامعه رابطه معکوس دارد . یعنی هر چه قیمت محصولات لبنی افزایش یابد به همان نسبت قدرت خرید مردم کاهش پیدا می کند و این امر باعث می شود سرانه مصرف لبنی پایین می آید.

 

 

فودنا: در صورت وضعیت مالی صنعت لبنی از منفی 12 درصد ضرر داشتیم تا در خوش بینانه ترین شرایط 3 درصد سود نیز وجود داشت. چه عواملی باعث ناکامی در بارور شدن صد در صد پتانسیل تولید در صنعت لبنی گردیده و چرا این ناکامی ها صورت پذیرفت؟

نور محمدی، قائم مقام اتحادیه لبنی ایران: طبیعت فعالیت در صنعت لبنی در تمام دنیا به این شکل است ، چون صنعت لبنی جزء صنایع تبدیلی و تکمیلی و فرآوری در بخش کشاورزی است و این بخش از پایین ترین ارزش افزوده و بهره وری برخوردار می باشد. صنعت لبنی در کل صنایع تبدیلی بخش کشاورزی جزء محصولاتی است که پایین ترین ارزش افزوده را دارد. علتش هم این است که دنیا از صنعت لبنی و تولید محصولات لبنی به عنوان یک کالای استراتژیک که ارتباط مستقیم با سلامت جامعه دارد حمایت می کند و این حمایت تا جایی هست که در خیلی از کشورهای جهان قیمت تمام شده محصولات لبنی نزدیک به صفر است. اما در کشور ما چنین چیزی وجود ندارد.

مسئله بعد رابطه بین افزایش قیمت محصولات لبنی با توان خرید آحاد جامعه رابطه معکوس دارد، یعنی هر چه قیمت محصولات لبنی افزایش یابد به همان نسبت قدرت خرید مردم کاهش پیدا می کند یعنی سرانه مصرف لبنی پایین می آید . پایین آمدن سرانه مصرف لبنی به این معناست که جامعه دچار انواع و اقسام امراض می شود که شایع ترین آن پوکی استخوان است و معروف است به مرگ زودرس.

آمار و اطلاعات و اخبار غیر رسمی محافل، متاسفانه از شیوع پوکی استخوان زیر سن 28 سالگی خبر می دهد که این امر یک فاجعه ی ملی است.  و این در حالی است که شاخص پوکی استخوان در دنیا بالای 75 سال اعلام گردیده است .

دولت مکلف است بصورت جدی با تزریق مستقیم یارانه ها در زنجیره ی تامین و زنجیره ی ارزش، قیمت محصولات لبنی را متناسب با قدرت خرید مردم ثابت نگه دارد . بطوریکه مردم توان افزایش سرانه مصرف لبنی را داشته باشند تا سلامت مردم در جامعه توسعه یابد .

 

 

 

فودنا: سال گذشته قیمت 1440 تومان در رابطه با خرید شیر خام توسط صنایع محقق نگردید . چرا ؟

نور محمدی، قائم مقام اتحادیه لبنی ایران: این امر تحقق نخواهد یافت، یعنی هر چه قیمت محصولات لبنی و نهاده های بخش لبنی افزایش یابد ما توان افزایش قیمت را نخواهیم داشت . در حال حاضر شرکتهای شاخص لبنی در بورس حدود 5/1 درصد بهره وری دارند. کل صنعت لبنی با ظرفیت اسمی 22 میلیون تن و با ظرفیت واقعی کمتر از 6 میلیون تن در حال فعالیت می باشند. بیشتر کارخانجات، با ظرفیت زیر 5 درصد حتی به نقطه ی سر به سر هم نمی رسند و این بدان معنا است که بطور کلی صنایع لبنی زیان ده هستند و این نشان دهنده ی این مطلب است که افزایش قیمت در محصولات لبنی به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

دولت مکلف است بصورت جدی با تزریق مستقیم یارانه ها در زنجیره ی تامین وارزش ، قیمت محصولات لبنی را متناسب با قدرت خرید مردم ثابت نگه دارد. بطوریکه مردم توان افزایش سرانه مصرف لبنی را داشته باشند تا سلامت مردم در جامعه توسعه یابد .

 

اعلام نظر در مورد پالم و صنعت لبنیات ضربه مهلکی بر صنعت و سلامت مردم وارد کرد / نظر آقای وزیر اصلا پالم نبود بلکه روغن با ترانس بالا بود، چون روغن پالم در کل دنیا مصرف می شود.

 

فودنا: بسیاری از عبارات و اظهار نظرات و یا تخلفات که بصورت عام توسط مسئولان و رسانه ها در صنعت لبنی مطرح می شود مثل روغن پالم که بارزترین آن بود، چه تبعاتی را برای صنعت و مردم ایجاد می کند  و آیا برای این اعاده حیثیت هایی که علیه لبنیات صورت می پذیرد و بر سلامت مردم تاثیرات مخربی دارد، آیا اتحادیه ها و انجمن ها اقداماتی انجام داده اند؟  

نور محمدی، قائم مقام اتحادیه لبنی ایران: ما در رابطه با رسانه ای کردن استفاده از روغن پالم در تولید محصولات لبنی اقدامات وسیعی انجام دادیم. این مسئله در چنین شرایطی جای نداشت. ما در حال حاضر در بحران هستیم هم از نظر تولید محصولات لبنی و هم از نظر کاهش مصرف سرانه لبنی که ناشی از افزایش قیمت است و در کشش تقاضا وجود ندارد، این امر ضربه ی بسیار مهلک به کل صنعت لبنی و مصرف سرانه ی مردم زد.

در مساله پالم بزرگنمایی شد. آنچه که مد نظر جناب آقای وزیر بود استفاده از نوعی روغن بود که ترانس بالایی داشت، شاید اسمش روغن پالم باشد ولی پالم اصلاً کالای مخربی نبوده و مصرف آن براساس دوزی که توصیه می شود در تمام دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. حتی شرکت نستله در تولید حساس ترین محصول خود که شیر خشک کودکان است از روغن پالم استفاده می کند.

این موضوع به ظن ما که طی مکاتبات متعدد نیز پیگیری کردیم و اطلاع رسانی نیز انجام گردید بزرگنمایی شد. نبایستی مطرح می شد، حال که مطرح شد، باید به صورتی بر افکار عمومی جامعه اطلاع رسانی شود تا تاثیرات منفی و اثرات روانی مصرف محصولات لبنی را کاهش دهد و از بین ببرد.

از مقدار 750 هزار تن واردات روغن پالم که در سال 1392 صورت پذیرفت فقط مقدار 35 هزار تن در صنایع لبنی مصرف گردید که آن هم در تولید بستی و خامه های قنادی بود، وگرنه صنایع لبنی جایی برای مصرف روغن پالم ندارد .

 

فودنا: مصرف لبنیات در جامعه سرانه ی مصرف پایینی دارد، اما صادرات لبنیات جهش قابل توجهی در چند ساله اخیر داشته تا جایی که قبلاً شیر و شکلات اولین محصول صنایع غذایی در صادرات بوده اما در حال حاضر حتی با توجه به برگشت لبنیات باز هم صادرات آن خوب انجام می شود. بنظر شما آیا صادرات با مصرف کم مردم منافاتی دارد یا خیر؟ و ضمناً چرا شرکتها راغب هستند تا محصولات را به جای عرضه در بازار داخلی صادر نمایند؟

نور محمدی، قائم مقام اتحادیه لبنی ایران: اصولاً اگر بتوانیم بازارهای صادراتی را در اختیار داشته باشیم بسیار کار پسندیده ای انجام دادیم . متاسفانه سهم ما از بازارهای جهانی در بحث لبنی بسیار اندک است و آن چیزی که تحت عنوان آمارهای صادراتی از طریق وزارت بازرگانی و گمرک جمهوری اسلامی ایران مطرح و منتشر می شود فوق العاده پایین تر از استقرار ما در بازارهای جهانی است و مطمئنا باید توسعه یابد و محصولات صادراتی هیچ ارتباطی و تضادی با مصرف داخلی ندارد.

آنچه که مسلم است کشش قدرت خرید جامعه در رابطه با افزایش قیمت محصولات لبنی و رابطه ی معکوس آن که باعث کاهش مصرف گردیده نه محصولات صادراتی، طبق آمار و شواهد موجود ، محصولات صادرات ما حدود 600 هزار تن می باشد و این رقم بسیار پایینی است و امیدوارم که روزی محصولات صادراتی به 20 میلیون تن افزایش یابد .  

 

فودنا: آیا ظرفیت صنعت شیر بصورت کامل هست یا ظرفیت خالی نیز برای تولید وجود دارد ؟

نور محمدی، قائم مقام اتحادیه لبنی ایران: ما حدود 22 میلیون تن ظرفیت اسمی داریم و کمتر از 6 میلیون تن تولید واقعی داریم و این نشان دهنده این موضوع است که ظرفیت تولید کاملاً خالی می باشد.

 

فودنا: پس قابلیت صادرات و تامین محصولات داخلی کاملاً وجود دارد ؟

نور محمدی، قائم مقام اتحادیه لبنی ایران: بله مشروط بر این که دولت به تکلیف خود در رابطه با حمایت قاطع از صنعت لبنی همچون تمام دنیا بپردازد .

 

فودنا :

آقای مهندس نورمحمدی بسیار ممنون از اینکه وقتتان را در اختیار ما قرار دادید . ضمناً از شما و کلیه مسئولین محترم که جهت رفاه و توسعه سلامت مردم اقدام خدا پسندانه انجام می دهند ، کمال تشکر را داریم .


علی اکبر علیان نژادی

نازی تنکچی

فودنا، شبکه خبری صنایع غذایی ایران

 

(پنج شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۴) ۱۴:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها