سه شنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۴:۰۰
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۵۷۲۹۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اقتصاد
تاجران روس در اتاق تهران

رایزنی برای استفاده از ریال و روبل در مبادلات دو کشور ادامه دارد

صبح امروز هیاتی تجاری- صنعتی از منطقه اورال جمهوری فدراتیو روسیه برای ملاقات رو در رو و مذاکره مستقیم با فعالان اقتصادی ایران به اتاق تهران آمدند. اعضای این هیات تجاری که سفیر روسیه در ایران آنان را همراهی می‌کرد، در نشستی با فعالان اقتصادی ایرانی، زمینه‌های همکاری مشترک را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، در ابتدای این نشست محمدرضا بختیاری، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران، توضیحاتی درباره ترکیب هیات تجاری صنعتی روسیه ارائه کرد و گفت: «هیات تجاری صنعتی منطقه اورال روسیه به سرپرستی مدیرکل وزارت روابط بین‌الملل و اقتصاد ایالت سوردلوفسک و معاون رییس اتاق بازرگانی و صنایع اورال به تهران آمده‌اند و قرار است طی چند روز آینده دیدارهای مختلفی با فعالان بخش خصوصی کشور داشته باشند.»
بختیاری با اشاره به اینکه اتاق تهران در سال گذشته نیز میزبان هیاتی از منطقه اورال بوده است، ادامه داد: «مناسبات اقتصادی ایران و روسیه همواره برقرار بوده است و مبادلات میان دو کشوربه حدود 2.6 میلیارد دلار نیز رسید. اما متاسفانه ارزش مبادلات در سال گذشته و سال پیش از آن، به دلیل تشدید تحریم‌های اقتصادی و مسایل مربوط به کشور اوکراین و روسیه، دچار کاهش شد و در سال 1393به حدود یک میلیارد دلار رسید.» او از تحریم‌ها به عنوان یکی از موانع اصلی توسعه همکاری‌ میان دو کشور یاد کرد و گفت: «با رفع تحریم‌ها، چنانچه مشکلات بانکی نیز سروسامان پیدا کند، ظرفیت‌های بسیاری برای همکاری بین بخش خصوصی دو کشور وجود دارد.»
معاون امور بین‌الملل اتاق تهران در ادامه این خبر را اعلام کرد که مذاکراتی میان مقامات بانکی ایران و روسیه در جریان است تا تصمیمات نهایی در مورد استفاده از مکانیسم تبادل وجوه براساس ریال و روبل اتخاذ شود. به این ترتیب که بانک‌های روسی نزد بانک‌های ایرانی اقدام به گشایش حساب می‌کنند و این نقل‌و‌انتقالات پولی از طریق میربیزینس بانک مسکو مورد پیگیری قرار می‌گیرد.» او همچنین گفت که قرار است موضوع برقراری تعرفه‌های ترجیحی میان دو کشور نیز مطرح و پیگیری شود.
محمدرضا بختیاری ابراز امیدواری کرد که مشکلات موجود در زمینه حمل‌ونقل، گمرک و ترخیص کالاها نیز با درایت مسئولان دو کشور برطرف شود. او در ادامه تسهیل صدور روادید را برای افزایش سطح همکاری‌ها حائز اهمیت برشمرد و گفت: «چنانچه تسهیلاتی در صدور ویزای تجاری ایجاد شود، تبادل کالا و خدمات سرعت می‌گیرد.»او ابراز امیدواری کرد که عزم مسئولان موجب تحکیم بیشتر مناسبات تجاری، سیاسی و فرهنگی میان ایران و روسیه شود.
حجم تبادل کالا دور از ظرفیت های دو کشور است
در ادامه این نشست، لوان جاکاریان، سفیر روسیه در ایران نیز به این نکته اشاره کرد که به‌رغم افزایش رفت وآمدها میان ایران و روسیه، حجم تبادل کالا میان دو کشور، دور از ظرفیت‌های دو کشور است. او با بیان اینکه استان‌های ایران و روسیه می‌توانند در توسعه مبادلات تجاری نقش کلیدی ایفا کنند افزود: «حدود دو ماه پیش هیاتی از تاتارستان مذاکراتی را با فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی آغاز کردند و احتمالاً این مذاکرات آغازگر همکاری‌های اقتصادی میان این دو منطقه خواهد بود.»
او در مورد صدور روادید نیز گفت: «سال گذشته طرحی از سوی سفارت روسیه به وزارت امور خارجه ایران برای ایجاد سهولت در صدور روادید ارائه شد و البته ایران نیز طرح خود را ارائه کرد. اما این دو طرح از یکدیگر دور هستند و وظیفه ما نزدیک کردن دیدگاه‌ها با یکدیگر است. جاکاریان ادامه داد: «ما تلاش می‌کنیم که این موضوع پیچیده حل شود و این آمادگی وجود دارد که به درخواست بخش بازرگانی ایران، برای فعالان اقتصادی این کشور بدون هماهنگی با مرکز روادید صادر کنیم.» او نیز ابراز امیدواری کرد که این نشست مقدماتی برای همکاری میان دو استان مفید باشد.
تحت تأثیر قرار گرفته‌ایم
د ادامه این نشست مدیرکل وزارت روابط بین‌الملل و اقتصاد ایالت سوردلفسک با تقدیر از میزبانی اتاق تهران، اذعان کرد که از دیدن ایران و تهران شگفت‌زده شده و کاملاً تحت تأثیر قرار گرفته است. میکائیل گولوبف با بیان این که ایران از شرکای قدیمی ایالت سوردلفسک محسوب می‌شود گفت: «استان سوردلفسک جایگاه مهمی در صنعت روسیه دارد و پیشرفت‌های مهمی در صنایع مختلف داشته است. از جمله صنایع پیشرو در این منطقه نفت و گاز و صنایع وابسته، حفاری، پزشکی و بهداشت و درمان را می‌توانم نام ببرم.» این مقام روسی در ادامه ابراز امیدواری کرد که در نشست مستقیم و مذاکرات بازرگانان و صنعتگران روسی و ایرانی نتایج خوبی برای هر دو طرف حاصل شود.
سرگئی استروگف معاون رئیس اتاق بازرگانی و صنایع اورال نیز در سخنانی کوتاه به موقعیت مناسب استان سوردلفسک اشاره کرد و گفت: «ما امیدواریم که بتوانیم تجارت بین این منطقه با ایران را توسعه دهیم و به همین منظور تاکنون چهار هیات تجاری در سال‌های گذشته به ایران فرستاده‌ایم. هم‌چنین میزبان هیات‌های تجاری ایرانی نیز بوده‌ایم.» او در ادامه سخنان خود با نمایش فیلمی کوتاه به قابلیت‌های صنعتی و ترانزیتی استان سوردلفسک اشاره کرد.
منفعت بالا در تجارت با استان سوردلفسک
سخنران پایانی مراسم افتتاحیه مذاکرات بازرگانان روسی و ایرانی، رایزن بازرگانی سفارت روسیه بود که در سخنان خود وعده داد مشکلات کنونی موجود در روابط اقتصادی و تجاری دو کشور حل خواهد شد. آندره لوگانسکی با بیان این که طرف روسی مشکل بازرگانان ایرانی برای انجام مبادله با روبل را درک می‌کند گفت: «در این رابطه مسولان اقتصادی دو کشور در حال تفاهم و تنظیم قراردادهایی هستند که با نهایی شدن آن، مبادلات به ریال و روبل انجام می‌شود و کار فعالان اقتصادی تسهیل می‌شود.» رایزن بازرگانی سفارت روسیه در ایران تاکید کرد که با مذاکرات صورت گرفته اکنون ظرف مدت دو روز ویزا برای سفر به مسکو صادر می‌شود. البته او اذعان کرد که سفارت ایران در روسیه این کار را برای بازرگانان روسی ظرف مدت تنها دو ساعت انجام می‌دهد.
لوگانسکی با بیان این که هدف دو طرف از تجارت دوجانبه کسب منفعت است افزود: «استان سوردلفسک از مناطقی است که تجارت با ان بیشترین سود ممکن را دارد. این استان بالاترین فناوری‌های روز را دارد و در صنعت و تجارت بسیار پیشرفته است.»
پس از پایان مراسم افتتاحیه، فعالان اقتصادی ایرانی و روسی مذاکرات مستقیم و رو در روی خود را برای بررسی جوانب مختلف همکاری‌های تجاری و صنعتی آغاز کردند. هم‌چنین سرپرست این هیات تجاری به همراه رایزن بازرگانی سفارت نیز به دیدار مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران رفتند.

(سه شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۱۴:۰۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها