دوشنبه / ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۱:۵۰
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۵۷۶۵۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

چرا کشت برنج در برخی مناطق ممنوع شد؟

وزیر اسبق کشاورزی عنوان کرد: در حال حاضر کشور تحمل کشت برنج در خارج از استان‌های شمالی کشور را ندارد و نه‌تنها نباید از کشت برنج در بقیه استان‌ها؛ حمایت کنیم بلکه باید جلوگیری کنیم.

عیسی کلانتری درباره سیاست اخیر دولت مبنی بر جلوگیری از کشت برنج در استان‌های غیرشمالی کشور عنوان کرد: در حال حاضر کشور تحمل کشت برنج در خارج از استان‌های شمالی کشور را ندارد و نه‌تنها نباید از کشت برنج در بقیه استان‌ها؛ چه در خوزستان، اصفهان، لرستان، بلوچستان، فارس و چه در سایر استان‌های دیگر غیر از گیلان و مازندران حمایت کنیم بلکه باید جلوگیری کنیم. برای اینکه ما از این آب می‌توانیم برای تولید بیشتر ماده خشک در سایر محصولاتی که نیازمند هستیم استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ما ناچار هستیم که واردات آب مجازی هم داشته باشیم.واردات برنج هم بخشی از واردات مجازی آب به حساب می‌آید. به مانند انواع غلات دیگر که آنها هم واردات مجازی آب محسوب می‌شوند.

کلانتری تصریح کرد: از طرف دیگر باید اصلا مصرف آب را در کشور کم کنیم. مصرف آب ما در کشور در مقطع فعلی بیش از دو برابر میزانی است که باید اکنون در کشور مصرف کنیم. اگر اکنون چیزی در حدود 96 میلیارد مترمکعب آب در کشور ما برداشت می‌شود، این میزان باید حتما به کمتر از 50 میلیارد مترمکعب برسد. بنابراین این است که سیاست اخیر دولت مبنی بر جلوگیری از کشت برنج در استان‌های غیر از گیلان و مازندران را یک سیاست خردمندانه می‌دانم و واقعا وضعیت به گونه‌ای است که وزارت جهاد کشاورزی نباید اجازه دهد که در استان‌های غیر از استان‌های شمالی کشور کشت برنج انجام شود. چرا که کشت برنج در این مناطق کم‌آب به نوعی سوءاستفاده محسوب می‌شود.

وزیر اسبق کشاورزی همچنین در مورد وضعیت کشاورزان این مناطق عنوان کرد: در این مناطق این طور نیست که این کشاورزان تنها کشت برنج کنند. آنها معمولا در کشت اول از زمین خود گندم برداشت می‌کردند و آن وقت که کار برداشت گندم تمام می‌شد کار کشت و برداشت برنج را هم انجام می‌دادند اما اکنون دیگر آبی نیست که بتوانند کشت دوم را به کشت برنج اختصاص بدهند، اگر آبی هست بروند برنج بکارند. مثلا وضعیت این‌گونه است که در سه هکتار زمینی که دارند می‌خواهند یک هکتار برنج بکارند که این کار واقعا از نظر عقل و منطق صحیح نیست.

دبیر کل خانه کشاورز در همین مورد متذکر شد: ما باید ببینیم به چه قیمتی می‌خواهیم کشور را ویران کنیم، به این طریق که به بهانه کشت محصولات مختلف به بحران کم‌آبی کشور دامن بزنیم، روش صحیحی نیست. با این کار کشت در مناطق غیر از استان‌های شمالی، کشور از نظر منابع آبی و نشست سفره‌های زیرزمینی ویران می‌شود. در چند سال اخیر تمام تالاب‌های کشور خشک شدند.

وی در پایان یادآور شد: برداشت آب در کشور باید به گونه‌ای باشد که مصرف آب کشور از 96 میلیارد متر مکعب به 50 میلیارد مترمکعب برسد. این اجبار است و هرچه دیرتر این کار را انجام دهیم کشور به آستانه اضمحلال آبی نزدیک‌تر می‌شود.

 

اقتصاد نیوز

(دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۱۱:۵۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها