یکشنبه / ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۴:۲۹
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۵۸۰۷۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

گناه واردات برنج دوباره بر گردن ثبت سفارش افتاد!

دبیر انجمن برنج با انتقاد از واردات ۱۴۹ هزار تن برنج در ۲ ماهه نخست امسال، گفت: موضوع ثبت سفارش‌های قبلی به موضوعی غیرقابل باور تبدیل شده است.

جمیل علیزاده شایق با اشاره به واردات ۱۴۹ هزار تن برنج در دوماهه نخست امسال، اظهارداشت: شهریورماه سال قبل در جلسه‌ای که در سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد، نمایندگان وزارتخانه‌های جهاد و صنعت گفتند ثبت سفارش‌ها مربوط به فروردین‌ماه بوده و در آخر مهرماه اعلام شد بیش از ۹۰۰ هزار تن برنج براساس همان ثبت سفارش‌ها وارد شده است. مسئولان در همان جلسه عنوان کردند ما از اول اردیبهشت‌ماه ثبت سفارشی ندادیم و نخواهیم داد.

وی، واردات برنج تا پایان سال ۹۳ را حدود یک میلیون تن عنوان کرد و با بیان اینکه در حال حاضر نیز برخی مسئولان عنوان می‌کنند برنج‌های وارداتی مربوط به ثیت سفارش‌های قبلی است، افزود:  از دیدگاه انجمن برنج کشور، بحث ثبت سفارش به موضوعی غیرقابل باور تبدیل شده است.

شایق با اشاره به اینکه سقف ثبت سفارش‌‌ها باز است و برای متقاضیان حکم چک سفید را دارد، گفت: بدین ترتیب واردکننده ثبت سفارش را انجام می‌دهد و هر زمان دلش خواست، واردات انجام می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه به اعتقاد کارشناسان امسال حتی یک گرم برنج هم نباید وارد می‌شد، اضافه کرد: ثبت سفارش نیز حالتی مانند تعرفه واردات پیدا کرده است، وقتی تعرفه ۴۰ درصدی واردات در مدت معینی اعمال می‌شود، واردکنندگان قبل یا بعد از آن زمان اقدام به واردات می‌کنند، ضمن اینکه برخی از سازمان‌ها نیز از تعرفه واردات معاف هستند.

شایق با اشاره به اینکه این مسائل شبیه شوخی است و مسئولان با تولیدکنندگان شوخی نکنند، افزود: باید برای ثبت سفارش محدوده و مقررات ثابت اعمال شود، همچنین تعرفه واردات باید در تمام طول سال میزانی مشخص و ثابت باشد. چرا وزارت جهاد کشاورزی که مسئول تنظیم بازار است، فکر می‌کند تولیدکنندگان و کارشناسان متوجه مسائل نیستند؟

 

مهر

(یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴) ۱۴:۲۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها