یکشنبه / ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ / ۰۹:۵۲
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۵۸۳۵۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

ایرانیان سالانه چقدر هزینه صرف خرید چای‌خارجی می‌کنند؟

محاسبات نشان می‌دهد که ایرانیان سالانه بالغ بر یک هزار و 80 میلیارد تومان هزینه چای نوشیدن می‌کنند که از این میزان در حدود 939 میلیارد و 600 میلیون تومان هزینه صرف چای خارجی می‌شود.

 چای از نوشیدنی‌های محبوب ایرانیان است. چنانچه به گفته محمد ولی روزبهان، رئیس سازمان چای ایران برآوردها نشان داده که هر ایرانی به طور میانگین روزانه  40 تومان چای می‌نوشد.

از سوی دیگر آخرین سرشماری‌ها در ایران نشان داده است که جمعیت کشور در حدود 77 میلیون و 450 هزار نفر است. اگر حساب کنیم که این این تعداد در روز 40 تومان چای می‌نوشند می‌توانیم به این نتیجه برسیم که در ایران روزانه سه میلیارد تومان چای مصرف می‌شود.

ضرب این عدد در 30 روز ماه نشان می‌دهد که ایرانیان ماهانه 90 میلیارد تومان و سالانه یک هزار و 80 میلیارد تومان هزینه چای نوشیندن خود می‌کنند.

از سوی دیگر زوبهان بیان کرده است که از میزان چای مصرفی ایرانیان فقط 13 درصد آن در ایران، تولید داخل کشور است. که این میزان برابر با 140 میلیارد تومان است. یعنی ایرانیان فقط 140 میلیارد تومان از مصرف هزار میلیاردی سالانه چای خود را از کشور تهیه می‌کنند.

این در حالیست که بنا بر محاسبات بالا ایرانیان در سال حدود 939 میلیارد و 600 میلیون تومان هزینه صرف چای خارجی می‌کنند.

همچنین رئیس سازمان چای کشور بیان کرده است که از کل چای وارداتی در به ایران، نیمی از آن قاچاق می‌شود. یعنی از مبلغ بالا نیز ایرانیان 496 میلیارد و 800 میلیون تومان آن را صرف چای قاچاق می‌کنند.

این در حالی است که بنا بر گفته روزبهان چای قاچاق به کشور بی‌کیفیت و فقط حاوی رنگ و اسانس است که ایرانیان سالانه 496 میلیارد و 800 میلیون تومان برای هزینه می‌کنند.

 این وضعیت در حالی قابل توجه است که علی‌رغم کیفیت بالاتر چای ایرانی نسبت به چای خارجی و قیمت پایین‌ترش، گفته می‌شود که سالانه بخشی از چای ایرانی در کشور مصرف نشده، روی دست تولید کنندگان مانده و در نهایت برای صادرات آن چاره‌ای اندیشیده شده است.

 

اقتصاد نیوز

(یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴) ۰۹:۵۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها