سه شنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۷:۲۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۷۵۴۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

هیچ گازی برای ذبح طیور در کشتارگاه ها استفاده نمی شود

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور گفت: می توان به طور قطعی بیان کرد که در سراسر ایران هیچ کشتارگاهی جهت ذبح حیوان از گاز Co و یا هرنوع گاز دیگری استفاده نمی کند.

حجت الاسلام والمسلمین حمزه کلانتری در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر استفاده از گاز CO هنگام ذبح طیور ، افزود: حوزه نمایندگی ولی فقیه این آمادگی را دارد که درصورت ادعای چنین مطلبی از سوی هر فردی، با حضور وی این موضوع را بررسی کند.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر استفاده از این نوع گازها اعلام نشده است، ادامه داد: یکی از شرایط ذبح شرعی در احکام، ذبح حیوان در حال حیات می باشد؛ لذا هر چیزی که باعث شود حیوان قبل از ذبح بمیرد از نظر شرعی قابل قبول نبوده و باعث میته و حرام شدن آن حیوان می شود.

کلانتری در ارتباط با استفاده از شوک نیز گفت: شوک به چند دسته تقسیم می شود دسته ای شوک های تپانچه ای که به دلیل شدت آن و احتمال مرگ حیوان قبل از ذبح استفاده از آن از نظر شرعی ممنوع می باشد؛ دسته ای دیگر شوک های ضربه ای که ضعیف بوده و باعث مرگ حیوان نمی شود و دسته سوم شوک های الکتریکی ضعیف که باز هم باعث مرگ حیوان قبل از ذبح نمی شود.

وی افزود: این گونه شوک ها قابل استفاده بوده و در برخی از کشتارگاهها از جمله کشتارگاههای طیور استفاده می شود زیرا استفاده از شوک های الکتریکی جهت آرام کردن حیوان به هنگام ذبح شرعی به شرط اینکه باعث مرگ و میته شدن حیوان نشود از نظر شرعی بلامانع است، لیکن از نظر بهداشتی و تاثیرات احتمالی شوک در حیوان از نظر بهداشت مقوله ای است که مربوط به نظر کارشناسان بهداشتی بوده و از حوزه وظایف این نمایندگی ولی فقیه خارج می باشد.

وی گفت: البته به نظر کارشناسان شوک ضعیف الکتریکی در جهت ذبح شرعی دارای مزایایی نظیر مثل آرام شدن حیوان به هنگام ذبح و بالارفتن دقت و توان ذابح و عدم آسیب رسیدن به حیوان به خصوص طیور در هنگام ذبح است.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی در ارتباط با نظارت بر روند کار در کشتارگاهها، گفت: نکته حائز اهمیت که باید بدان عنایت ویژه داشت، موضوع نظارت شرعی برابر با قانون مربوطه مصوبه مجلس شورای اسلامی درتاریخ 14/12/87 است که باستناد ماده 5 آن کلیه کشتارگاههای سراسرکشور باید دارای ناظرشرعی باشند و طبق قانون، اکنون حدود 700 تا 900 روحانی به صورت تمام وقت و در موارد کمی به صورت پاره وقت و نظارتهای سیار بر این امر نظارت می کنند و تمام موارد شرعی توسط آنان نظارت شده و ذابحین آموزش دیده به این منظور زیر نظر مستقیم ناظرین شرعی اقدام به ذبح می کنند.

وی اظهار داشت: هرگونه دخل و تصرف در چرخه ذبح شرعی از سوی دیگران برابر قانون جرم بوده و قابل پیگرد قانونی می باشد.

وی اضافه کرد: بیان نظرات نه چندان قابل استناد من جمله موضوع استفاده از گازCo جهت ذبح طیور نه تنها به لحاظ قانونی قابل پیگرد بوده بلکه از نظر شرعی نیز چون باعث تشویش اذهان عمومی می گردد اشکال داشته و لازم است در این خصوص اقدام لازم انجام پذیرد.

کلانتری در خصوص اقدامات سازمان دامپزشکی در جهت نظارت شرعی، گفت: پس از تایید و تصویب نماینده ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی، مقرر شد به کلیه مراکز تحت نظارت شرعی علی الخصوص کشتارگاهها، کد حلال نظارت شرعی صادر و اعطا گردد، در این طرح کد حلال به مراکزی که ناظر شرعی مستمر داشته و طی بازنگری مجدد و ارزیابی دارای صلاحیت باشند و شرط اصلی برای صدور مجوز حلال که برای نخستین بار در ایران اعطا می شود، رعایت کلیه موازین شرعی و حضور ناظر شرعی آن هم به طور مستمر می باشد.

وی ابراز امیدواری کرد افرادی که در این زمینه اظهار نظر می کنند ادعاهای آنها با بررسی و دقت لازم همراه باشد زیرا این مساله یعنی غذای مردم از حساسیت زیادی برخوردار بوده و اظهار نظر بدون دلیل و مدرک باعث ایجاد جو ناامنی در جامعه می شود علاوه براین از ارباب جرائد نیز انتظار می رود که در این گونه از مسائل از درج اخبار بدون دلیل و همراه با شایعات بی مورد جدا خودداری نمایند.

 

ایرنا

(سه شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۱۷:۲۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها