چهارشنبه / ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۰:۵۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۷۳۳۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

افت تولید زیتون به دلیل ورود قاچاقی آفت

رییس شورای ملی زیتون از واردات 12 هزار تن روغن زیتون و افت تولید زیتون در سال گذشته خبر داد و گفت: این کاهش تولید به دلیل آفت مگس زیتون است که 10 سال پیش همراه با زیتون‌های قاچاق وارد کشور شد و زیان فراوانی برای باغداران و تولید کشور وارد کرده است.

سید احمد بلندنظر با بیان اینکه صادرات زیتون ممنوع است، اظهار کرد: آفت مگس زیتون از طریق قاچاق زیتون وارد کشور شد و از آن زمان تاکنون صدمات زیادی را به باغ‌های زیتون وارد کرد.

وی ادامه داد: مبارزه با این آفت همکاری مشترک دولت با باغداران را می طلبد و اگر همت دست‌ جمعی صورت بگیرد این آفت ریشه‌کن خواهد شد.

رییس شورای ملی زیتون با بیان اینکه این آفت در سال 1392 به 20 هزار تن میوه زیتون آسیب وارد کرد، اظهار کرد: میزان صدمه این آفت در سال گذشته زیاد نبود اما این به معنای از بین رفتن یا کم شدن آسیب این آفت نیست.

بلند‌نظر گفت: این امکان وجود دارد که سال آینده این آفت طغیان کند لذا باید با این آفت هرچه سریع‌تر مقابله شود.

وی میزان تولید میوه زیتون در سال گذشته را 40 هزار تن عنوان و اظهار کرد: این میزان نسبت به سال گذشته با افت روبرو است که دلیل آن نیز آفت مگس زیتون و شرایط باغ‌های زیتون بوده است.

رییس شورای ملی زیتون ادامه داد: از این میزان تولید 75 درصد صرف تولید کنسرو و 25 درصد آن صرف تولید روغن زیتون شد.

بلند‌نظر با بیان اینکه سرانه مصرف زیتون در ایران در قیاس با سایر کشور‌ها بسیار ناچیز است، گفت: سرانه مصرف زیتون در ایران تنها 200 گرم است که این مساله نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

وی با بیان اینکه هر سال حدود 10 تا 12 هزار تن روغن زیتون به کشور وارد می‌شود، اظهار کرد: تا امسال ایران هیچ جایگاهی در صادرات کنسرو زیتون نداشت اما امسال برنامه‌هایی را برای اجرایی شدن این امر در نظر گرفته‌ایم.

 

ایسنا

(چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۱۰:۵۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها