چهارشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۳:۴۴
سرویس : آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس
کد خبر : ۵۷۵۶۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس

اعلام آمادگی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی جهت شناسایی نوع گونه‌های دامی فرآورده‌هاي غذایی

مدیر بانک سلولهای انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران از آمادگی این مرکز برای تعیین نوع گونه‌های دامی فرآورده‌های غذایی جهت شناسایی تقلبات غذایی خبر داد.

دکتر پروانه فرزانه، مدیر بانک سلولهای انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با اعلام این خبر اظهار کرد: امروزه اختلاط و تقلب در فرآورده‌های گوشتی و دیگر محصولات دامی، بویژه محصولات چرخ شده و فرآوری شده مانند همبرگر، سوسیس و کالباس، بعنوان یکی از معضلات واحدهای تولیدی و دغدغه‌های مصرف کنندگان بشمار می‌رود. این موضوع اغلب به صورت استفاده از گونه‌های نامتعارف و ارزان تر در فرآورده‌های گوشتی مشاهده می‌شود.

وی افزود: با توجه به عدم تشخیص نوع گونه از روی ظاهر مواد غذایی، این موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار است. بنابراین آزمون تعیین نوع گونه دامی گوشت، در کارخانجاتی که در تهیه محصولات خود از منابع پروتئین دامی بهره می‌برند و همچنین مصرف کنندگان این محصولات بسیار حائز اهمیت است. تعیین گونه جانوری فرآورده‌های گوشتی و نمونه‌های زیستی با استفاده از روش‌های نوین مولکولی قابل تشخیص و تائید است.

فرزانه خاطرنشان کرد: بانک سلولهای انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران به کمک روش Multiplex PCR و با استفاده از ژن‌های مستقر بر DNA میتوکندری، در مجموع 18 گونه جانوری را به دقت شناسایی می‌کند. گونه‌های جانوری که اغلب در فرآورده‌های گوشتی بصورت گوشت خام و یا به صورت فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس، همبرگر و امثال این موارد استفاده می‌شوند، شامل گاو، گوسفند، بز، مرغ و در برخی مناطق شتر است. علاوه بر گونه‌های ذکر شده گوشت سایر گونه‌های جانوری نظیر اسب، خوک، الاغ، خرگوش، موش، سگ و گربه و خوک نیز قابل شناسایی است.

وی تصریح کرد: با توجه به برنامه جدی سازمان غذا و دارو در سال 94 مبنی بر شناسایی تقلبات غذایی، مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران آمادگی دارد بعنوان یک مرجع قابل اطمینان، به تمام کارخانجات، شرکتها و اشخاص حقیقی و حقوقی در این زمینه، ارائه خدمت کند.

 

ایسنا

(چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۱۳:۴۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها