جمعه / ۱ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۲:۵۹
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۵۷۷۷۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فراورده های روغنی

مصوبه جدید برای واردات روغن پالم در ۴ مرحله ۳ ماهه/ تصمیم‌گیری ستاد تنظیم بازار درباره نحوه واردات ۴۲۰ هزار تن پالم

دبیر انجمن صنایع روغن‌ نباتی از مصوبه تقسیم‌بندی واردات روغن پالم در ۴ بخش در طول سال خبر داد و گفت:‌ ستاد تنظیم بازار در مورد نحوه واردات این روغن تصمیم‌گیری خواهد کرد.

محمد قبله با اشاره به جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار اظهار داشت: در این جلسه، در مورد نحوه واردات روغن پالم‌ (روغن نخل) بحث و قرار شد تصمیم نهایی در این مورد از سوی این ستاد اتخاذ شود.

وی تصریح کرد: در جلسه‌ای که برای بررسی موضوع واردات روغن پالم برگزار شد، اعلام کردیم که انجمن روغن هیچ اصراری بر واردات روغن پالم ندارد و حاضریم واردات کل روغن مورد نیاز صنعت را به کانون صنایع غذایی بدهیم، اما اینکه فقط واردات روغن پالم از انجمن روغن گرفته شود، درست نیست، زیرا در این زمینه اختلاف قیمت وجود دارد و به معنی رانت خواهد بود.

قبله ادامه داد: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار، واردات روغن توسط انجمن روغن انجام می‌شود که البته این مصوبه برای سال 93 صادر شده بود.

وی تصریح کرد: برای تعیین تکلیف در مورد نحوه واردات روغن پالم در سال جاری نیز منتظر صدور رأی ستاد تنظیم بازار هستیم.

قبله در ادامه از تصمیم‌گیری برای واردات 420 هزار تن روغن پالم مورد نیاز کشور در بسته‌های سه ماهه خبر داد و گفت:‌ قرار شد برای اینکه مشکلی در زمینه ثبت سفارش و واردات این روغن پیش نیاید، هر 3 ماه یک بار 105 هزار تن روغن پالم به کشور وارد شود.

دبیر انجمن روغن‌ نباتی در ادامه با اشاره به بحث مطرح شده مبنی بر واردات روغن پالم بیش از میزان مصوب شده در سال گذشته نیز گفت: طبق مصوبه دولت قرار بود حجم واردات روغن پالم 30 درصد کل روغن وارداتی کشور باشد که از نظر ما این مسئله به معنی آن بود که 30 درصد از مجموع روغن وارداتی کشور در طول سال به پالم اختصاص داشته باشد.

وی تصریح کرد: اما برداشت مسئولان وزارت بهداشت این بود که در هر مقطع زمانی نباید میزان واردات پالم از 30 درصد واردات کل روغن بیشتر شود، نه اینکه این مسئله را به طور مجموع در طول یک سال بسنجند، به همین دلیل واردات پالم را در یک مقطع زمانی متوقف کردند و می‌گفتند، سهم پالم از روغن وارد شده بیش از 30 درصد شده است.

قبله ادامه داد: به دلیل اختلاف به وجود آمده در این زمینه، معاون اول رئیس جمهور مصوبه دولت را تفسیر کرد و اعلام شد که منظور از این مصوبه، آن است که 30 درصد از مجموع واردات روغن در طول سال به پالم اختصاص داشته باشد و این مسئله در کل سال دیده شود، نه در مقاطع زمانی مختلف باشد.

 

فارس

(جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴) ۱۲:۵۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها