یکشنبه / ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۳:۱۳
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۸۰۶۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

تولید هر کیلو گوشت دام متکی به مرتع ۱۵۰ هزار تومان هزینه دارد/

رئیس اداره مراتع اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌ رضوی با بیان اینکه تعداد دامی که از مراتع تعلیف می‌شوند ۲.۵ برابر ظرفیت مراتع کشور است، گفت: هزینه هر‌ کیلو گوشت تولیدی دام‌‌ متکی به مرتع برای دولت ۱۵۰ هزار تومان است.

 احمد دلاوری رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان در جمع خبرنگاران، گفت: مردم و دولت باید به این باور برسند که منابع طبیعی بستر کشاورزی است و اگر منابع طبیعی به درستی حمایت شود، کشاورزی وضعیت مناسبی پیدا خواهد کرد.

وی افزود: اگر مرتع فاقد پوشش گیاهی باشد و یا پوشش گیاهی مناسبی نداشته باشد، آب حاصل از بارندگی به سرعت از دسترس اراضی کشاورزی در پایین دست خارج می‌شود، ولی اگر پوشش گیاهی مناسب باشد، آب به داخل زمین نفوذ کرده و به تدریج در پایین دست به مصرف کشاورزان می‌رسد.

رئیس اداره مراتع اداره کل آبخیزداری خراسان رضوی تصریح کرد: از 100 درصد کارکرد مراتع 25 درصد تولید علوفه و 75 درصد کارکردهای دیگری مانند تولید اکسیژن، حفظ آب و خاک و تولید گیاهان دارویی دارد که از منافع آن تمام آحاد اجتماع سود می‌برند.

دلاوری تصریح کرد: پوشش گیاهی مراتع در بارش ابرها مؤثر است، زیرا در مناطقی که پوشش گیاهی وجود ندارد، دمای لازم برای بارش ایجاد نمی‌شود و ابرها از دسترس خارج می‌شود.

وی با بیان اینکه پوشش گیاهی نقش بزرگی در جلوگیری از پدیده ریزگردها و تثبیت خاک دارد، گفت: در فرسایش آبی نقش پوشش گیاهی مهم است، زیرا  این پوشش در کنترل قدرت آب و کاهش فرسایش آبی و سیلاب‌ها مؤثر است.

رئیس اداره مراتع اداره کل آبخیزداری استان خراسان رضوی اظهار داشت: یک میلیون و 800 هزار خانوار ایرانی یعنی حدود 9 میلیون نفر مرتع‌دار و عشایر هستند و این ظرفیت 5 برابر توان سرزمین است.

دلاوری با بیان اینکه برای حفظ عرصه‌های منابع طبیعی این جمعیت باید کاهش یابد، گفت: تعداد دام‌ها 2.5 برابر ظرفیت عرصه‌های منابع طبیعی است.

وی افزود: جمعیت عشایر استان خراسان رضوی حدود 5 هزار نفرند، ولی مرتع دارانی که از منابع طبیعی این استان امرار معاش می‌کنند، حدود 70 هزار خانوار است.

رئیس اداره مراتع اداره کل آبخیزداری استان خراسان رضوی تصریح کرد: مراتع خراسان رضوی پاسخگوی 12 هزار نفر است و مابقی روی عرصه اضافه هستند و کار و شغلشان به شدت به منابع طبیعی لطمه می‌زند.

دلاوری اظهار داشت: هر کیلو گوشتی که از چرای دام در منابع طبیعی تولید می‌شود با توجه به تخریب و آسیبی که به مراتع وارد می‌کند حدود 150 هزار تومان برای دولت هزینه دارد و این تولید به هیچ عنوان منطقی نیست.

وی افزود: ما تلاش می‌کنیم تا از پتانسیل‌های دیگر مراتع از جمله پرورش ماهی، احداث باغ برای کاهش فشار بر مراتع بهره بگیریم و با واگذاری بخشی از مراتع به مرتع‌داران برای ایجاد شغل پروانه چرای آنها را باطل می‌کنیم.

رئیس اداره مراتع اداره کل آبخیزداری استان خراسان رضوی با انتقاد از تبدیل طرح تعادل دام و مرتع در سال 84 از ملی به استانی، گفت: احیای این طرح برای سازمان ضروری است، در حالی که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی حاضر به برگرداندن این طرح به طرح ملی نیست.

وی کل بودجه استان خراسان رضوی را برای حفاظت و احیا مراتع، جنگل، آبخیز داری و بیابان استان و همچنین بودجه جاری را 30 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این رقم برای دستگاه ما که یک دستگاه حاکمیتی است، سنخیت ندارد و 30 درصد از پست‌های سازمان خالی است.

دلاوری تصریح کرد: 50 هزار هکتار از اراضی استان خراسان رضوی در راستای کاهش فشار به مراتع برای تولید و فرآوری گیاهان دارویی واگذار شده است.

رئیس اداره مراتع اداره کل آبخیزداری خراسان رضوی بیان داشت: از سال 64 تاکنون در سطح 6.5 هکتار از اراضی خراسان رضوی 35 هزار پروانه چرا صادر شده، ولی بخش‌هایی که به طرح تبدیل شده و کاری متناسب با پتانسیل مرتع را آغاز می‌کنند، پروانه چرای دام آن‌ها باطل می‌شود.

وی افزود: کل پروانه‌های چرای دام در سطح 2.2 هکتار از اراضی استان خراسان رضوی که تا کنون به طرح تبدیل شده، باطل شده است.

 

فارس

(یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴) ۱۳:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها