چهارشنبه / ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۰:۱۴
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۵۷۳۳۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

رنج برنج نصیب کشاورز، سودش‌ از آن دلال

سال گذشته کشاورزان برنج را با حداقل قیمت فروختند و این روزها با قیمت خوب دلال‌ها در حال فروش این محصول هستند.

گیلان استانی کشاورزی است و تولید برنج در این استان از اهمیت زیادی برخوردار است. در 238 هزارهکتار از شالیزارهای گیلان ارقام کیفی برنج کشت می‌شود که از اغلب از نوع رقم هاشمی است.

به طور میانگین سالانه 750 هزار تن برنج سفید در گیلان تولید می‌شود، این در حالیست که سال گذشته علیرغم کم‌آبی‌ها شاهد افزایش 5 درصدی تولید این محصول در گیلان بودیم.

پس از گذر از رنج تولید برنج، در زمان فروش این محصول به دلیل واردات بی رویه برنج‌های خارجی که از سال‌های قبل صورت گرفته بود، انبارها مملو از برنج خارجی بودند و به همین دلیل کشاورزان برای فروش محصولشان با مشکل مواجه شدند و دولت با اجرای خرید تضمینی برنج از تضرر کشاورزان جلوگیری کرد و کشاورزان توانستند به طور میانگین برنج هاشمی خود را هر کیلو 5 هزار و 800 تومان به فروش برسانند، این در حالیست که در حال حاضر قیمت برنج هاشمی در استان به 7 هزار تومان رسیده است و سودی که باید در زمان فروش برنج سال گذشته به جیب کشاورزان می‌رفت، امروز به جیب دلالان می‌رود.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، غلامعلی قربانی نایب‌رئیس انجمن برنج ایران نیز گفت: در شرایط فعلی قیمت برنج هاشمی در بازارهای محلی گیلان بین هفت‌هزار تا هفت‌هزار و 300 تومان برآورد شده است که این قیمت در شرایط کنونی به ضرر کشاورزان خواهد بود.

وی افزود: کشاورزان برنج تولیدی خود را به قیمت پنج‌هزار و 800 تا شش‌هزار تومان فروختند و در زمان حاضر این دلال‌ها هستند که با افزایش حبابی قیمت برنج به ‌دنبال بالا کشیدن نامتعارف قیمت این محصول غذایی هستند.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که برنج به اندازه کافی در انبارها ذخیره‌سازی شده است و برنج‌های وارداتی نیز در اختیار دولت قرار دارد، به‌نظر می‌رسد برای جلوگیری از افزایش نامتعارف برنج باید توزیع برنج دولتی در دستور کار قرار گیرد.

قربانی ادامه داد: عرضه برنج هفت‌هزار تومانی در گیلان به معنای قیمت‌های بالاتر عرضه در تهران و استان‌های همجوار است که می‌تواند بحران قیمتی جدیدی را در بازار داخلی به‌وجود آورد؛ لذا پیش از آنکه این قیمت در تیررس رسانه‌ها قرار گیرد و اقشار کم‌درآمد برای مصرف آتیه خود ناگزیر به خرید برنج خارجی شوند، دولت باید برای کاهش قیمت و تنظیم بازار دست به کار شود.

 

ایسنا

(چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۱۰:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها