شنبه / ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۸:۰۱
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۵۸۲۰۶
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس شیرینی و شکلات
سرمقاله نشریه انجمن شیرینی و شکلات ( شهد)

دورانی جدید برای رونقی بیشتر

انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت،‌ شیرینی و شکلات ایران این روزها؛ روزهای پایانی دوران پنجم حیات خود را طی می‌کند. دورانی سه ساله که صنعت شیرینی و شکلات توانسته است، رکورد بالاترین میزان تولید محصولات شیرینی و شکلات خود را در طول عمر این صنعت به خود اختصاص دهد. صنعتگران این عرصه که از نزدیک دستی بر آتش تولید محصولات شیرینی و شکلات دارند؛ تولید یک میلیون و 600 هزار تن محصولات یاد شده را (در سال 93) در هیچ سالی از عمر این صنعت شیرین، مسبوق به سابقه نمی‌دانند.

1- انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت،‌ شیرینی و شکلات ایران این روزها؛ روزهای پایانی دوران پنجم حیات خود را طی می‌کند. دورانی سه ساله که صنعت شیرینی و شکلات توانسته است، رکورد بالاترین میزان تولید محصولات شیرینی و شکلات خود را در طول عمر این صنعت  به خود اختصاص دهد. صنعتگران این عرصه که از نزدیک دستی بر آتش تولید محصولات شیرینی و شکلات دارند؛ تولید یک میلیون و 600 هزار تن محصولات یاد شده را (در سال 93) در هیچ سالی از عمر این صنعت شیرین، مسبوق به سابقه نمی‌دانند.
افزایشٍ تولیدی که؛ به دنبال خود رونق صادراتی این صنعت را نیز به همراه داشته تا آنجا که بالغ بر یک سوم از درآمد صادراتی محصولات غذایی کشور را به خود اختصاص داده است. ‌موضوعی که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت؛ آن هم در شرایطی که کشور با معضلات بیشمار تحریم دست و پنجه نرم کرده و موانع بر سر راه تولید و صادرات همچنان جلوه نمایی می کند.
با اینحال و با توجه به همه چالش‌های فراروی صنعت شیرینی و شکلات ولی آنچه انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت،‌ شیرینی و شکلات را در روزهای پایانی دوره سه ساله پنجم حیات خود در جایگاه رفیعی قرار داده -تا آنجا که با استقبال قابل توجه فعالان این عرصه برای حضور در ترکیب هیات مدیره انجمن در دوران ششم روبرو ساخته- تنها تلاش دست اندرکاران این عرصه شیرین است. 
حال در این مقطع و با برگزاری مجمع عادی سالیانه انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت، ‌شیرینی و شکلات ایران در 11 خردادماه سال جاری، این تشکل غیر انتفاعی می‌رود تا جایگاه مطلوبتری را به منظور رفع موانع برای دست‌اندرکاران این عرصه شیرین به خود اختصاص دهد. 
2- دست اندرکاران صنعت شیرینی و شکلات در شرایط کنونی؛ چالش اصلی تولیدکنندگان این صنعت را به کمبود سرمایه در گردش تولیدکنندگان مرتبط می‌دانند. همچنین مشکلات قیمت گذاری و نوسان قیمت مواد اولیه نیز از دیگر معضلات این صنعت شیرین به شمار می‌آید. به اعتقاد این دسته از افراد؛ بهترین راهکار را به منظور برون رفت از این معضلات می توان به ایجاد اتحاد بیشتر صنعتگران،‌ وفاداری به اصول رقابت حرفه‌ای سالم و به دنبال آن حمایت بزرگان صنعت شیرینی و شکلات در راستای یکپارچگی و وحدت رویه مرتبط دانست.
برخی دیگر از کارشناسان نیز یکی از مشکلات اساسی موجود درجامعه را رکود حاکم بربازار می‌دانند که گریبانگیر صنعت شده است. افت فروش داخلی از سویی و متورم شدن قیمت تمام شده محصولات از سوی دیگر که بدلیل افزایش دستمزد، حامل های انرژی، مالیات ارزش افزوده و ... اتفاق می‌افتد؛ چالش های زیادی را برای این صنعت به همراه داشته تا آنجا که توازن تولید را برهم زده است. این موضوع نیز به همراه عدم امکان افزایش قیمت محصولات،‌ کاهش حاشیه سود تولید کننده و در نتیجه ضعیف ترشدن صنعت را به همراه داشته است. گفتنی است تحریم و هزینه‌های گزاف ناشی از عدم امکان گشایش اعتبار و زمان بر بودن انتقال ارز درتامین مواداولیه و قطعات یدکی نیز از دیگر مشکلات صنعت می باشند. 
در پایان امید می‌رود با دستیابی به توافق‌های در دست مذاکره،‌ رفع محدودیت‌های بین‌المللی کشور و همچنین در دوران ششم راهبری انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت، شیرینی و شکلات ایران شاهد رونق هر چه بیشتر این صنعت شیرین باشیم.
(شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۴) ۱۸:۰۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها