یکشنبه / ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ / ۰۹:۴۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۸۰۵۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

فلزات سنگین در کمین محصولات کشاورزی؟

مصرف فلزاتی مانند ارسنیک، جیوه، سرب و روی آسیب‌های جبران ناپذیری را برای بدن انسان دارد که وجود این مواد در برخی محصولات مثل برنج و میوه وارداتی، سیب زمینی، سبزی خوردن، نمک غیراستاندارد و مرغ تولیدی بدون تایید رسمی مطرح می‌شود.

موضوع محصولات کشاورزی و دامی سالم و میزان باقیمانده سموم شیمیایی در آنها  از جمله موضوعاتی است که در سال‌های اخیر و با اعلام حسین صفایی مدیرعامل سابق میادین میوه و تره بار و مدیرعامل فعلی سازمان تعاون روستایی جان گرفت و رگه‌های نگرانی را در میان مصرف‌کنندگان و کارشناسان پررنگ کرد.
بعد از گذشت بیش از یک سال از آن موضوع هر از گاهی شاهد طرح شائبه‌ای درباره تولیدات برخی از محصولات کشاورزی و رد آن توسط مسئولان هستیم .در جدید ترین اظهار نظر‌ها در این ارتباط که این بار از سوی سازمان دامپزشکی به عنوان  یک بخش دولتی طرح شده ، موضوع  ردپای فلزات سنگین در مرغ مطرح  است. هر چند که این میزان را قابل توجه و خطرناک برای سلامت افراد قلمداد نمی‌کنند.
کارخانه‌های‌ تولید کننده نهاده طیور، مقصر ایجاد رد فلزات سنگین در مرغ
در این ارتباط، کارخانه‌های تولید نهاد‌های دام و طیور به عنوان مقصر معرفی شدند و خبر  تعطیلی و اصلاح وضعیت خاطیان مطرح شد.
محمد یوسفی رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی در این ارتباط می‌گوید: برخی کارخانه‌های تولید کننده خوراک دام و طیور برای پایین آوردن قیمت محصولشان ، مرتکب خطای استفاده از فلزات سنگین شده اند.
وی می افزاید: از 20 روز گذشته نشانه‌هایی از وجود فلزات سنگین در مرغ دیده شده است .
بنا بر این گزارش، مصرف فلزاتی مانند ارسنیک ، جیوه ، سرب و روی ، آسیب‌های جبران ناپذیری را برای بدن انسان به دنبال دارد که این مواد در برنج و میوه وارداتی و در سیب زمینی سبزی خوردن، نمک غیر استاندارد  و مرغ به صورت جسته و گریخته و بدون تایید رسمی مطرح می‌شود.
باقیمانده آفت کش بیش از حد میوه های وارداتی
حسین رستگار مدیر کل آزمایشگاه مرجع کنترل غذا و دارو سازمان غذا و دارو در واکنش به خبر ورود 7 میوه جدید قاچاق به کشور می‌گوید : تعدادی از نمونه‌های دریافتی پرتقال، لیموترش و سیب قاچاق که توسط تعزیرات حکومتی توقیف شد مورد آزمایش و بررسی قرار گرفت که متاسفانه میزان آفت کش‌های آن بیش از حد مجاز استانداردهای ملی ایران بود.
گفتنی است که اختلاف نظر سه بخش وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و در مرحله بعد سازمان استاندارد در باره  مسئولیت تولید و نظارت محصولات کشاورزی و دام و طیور باعث شده که هریک از طرفین به طور کامل به مسئولیت خود عمل نکنند.
وزارت بهداشت جلوی ورود محصولات کشاورزی ناسالم به بازار را بگیرد
عضو کمسیون کشاورزی مجلس در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در این باره گفت: تولیدات محصولات سالم و ارگانیک در برنامه پنجم توسعه آورده شده و در آن وظایف دستگاه‌ها برای حفظ سلامت افراد مشخص شده است.
علی ایران پور ادامه داد: براساس این قانون باید سال به سال به سمت تولیدات محصولات سالم و ارگانیک می رفتیم، اما دراین امر مهم به برنامه‌های مورد نظر دست نیافته‌ایم.
نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برای عرضه محصولات سالم و دارای باقیمانده مجاز از سموم و فلزات سنگین، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد مسئولیت دارند اما مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی از همه سنگین تر است.
وی تصریح کرد: عدم اجرای دقیق مسئولیت تولید محصولات کشاورزی سالم توسط بخش کشاورزی، این مسئولیت را از سایر بخش‌های مرتبط با موضوع سلب نمی‌کند به طوری که اگرمحصولی خارج از استاندارد‌های مورد نظرتولید شود، وزارت بهداشت باید وارد عمل شده و تنها به صورت رسانه‌ای یا توصیه‌ای عمل نکند.
ایرانپور یادآورشد: در حال حاضر عزم جدی میان مسئولان، برای اجرای قانون برنامه پنجم توسعه در خصوص تولید محصولات سالم و ارگانیک وجود نداشته و ندارد.
این نماینده مجلس گفت:  وزارت بهداشت نیز وظیفه دارد، در صورتی که محصول کشاورزی از سلامت لازم برخوردار نیست از ورود آن به بازار مصرف مانند مواد غذایی بسته‌بندی جلوگیری کند.
وی تاکید‌کرد: در صورتی که وزارت جهاد کشاورزی در انجام مسئولیت خود در تامین سلامت محصولات کشاورزی ناموفق باشد این بدان معنی نیست که وزارت بهداشت نیز از مسئولیت خود چشم پوشی کند.
ایرانپور خاطر نشان کرد: وزیر جهاد دکشاورزی در این زمینه در مجلس تعهد بر تولید محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک را داده و بر این امر مکلف شده است اما در اجرا موفق نیست.

لازم به ذکر است که بنا بر اعلام عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، بر اساس اهداف برنامه پنجم توسعه بایستی 25 درصد از محصولات کشاورزی تولیدی کشور ارگانیک باشد درحالیکه عملکرد فعلی زیر پنج درصد است.

 

تسنیم

(یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴) ۰۹:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها