شنبه / ۲ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۰:۲۱
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۵۷۷۹۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

پرداخت یارانه به نان ضروری است /افزایش قیمت نان و احضار وزیر جهاد کشاورزی

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، افزایش نرخ نان به عنوان قوت غالب بیشتر مردم را غیرقانونی خواند و تصریح کرد: پرداخت یارانه به نان ضرورتی است که باید دولت برای رفاه حال مردم در دستور کار خود قرار دهد.

محمدرضا امیری کهنوج  با انتقاد از افزایش قیمت نان به بهانه نبود آرد یارانه ای در اختیار نانوایی ها، گفت: هیچ توجیهی برای افزایش قیمت نان به عنوان قوت غالب مردم وجود ندارد.

 

افزایش قیمت نان به هیچ وجه به نفع ردم نیست

نماینده مردم کهنوج، منوجان، رودبارجنوب، قلعه گنج و فاریاب در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضرورت حمایت دولت از مردم در تهیه قوت غالب خود،افزود: پرداخت یارانه به نان ضرورتی است که باید دولت برای رفاه حال مردم در دستور کار خود قرار دهد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه اقشار آسیب پذیر جامعه درصد بیشتری از مصرف کنندگان نان را تشکیل می دهند، تصریح کرد: این افزایش قیمت نان به هیچ وجه به نفع مردم نیست و دولت باید از این اقدام پرهیز کند.

 

ضرورت استمرار و افزایش یارانه نان برای خرید قوت غالب مردم

وی با تاکید بر اینکه دولت باید سوبسیدی را به نان اختصاص دهد، افزود: همان طور که اکنون نیز بخشی از یارانه ای که به حساب مردم واریز می شود، متعلق به خرید نان است باید با استمرار و افزایش یارانه نان کمک حال خرید قوت غالب مردم باشیم.

امیری کهنوج با یادآوری برگزاری نشست های مشترک نمایندگان با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در خصوص ضرورت ثبات نرخ نان، گفت: تاکنون از مبادی رسمی افزایش نرخ نان تایید نشده اما اعمال رشد نرخ ها صورت گرفته که این خود نشان بارز نبود نظارت کافی برعملکرد نانوایی ها است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: انتظار می رود نظارت جدی بر عملکرد نانوایی ها در خصوص ثابت نگه داشتن قیمت در کنار رشد کیفیت را شاهد باشیم.

عضوکمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: اصل افزایش نرخ نان با هر نوع توجیهی غیرقانونی بوده و به ورود مجلس با احضار وزیر جهاد کشاورزی منجر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت،با گذشت حدود ۷‌ماه ازمصوبه دولت برای افزایش قیمت نان با توجیه جبران هزینه تمام‌شده تولید، بهبود کیفیت و آزادپزی ۲۰درصد نانوایی‌ها هنوز هم نابسامانی قیمت و کیفیت نان گلایه اصلی مردم است.

افزایش قیمت و آزادپزی نانوایی‌ها مشتریان را با دردسرهای تازه‌ای برای کشف قیمت و تطابق حجم و کیفیت نان در نانوایی‌های آزادپز و یارانه‌ای مواجه کرده است. در واقع آزادپزی، سرپوشی بر تخلف واحدهای صنفی تولید و عرضه نان با آرد یارانه‌ای شده و از سوی دیگر نانوایی‌های آزادپز نیز فارغ از هرگونه قیمت مصوب، عرضه نان به قیمت‌های بالا را با اضافه کردن برخی افزودنی‌ها  در دستور کار قرار داده‌اند.

گرچه درمصوبه دولت بر آزادپزی تدریجی 20درصد نانوایی‌ها تأکید شده بود و مسئولان نیز از متوسط 9درصدی آزادپزی نانوایی‌ها در کل کشور(6درصد فانتزی و 3درصد سنتی) و آزادپزی 21.3درصدی مجموع نانوایی‌های فانتزی و سنتی در استان تهران خبر می‌دهند، اما کم و کیف تولید و عرضه نان در استان تهران حاکی از خیز اغلب نانوایی‌ها برای افزایش قیمت و حرکت به سوی آزادپزی پنهان است. به‌رغم گفته مسئولان دولتی اکنون ضعف نظارت، افت کمی و کیفی انواع نان سنتی، عرضه چندنرخی نان، رواج آردفروشی و سردرگمی مصرف‌کنندگان برای دریافت نان با قیمت و کیفیت مصوب از واقعیت‌های کنونی بازار نان است.

تشدید نارضایتی از کیفیت و قیمت نان

بررسی‌های میدانی از برخی نانوایی‌های آزادپز و یارانه‌ای سنتی سطح شهر تهران نشان می‌دهد که اقدامات دولت برای آزادپزی و افزایش قیمت نان نه‌تنها منجر به بهبود کیفیت و رضایت مردم از انواع نان سنتی نشده است بلکه اکنون آزادپزی برخی نانوایی‌ها و عرضه چند نرخی نان، سرمنشأ افزایش تخلفات قبلی در زمینه قیمت و کیفیت این قوت لایموت مردم شده و علاوه بر آن به شکل‌گیری تخلفات تازه دامن زده است. اغلب مشتریان در صف نانوایی‌ها، از حجم، کیفیت و قیمت نان‌های یارانه‌ای رضایت نداشته اما کیفیت نان آزادپز را در مقایسه با نان یارانه‌ای بهتر قلمداد می‌کنند.

 

خانه ملت

(شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴) ۱۰:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها