سه شنبه / ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ / ۰۹:۲۴
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۵۸۴۱۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

حل اختلاف وزارت صنعت و جهادکشاورزی گام اول مبارزه با قاچاق برنج

نماینده مردم لنگرود در مجلس گفت:مسئله اصلی در مورد واردات برنج اختلاف نظر بین وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنعت،معدن وتجارت در مورد سرانه مصرف برنج کشور است که باید هر چه زودتر این مشکل حل شود.

مهرداد لاهوتی  با ابراز نگرانی درمورد افزایش ورادات قاچاقی برنج به کشور گفت:واردات به صورت قاچاق آسیب‌های بسیاری را به همراه دارد که مهمترین این آسیب ها تهدید سلامت مردم است.

نماینده مردم لنگرود درمجلس شورای اسلامی درخصوص برنامه وزارت جهادکشاورزی درمورد تصمیم‌گیری برای سهمیه‌ای شدن واردات برنج، افزود:نگرانی در مورد ورود قاچاقی برنج نسبت به واردات بی رویه اما قانونی برنج خیلی بیشتر است؛چراکه واردات قانونی کنترل می شود اما درمورد قاچاق هیچ گونه نظارت و کنترلی صورت نمی گیرد.

عضوکمیسیون عمران مجلس تصریح کرد:مسئله اصلی درمورد واردات برنج اختلاف نظر بین وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنعت،معدن وتجارت درمورد سرانه مصرف برنج کشور است.

وی ادامه داد:مسئله این است که وزارت جهاد اعتقاد دارد سرانه مصرف 36 کیلو بوده و وزارت صنعت،معدن و تجارت معتقد است؛سرانه مصرف برنج درکشور 45 کیلو است که این اختلاف باعث بوجود آمدن وضعیت فعلی و واردات بی رویه برنج شده است.

 

جهادکشاورزی و صنعت،معدن وتجارت سرانه مصرف برنج را معلوم کنند

این نماینده مردم درمجلس نهم تاکید کرد: باید دو وزارتخانه جهادکشاورزی و صنعت،معدن وتجارت این موضوع را حل کرده و سرانه مصرف برنج را معلوم و براساس آن و متناسب با نیاز تعریف شده نسبت به تامین و یا واردات برنج اقدام کنند.

لاهوتی گفت: تولید کشور منهای سرانه مصرف،باقیمانده نیاز کشور به برنج را تعیین می کند که بهتر است این نیاز به جای قاچاق از طریق مبادی ورودی قانونی تامین شود.

این نماینده مردم درمجلس نهم تصریح کرد: اگر وارداتی صورت می گیرد،باید از مبادی قانونی باشد؛چرا که  قاچاق سلامت مردم را به شدت تهدید می کند.

 

ورود قاچاقی ماهانه ۵۰ هزار تن برنج

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، علی صرافان عضو هیات مدیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: ماهانه برای تامین نیاز مصرف مردم حدود 50 هزار تن برنج قاچاق می شود. که دولت از ورود این برنج ها ماهانه ۶۰ میلیارد تومان ضرر می کند.

دبیر انجمن واردکننده برنج ایران نیز با اشاره به اجرا نشدن قانون انتزاع اعلام کرد: کنترل بازار برنج خارجی با متوقف شدن ثبت سفارش ها ممکن نیست بلکه باید واردات مدیریت شود و این انجمن می تواند در تنظیم بازار برنج مسولیت بیشتری را بپذیرد.

وی یکی از اهداف قانون انتزاع را شفاف‌سازی آماری برشمرد و افزود: هیچ محصولی وارد کشور نمی‌شود، مگر آنکه شناسنامه داشته باشد و با ایجاد کد رهگیری می‌توان موضوع واردات برنج را رصد کرد.

کشاورز درباره آمار واردات برنج گفت: در سال 90 ، یک میلیون و 516 هزار تن برنج وارد کشور شده که این میزان در سال 91 به یک میلیون و 297 هزار تن و در سال 92 به یک میلیون و 950 هزار تن و در سال 93 به یک میلیون و 185 هزار تن رسیده است.

بر اساس این گزارش قیمت تمام شده برنج از مبادی رسمی حدود 3780 تومان است در حالی که هم اکنون واردات از مبادی قاچاق در هر کیلیو کمتر از 200 تومان است .

تصمیم‌گیری برای سهمیه‌ای شدن واردات برنج

معاون وزیر جهاد کشاورزی از تصمیم‌گیری برای مشخص شدن میزان نیاز داخلی به برنج خارجی و سهمیه‌ای شدن واردات در سال جاری خبر داد و پیش‌بینی کرد در صورت ادامه شرایط مساعد جوی، امسال حدود یک میلیون و 700 هزار تن برنج تولید می‌شود.

عباس کشاورز اظهار کرد: برای واردات برنج و میزان نیاز به آن تصمیم‌گیری می‌شود که در صددیم تا واردات این محصول به صورت سهمیه‌بندی باشد اما از ایجاد انحصار و رانت در واردات برنج جلوگیری می‌کنیم.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت:امسال اگر شرایط جوی تا پایان فصل برداشت مساعد باشد پیش بینی می‌شود حدود یک میلیون و 700 هزار تن برنج سفید تولید شود.

 

خانه ملت

(سه شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴) ۰۹:۲۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها