یکشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۶:۳۹
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۵۷۶۳۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

صادرات 10 هزار تن شیرخشک به کشورهای همسایه

رئیس اتحادیه سراسری دامداران ایران با بیان آنکه تاکنون 130 هزار تن شیرخام مازاد بر نیاز صنایع از دامداران به شکل تضمینی خریداری شده، گفت: پس از فرآوری، 10 هزار تن از شیر خشک تولیدی به کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس صادر خواهد شد.

سعید سلطانی سروستانی  افزود: هم اکنون شیرخام مازاد توسط اتحادیه ها (مباشرین) در 7 استان کشور خریداری و برای تبدیل به شیرخشک به 10 کارخانه طرف قرارداد ارسال می شود.

وی اظهار داشت: البته بخش عمده صنایع لبنی برای دریافت شیر خام مازاد و تبدیل آن به شیرخشک همکاری نمی کنند زیرا معتقدند اگر خرید تضمینی شیرخام مازاد افزایش یابد بازار عرضه و تقاضا نیز با تزلزل مواجه می شود بنابراین صنایع ناچارند شیر خام را با نرخ بالاتری از دامداران خریداری کنند.

وی تصریح کرد: در صورتی که صنایع لبنی با دولت و اتحادیه ها همکاری می کردند به طور حتم بازار قیمت شیرخام متعادل می شد و دامداران متضرر نمی شدند.

وی گفت: اکنون شیرخشک تولیدی کشور حاصل از خرید تضمینی شیر خام مازاد برنیاز صنایع لبنی، به کشورهای حوزه خلیج فارس، پاکستان، تاجیکستان، عراق و سوریه صادر می شود.

به گفته سلطانی، از بین 10 کارخانه طرف قرارداد با اتحادیه ها، یک کارخانه در شهرکرد تولیدکننده شیرخشک کودک است.

وی درباره قیمت گذاری امسال شیر خام نیز افزود: انتظار داریم دولت شرایط را برای حمایت از تولیدکنندگان شیرخام و جلوگیری از ضرر و زیان آنان فراهم کند زیرا طی سال گذشته دامداران روی هر کیلوگرم شیر خام بین 200 تا 300 تومان ضرر داده اند.

به گفته رئیس اتحادیه دامداران ایران، طبق مصوبه سال 93 دولت، باید هر کیلوگرم شیرخام به قیمت 1440 تومان از دامداران سراسر کشور خریداری می شد در حالی که این محصول با قیمتی بین 1150 تا 1250 تومان از دامداران خریداری شده است.

وی تاکید کرد: انتظار می رود با حمایت دولت، امسال صنایع لبنی هر کیلوگرم شیرخام را با قیمت 1440 تومان از دامداران خریداری کنند درحالی که امسال قیمت تمام شده شیرخام بیش از این مبلغ برآورد شده است.

وی ادامه داد: البته خوشبختانه امسال مواد تشکیل دهنده کنستانتره دامی علیرغم افزایش نرخ یونجه و سبوس سیرنزولی داشته است.

 

ایرنا

(یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۱۶:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها