دوشنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۰۹:۵۰
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۵۷۴۵۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

از محتویات سوسیس و کالباس تا مهم‌ترین معضل مرغداران کشور

رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی خراسان رضوی نوسان قیمت را مهم‌ترین معضل مرغداری کشور و بازدارنده صادرات مرغ دانست.

محمد مظفری ، بیان کرد: زمانی که قیمت کاهش می‌یابد‌، مرغدار متحمل زیان می‌شود، ولی صادر کننده از این رویداد استقبال می‌کنند، زیرا قیمت‌ها به گونه‌ای است که امکان رقابت با عرصه‌های خارجی وجود دارد و مرغ صادر می‌شود.

وی ادامه داد: اما در برخی مواقع مانند ماه رمضان، شب‌های عید و مناسبت‌های خاص که شاهد افزایش مصرف مرغ و طبیعتا افزایش قیمت‌ها هستیم، در نتیجه توانایی رقابت را از دست می‌دهیم.

مظفری با بیان اینکه تعطیلی و قطع و وصل شدن صادرات زیان‌بار خواهد بود، عنوان کرد: با وجود این مشکلات در تلاش هستیم تا به میزان مطلوبی در صادرات برسیم، زیرا تولید مرغ در کشور مازاد بر نیاز مصرف داخلی است.

رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی خاطرنشان کرد: لازم است مدیریت صحیحی در تولید و پرورش مرغ صورت گیرد و شاهد تولید مستمر باشیم تا از نوسانات شدید قیمت که منجر به زیان تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌شود، جلوگیری شود.

مظفری عنوان کرد: میزان صادرات مرغ در سال گذشته حدود 60هزار تن بوده است و در صورت ایجاد زمینه صادرات واحدهای مرغداری توانایی و ظرفیت تولید بیشتر را دارند.

رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی خراسان رضوی در خصوص صادرات مرغ به روسیه، عنوان کرد: هنوز صادرات قابل توجهی صورت نگرفته و عمده صادرات به کشورهای عراق، افغانستان و برخی کشورهای آسیای میانه بوده است.

وی ادامه داد: بازدید از کشتارگاه‌ها از طرف روسیه انجام شد و تعدادی از آن‌ها که دارای سیستم تمام اتوماتیک بودند تایید شدند، اما سیستم همه‌ی کشتارگاه‌ها هنوز اتوماتیک نبوده و برخی هنوز مجهز به سیستم تخلیه داخل شکم مرغ نشده‌اند.

مظفری در خصوص استفاده از خمیر مرغ در فرآورده‌های گوشتی مثل سوسیس و کالباس، بیان کرد: از خمیر مرغ بیشتر در فرآورده‌های سوسیس و کالباس استفاده می‌شود و چنانچه خمیر بهداشتی تهیه و تولید شود، مانعی در استفاده از آن نیست.

وی در خصوص تولید خمیر مرغ بیان کرد: پوست مرغ، امحاء و احشاء قابل مصرف، تبدیل به خمیر مرغ شده و در سوسیس و کالباس استفاده می‌شود، این فرآورده‌ها گوشت خالص نیستند و حتی در کالباس گوشت از جگر، دل و قلوه گاو و گوساله نیز استفاده می‌شود.

مظفری ادامه داد: این محصولات ترکیبات مشخصی دارند، اما در تولید آن‌ها از گوشت استفاده نمی‌شود و از طعم دهنده و افزودنی‌های متفاوتی مانند پودر تخم مرغ و شیر خشک استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد: چنانچه نکات بهداشتی در تولید این فرآورده‌ها رعایت نشود، با وجود عدم استفاده از خمیر مرغ باز هم مصرف این مواد می‌تواند آسیب‌زا باشد، به عنوان مثال اگر بیش تر از حد مجاز از مواد نگهدارنده استفاده شود، مصرف این محصولات تایید نمی‌شود.

مظفری در خصوص استفاده از هورمون در گوشت مرغ، تصریح کرد: در تولید گوشت مرغ کشور به هیچ وجه از هورمون استفاده نمی‌شود و دامپزشکی بر این مسئله نظارت دارد.

وی در خصوص رشد سریع مرغ از نظر وزنی، افزود: نژاد مرغ از نظر ژنتیکی اصلاح شده و مدیریت‌ها و روش تغذیه باعث می‌شود ظرف مدت 45 روز مرغ به وزن استاندارد برای کشتار برسد، اما از دید عوام این مسئله پذیرفته نمی‌شود که یک جوجه 100 گرمی طی 45 روز به 2.5 کیلو برسد و این تصور وجود دارد که از هورمون استفاده می‌شود، در حالی که صحت ندارد.

مظفری همچنین در خصوص مصرف آنتی‌بیوتیک در مرغداری‌ها، بیان کرد: در صورت استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان، دامپزشکی پس از گذشت زمان لازم جهت از بین رفتن اثرات دارو، اجازه کشتار به مرغداری داده می‌شود و هیچ نگرانی در خصوص مصرف مرغ وجود ندارد، ولی متاسفانه برخی افراد بدون آگاهی‌های لازم در این زمینه اظهار نظر می‌کنند که این مساله باعث ایجاد نگرانی در بین مردم می‌شود.

 

ایسنا

(دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۰۹:۵۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها