دوشنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۳:۱۱
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۷۴۸۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

کدام اصناف غذایی مجاز به دریافت مالیات بر ارزش افزوده هستند؟

با توجه به اعلام سازمان امورمالیاتی کشور چلوکبابی‌ها، سالن‌های غذاخوری، سفره‌خانه‌های سنتی و اغذیه‌فروشی‌های زنجیره‌ای باید از این پس مالیات بر ارزش افزوده دریافت کنند و این گروه مشاغل به لیست قبلی صنف‌های تغذیه‌ای از جمله رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و تالارهای پذیرایی که مالیات بر ارزش افزوده اخذ می‌کردند، اضافه شدند.

مشمولان مرحله ششم فراخوان قانون مالیات بر ارزش افزوده شامل چلوکبابی‌ها، سالن‌های غذاخوری، سفره خانه‌های سنتی و اغذیه فروشی‌های زنجیره‌ای با مالکیت واحد یا نام و نشان و عنوان تجاری واحد فارغ از مساحت محل کسب و کار و نوع مجوز از ابتدای سال جاری باید مالیات بر ارزش افزوده اخذ کنند و قبل از این تاریخ، اخذ مالیات بر ارزش افزوده از سوی این گروه‌ها غیر قانونی بوده است.

بخشی از اغذیه‌فروشی‌ها مشمول اخذ مالیات بر ارزش افزوده هستند

رییس اتحادیه اغذیه‌فروشان در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: اغذیه فروشی‌ها شامل دو گروه حقیقی و حقوقی هستند. اغذیه فروشی‌های حقوقی‌ (زنجیره ای) برابر قانون اداره امور مالیاتی،‌ مالیات بر ارزش افزوده از مردم دریافت و به سازمان امور مالیاتی پرداخت می‌کنند ولی اغذیه‌فروشی‌های حقیقی‌ مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیستند.

اما در مورد سفره‌خانه‌ های سنتی که برابر قانون سازمان امور مالیاتی از ابتدای امسال مشمول دریافت و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می‌شوند، باید گفت که اکثر آنها تا قبل از امسال این مالیات را از مشتریان دریافت می‌کردند که غیر قانونی بود.

چلوکبابی‌ها تمایلی به دریافت مالیات بر ارزش افزوده ندارند

همچنین در بخشنامه جدید سازمان امور مالیاتی چلوکبابی‌ها هم از ابتدای سال باید مالیات بر ارزش افزوده از مردم دریافت کنند ولی ظاهرا این صنف تمایلی به دریافت این مالیات از مردم ندارد چراکه به اعتقاد آنها این امر باعث افزایش هزینه‌های مشتری و کاهش فروش می‌شود؛ لذا قرار است در جلسه ای با سازمان امور مالیاتی این موضوع بررسی و نتیجه گیری شود.

البته بعضی از چلوکبابی‌ها که دارای پروانه رستوران هستند این نوع مالیات را دریافت می‌کنند که امری قانونی است.

اما معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به فراخوان مشمولان مرحله ششم جهت ثبت نام، آموزش و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده از ابتدای سال 1394 گفت: تنها در صورت ارائه اظهارنامه در موعد مقرر قانونی، جرایم مالیاتی قابل بخشودگی خواهد بود.

به گفته طاری‌بخش تاکنون حدود 160 صنف به نظام مالیات بر ارزش افزوده پیوسته‌اند و طی شش مرحله فراخوان قانون مالیات بر ارزش افزوده، علاوه بر اشخاص حقوقی، مودیان مشمول بندهای (الف) و (ب) ماده 96 قانون مالیات های مستقیم و همچنین برخی از مشاغل بند (ج ) مشمول ثبت نام و اجرای این قانون شده‌اند.

 

ایسنا

(دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۱۳:۱۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها