سه شنبه / ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ / ۰۹:۱۱
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۵۸۲۷۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

ورود کمیسیون کشاورزی به موضوع افزایش قیمت زعفران/جریان خاصی بازار را مدیریت می کند

قیمت زعفران در حالی گرانی 50 هزار تومان را تجربه می کند که هنوز وزرات جهادکشاورزی نسبت به این اتفاق هیچ واکنشی نشان نداده است. این در حالی است که مجموعه یاد شده از اواخر سال گذشته مسول قیمت گذاری کالاها بوده ولی در کنترل قیمت ها ناکام است

رحمت اله نوروزی عضو کمیسیون کشاورزی ،آب و منابع طبیعی درباره اینکه چرا وزارت جهاد کشاورزی برای کنترل قیمت زعفران کاری انجام نداده است به خبرنگار ما گفت:به نظر می رسد جریان خاصی در حال مدیریت قیمت زعفران هستند .این افراد دلالان و مافیایی قدرت و ثروت می باشند  که برای کسب سود ،روزانه قیمت این کالای استرات‍ژیک را بالا می برند.

نوروزی تاکید کرد:دستگاه قضا و مسولان نظارتی باید در موضوع قیمت زعفران ورود کنند و اجازه ندهند برخی ها بازار این بخش را بهم بزنند.کاهش میزان تولید بهانه ای برای افزایش روزانه قیمت آن تا 50 هزارتومان نیست.

وی ادامه داد:اگر وزرات جهادکشاورزی این جریان خاص را کنترل نکند دیگر هیچ کس قدرت خرید زعفران را نخواهد داشت این در حالی است که ما به عنوان تولیدکننده این محصول ادعا داریم.

نوروزی با بیان اینکه وزرات جهادکشاورزی سیاست ترغیبی برای کشت زعفران ندارد تصریح کرد:استان گلستان به جمع تولیدکنندگان زعفران پیوسته اما به دلیل عدم حمایت های دولت با چالش های زیادی مواجه شده است.در استان خراسان نیز تعداد تولید کنندگان کم نیست و میزان تولید فعلی می تواند ضمن پاسخگویی به نیاز داخل ،شرایط افزایش صادرات را فراهم کند اما متاسفانه برخی از قدرت ها چنین اجازه ای را نمی دهند.

وی اذعان داشت:زعفران نباید کالای انحصاری شود.وزیر جهادکشاورزی قول داده بود که سیاست الگوی کشت را پیاده سازی کند ولی در این باره هیچ کاری انجام نداده است.لذا اکنون می بینیم محصول زعفران دستخوش اتفاق های افتاد که ناشی از برخی بی تدبیری ها است.

عضو کمیسیون کشاورزی ،آب و منابع طبیعی تاکید کرد:مسولان باید در مورد کوتاهی اتفاق افتاده پاسخگو باشند.البته در خصوص قیمت زعفران و کالاهای اساسی که اخیرا افزایش قیمت داشتند،‌ فردا کمیسیون کشاورزی جلسه ای خواهد داشت و پس از آن وزیر جهادکشاورزی در جلسه ای باید به ابهامات ایجاد شده پاسخ دهد.

وی خاطرنشان کرد:سال گذشته در قالب طرح انتزاع موضوع قیمت گذاری از وزارت صنعت،‌معدن و تجارت گرفته و به وزارت جهادکشاورزی سپرده شد.این مجموعه اعتقاد داشت که توانایی کنترل قیمت ها را دارد اما اکنون می بینیم که وزرات جهاد کشاورزی در مدیریت قیمت ها ناکام است.

در این خصوص نیز غلامرضا میری رییس اتحادیه صنف فروشندگان زعفران خراسان رضوی گفته بود: طی 40 روز گذشته هر روز 500 هزار ریال به قیمت هر کیلو گرم زعفران در بازار مشهد افزوده شده است.

وی افزود: در 20 فروردین ماه امسال قیمت زعفران 40 درصد افزایش یافت و پس از آن قیمت این محصول در بازار مشهد هر روز بالاتر رفت به طوری که طی 40 روز گذشته 20 میلیون ریال به نرخ هر کیلو زعفران افزوده شده است.

وی اظهار کرد: کاهش بی سابقه تولید و افزایش صادرات زعفران استان در سال گذشته موجب ایجاد قیمت کاذب برای این محصول در بازار مشهد شده است.

میری گفت: پارسال حدود 171 تن زعفران در استان خراسان رضوی تولید شد که نسبت به سال قبل از آن حدود 30 درصد کاهش داشت.از سوی دیگر براساس برآوردهای انجام شده امسال نیز تولید زعفران در این استان نسبت به سال گذشته کاهش خواهد داشت.

از حدود 70 هزار هکتار مزارع زعفران ایران بطور متوسط سالانه حدود 200 تن محصول برداشت می شود که 78 درصد آن محصول مزارع خراسان رضوی است.بیشترین زعفران جهان با سه هزار سال سابقه در شهرستانهای تربت حیدریه، زاوه، کاشمر، رشتخوار و مه ولات در جنوب استان خراسان رضوی تولید می شود.هم اکنون 69 هزار و 500 هکتار از اراضی خراسان رضوی به کشت زعفران اختصاص دارد.

 

 

خانه ملت

(سه شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴) ۰۹:۱۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها