شنبه / ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۴:۰۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۸۳۱۴
گزارشگر : ۱۰۳۰
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

یک میلیون نهال اصلاح شده توت بین نوغانداران کشور توزیع شد

رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت : امسال یک میلیون نهال توت اصلاح شده در سطح کشور بین نوغانداران توزیع شده است.

علی اصغر داداش پور روز پنجشنبه در مراسم جشن برداشت پیله کرم ابریشم و احیای صنعت نوغانداری در روستای مرنگلوی بزرگ ارومیه افزود: جایگزینی ارقام اصلاح شده درخت توت به جای ارقام سنتی با قابلیت برگ دهی بیشتر نسبت به نهال های بومی می تواند نقش مهمی در توسعه این صنعت داشته باشد.

وی با بیان اینکه هم اکنون یک هزار تن پیله تر کرم ابریشم در کشور تولید می شود، اظهار کرد: ایجاد توتستان های جدید، تامین نهاده های نوغانداری، اصلاح تخم نوغان از مهم ترین برنامه های این مرکز در توسعه نوغانداری است.

داداش پور اضافه کرد: قیمت تضمینی خرید هر کیلو پیله تر ابریشم در سال جاری 151 هزار ریال است.

رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: از مزایای نوغانداری می توان به زمان بر نبودن، مقرون به صرفه بودن از لحاظ اقتصادی و نیاز به سرمایه اندک اشاره کرد. 

وی اظهار کرد: باید با جلوگیری از واردات بی رویه نخ ابریشم ، کنترل تعرفه ها و توسعه صنایع جانبی تولیدات ابریشم ، صنعت نوغانداری را در کشور دوباره احیا کنیم.

داداش پور اظهار کرد: نوغانداری اهرمی در راستای جلوگیری از مهاجرت روستاییان و افزایش درآمد برای آنان است که به عنوان یکی از شغلهای خانگی که نیازی به سرمایه بالا ندارد می تواند نقش مهمی در اشتغال روستاییان ایفا کند.

وی گفت: آذربایجان غربی در این زمینه دارای ظرفیتهای مطلوبی است که با همکاری روستاییان و تعاونی ها می توان در این عرصه فعالیت مطلوبی داشت.

مدیر کل دفتر امور بانوان وزارت جهاد کشاورزی نیز در این مراسم گفت: بهترین ساختار برای توسعه نوغانداری جلب مشارکتهای مردمی و فعالیت های درون خانواده است. 

فروغ السادات بنی هاشم اظهار کرد: بانوان روستایی نقش موثری در احیا و توسعه این صنعت در کشور دارند و تکمیل زنجیرهای تولید می‎تواند به نوغانداری و بالا بردن ارزش افزوده و درآمد در بین خانواده‎ها کمک کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز گفت: هم اکنون 80 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در آذربایجان غربی در این زمینه فعالیت می کنند که امسال 54 جعبه نوغانداری بین آنان توزیع شده است. 

اسمعیل کریم زاده گفت: احیا و توسعه صنعت نوغانداری جزو برنامه های جهاد کشاورزی در استان است که در این راستا دو هزار و 500 اصله نهال توت اصلاح شده رایگان در اختیار متقاضیان قرار داده شده که امکان کشت این نهالها در اغلب خاکها و حاشیه باغات و مزارع وجود دارد. 

وی اظهار کرد: صنعت نوغانداری شغلی جانبی برای کشاورزان بوده و امکان به کارگیری بخش غیرفعال جامعه روستایی از جمله کودکان و سالخوردگانی که توان انجام کارهای کشاورزی را ندارند، را فراهم می کند. 

با تأسیس مرکز توسعه نوغانداری کشور در سال 93 رویکرد وزارت جهاد کشاورزی احیای فرهنگ پرورش کرم ابریشم در کل کشور است.

در این راستا در آذربایجان غربی نیز در بین خانواده های روستایی فعالیتهای نوغانداری از سال گذشته آغاز شده و سالانه بیش از یک هزار و 458 کیلو تخم نوغان در سطح استان تولید می شود. 

در این مراسم از بانوان فعال در عرصه نوغانداری با اهدای لوح سپاس تجلیل شد.


ایرنا

(شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴) ۱۴:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها