یکشنبه / ۳ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۳:۳۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۷۸۵۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

جلوگیری از صادرات آب مجازی توسط تعرفه‌های بازرگانی

"اتخاذ سیاست‌های مناسب بازرگانی، ترویج و آموزش کشاورزی، حکمرانی آب و افزایش راندمان آب از طریق تکنولوژی، راهکارهای جلوگیری از صادرات آب مجازی هستند".

بهاءالدین نجفی  اظهار کرد: توسعه تکنولوژی، استفاده از بذرهای اصلاح شده، بکارگیری روش‌های مناسب در کاشت، داشت و برداشت در جهت افزایش بازدهی منابع آبی باید در اولویت سیاست‌های بخش کشاورزی قرار گیرد.

وی افزود: این‌که سریعا بخواهیم مانند سدسازی‌ها عمل کنیم و عجولانه وارد موضوع صادرات آب مجازی شویم کارساز نیست و ممکن است لطمه‌هایی به کشور وارد کند. این مساله به تازگی در سطوح مختلف بخش کشاورزی مورد توجه قرار گرفته و هنوز در مرحله‌ حرف قرار دارد، لذا عملیاتی شدن سیاست‌ها زمان می‌طلبد.

نجفی بر لزوم توجه به مساله‌ آب مجازی در سیاست‌های بازرگانی تاکید و تصریح کرد: تعرفه‌های بازرگانی ابزاری است که می‌توان از آن در صادرات و واردات محصولات کشاورزی استفاده کرد. در درازمدت هم باید کشاورزان را به تولیدات با نیاز آبی کم تشویق کنیم. تحقیق و ترویج کشاورزی نیز باید جدی گرفته شود که متاسفانه طی سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری لازم در این زمینه انجام نشده است.

این کارشناس کشاورزی تحقیقات برای تولید بذرهای اصلاح شده مقاوم با خشکی و کم‌آبی را از جمله اقدامات جلوگیری از صادرات آب مجازی دانست و گفت: جلوگیری از تغییرات اقلیمی و مقابله با بحران کم‌آبی نیازمند استفاده بهینه از منابع آبی است. سیاست‌هایی که در گذشته درخصوص تشویق کشاورزان به تولید بیشتر با هدف خودکفایی انجام شد، به سفره‌های آب زیرزمینی لطمات زیادی وارد کرد. حفر چاه‌های متعدد بدون در نظر گرفتن حریم چاه‌ها و اضافه برداشت به سرعت منابع آبی را که طی صدها سال ذخیره شده بودند نابود کرد.

وی با اشاره به بحران محیط زیست خاطرنشان کرد: بسیاری از دشت‌های کشور بر اثر کمبود آب در معرض بیابان‌زایی قراردارند. طی سال‌های گذشته با شتاب‌زدگی به احداث سد پرداختیم که به نظر می‌رسد می‌توانست با برنامه‌ریزی بهتری انجام شود؛ چرا که در بسیاری از موارد مشخص شد ملاحظات زیست محیطی در نظر گرفته نشده است.

نجفی ادامه داد: هم‌اکنون با سدهایی مواجه هستیم که سطح ذخایر آنها پایین است و امکان آبگیری ندارند. رودخانه‌ها، جنگل‌ها و تالاب‌ها در حال از بین رفتن هستند و به نظر می‌رسد در حال مواجهه با بحران زیست محیطی هستیم.

این کارشناس کشاورزی به پایین بودن بهره‌وری آب در ایران اشاره و تصریح کرد: بسیاری از کشورها با استفاده از روش‌های نوین آبیاری، به ازای هر متر مکعب آب بیشتر از دو برابر ما محصول تولید می‌کنند. لذا افزایش بهره‌وری آب باید در دستور کار قرار گیرد اما با افزایش سطح زیر کشت همراه نباشد.

وی تاکید کرد: حکمرانی آب که به نقش دولت، گروه‌ها و تشکل‌های کشاورزی می‌پردازد باید جدی گرفته شود و لازم است با مشارکت کشاورزان به سمت تولید محصولات کم‌آب‌بر و افزایش بازدهی آب برویم.

 

ایسنا

(یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴) ۱۳:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها