سه شنبه / ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۱:۱۱
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۵۸۲۸۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

توافق هسته‌ای به ضرر صنعت پسته آمریکاست

صنعت پسته آمریکا یکی از بخش هایی است که از توافق هسته ای ایران متضرر می شود زیرا اگر تحریم ها برداشته شود ایران می تواند شروع به افزایش صادرات پسته خود به آمریکا کند و پسته کاران کالیفرنیا را با چالش مواجه نماید.

به نقل از پایگاه خبری بریت بارت، افزایش احتمال انعقاد توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 این نگرانی را در بین فعالان صنعت پسته آمریکا به وجود آورده که توسعه سریع این صنعت و موفقیت آن در بازارها ممکن است در صورت پایان یافتن تحریم های تجاری ایران از سوی سازمان ملل، مختل شود.
اگر تحریم ها علیه ایران برداشته شود، ایران می تواند شروع به افزایش صادرات پسته خود به آمریکا کند و پسته کاران کالیفرنیا را با چالش مواجه نماید.
ارزش محصول پسته آمریکا در سال گذشته به حدود 1.3 میلیارد دلار رسید، در حالی که این رقم 25 سال پیش تنها 195 میلیون دلار بود. اصالت این آجیل خوش طعم به ایران بر می گردد. آغاز کاشت پسته در کالیفرنیا به حدود سال 1979 و پس از سقوط شاه ایران برمی گردد. تا قبل از حادثه گروگان گیری در سفارت آمریکا در تهران، ایران مهمترین صادر کننده پسته در جهان محسوب می شد.
اکنون باید دید، گشایش احتمالی تجارت با ایران چه تاثیری بر میزان فروش پسته ایرانی در بازارهای جهان و قیمت این آجیل خوش طعم سبز رنگ خواهد گذاشت.

 در ماه مارس گذشته، استیوارت رزنیک، رئیس شرکت واندرفول پیستچیو، با اشاره به آمارهایی که نشان می دهد درآمد حاصل از فروش پسته بیش از درآمد  فروش گردو و بادام بوده است، بدون نگرانی از بازگشت پسته ایران به بازار، از پسته کاران خواست تا پسته بیشتری بکارند.

 

تسنیم

(سه شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴) ۱۱:۱۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها