سه شنبه / ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ / ۲۲:۴۰
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۸۴۴۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

۷۲۰ میلیارد دلار واردات در دولت گذشته با احتساب آمار قاچاق اعلام شد

گمرک در توجیه اعلام واردات ۷۲۰ میلیارد دلاری از سوی رئیس جمهور در دولت نهم و دهم، ۴۲۰ میلیارد دلار از این رقم را واردات رسمی و بخشی را هم آمار قاچاق اعلام کرد.

حسن روحانی رئیس جمهور در نشست خبری اخیر واردات در دولت نهم و دهم را 720 میلیارد دلار اعلام کرد که اختلاف 300 میلیاردی با آمار رسمی گمرک دارد و انتقاد کارشناسان را درپی داشته است.
درپی تشدید انتقاد اقتصاددانان و رسانه‌ها، گمرک ایران در توضیحاتی با عنوان اینکه «واردات 720 میلیارد دلاری در زمان تصدی دولت نهم و دهم چگونه محاسبه شد؟» اعلام کرد: میزان واردات در زمان تصدی دولت‌ نهم و دهم طی سال‌های 1384 لغایت 1391، براساس جدول تراز پرداخت‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و میزان خروج ارز به منظور ورود کالا و خدمات رقمی بالغ بر 685 میلیارد دلار بود.
بهزاد شیری معاون برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل گمرک ایران با اعلام این خبر جزئیات واردات 720 میلیارد دلاری در زمان تصدی دولت نهم و دهم را تشریح کرد و گفت: رقم مذکور شامل 513 میلیارد و 227 میلیون دلار واردات کالا، 46 میلیارد و 74 میلیون دلار واردات گاز و فرآورده‌های نفتی و 126 میلیارد و 381 میلیون دلار خدمات است.
وی افزود: ارقام مربوط به واردات کالا شامل رقم تعدیل شده ورود کالا از مبادی رسمی (ارقام اعلام شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران بدون احتساب واردات از مناطق آزاد و ویژه، هزینه‌های مترتب بر ورود کالا شامل بیمه، کرایه حمل و سایر موارد)، با احتساب ورود کالا از مبادی غیررسمی و غیر گمرکی می باشد.

دکتر شیری در ادامه اظهارداشت: با توجه به مطالب فوق و احتساب سایر هزینه‌های مترتب بر واردات رسمی کالا و واردات از مناطق آزاد و ویژه (رقم 420 میلیارد و 447 میلیون دلار واردات کالا در طی 8 سال مورد بررسی و بر مبنای اسناد ثبت شده در گمرک جمهوری اسلامی ایران) و لحاظ نمودن مجموع ارقام واردات خدمات، گاز، فرآورده‌های نفتی و واردات غیررسمی کالا، میزان خروج ارز به منظور ورود کالا و خدمات طی سال‌های مورد بررسی رقمی بالغ بر 720 میلیارد دلار بوده است.

 

 

تسنیم

(سه شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴) ۲۲:۴۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها