یکشنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۳:۳۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۷۲۲۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

‌به توت نگاه اقتصادی نمی‌شود ‌

شهردار گناباد گفت: شیره توت از عسل گران‌تر است، اما در گناباد به توت هیچ‌گونه توجهی نمی‌شود.

 میرزاعلی تقوی در اولین جشنواره توت‌تکانی که صبح امروز در منزل باستانی شریعت گناباد برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: متأسفانه در حال حاضر، توت در گناباد تنها آلودگی‌های بهداشتی و محیطی ایجاد می‌کند.

وی توت نقلی، بی‌دانه، شاه‌توت، گربه و هراتی را توت رایج گناباد برشمرد و اضافه کرد: بیش از ۳۰ هزار اصله درخت توت در شهرستان وجود دارد.

شهردار گناباد تصریح کرد: بیشتر درخت‌های توت گناباد در حاشیه اراضی کشاورزی و به طول ۳۵ کاشته شده است.

تقوی با اشاره به اینکه درختان توت، عناب و سنجد با شرایط اقلیمی گناباد سازگار است، خاطرنشان کرد: در احیای کمربند سبز در گناباد به منظور جلوگیری از ورود ریزگردها به داخل شهر از این درختان استفاده خواهد شد.

وی در مورد خواص توت بیان کرد: رفع التهابات و مشکلات ادراری، عدم ضرر برای مبتلایان به قند خون،‌ پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، رفع یبوست، روان‌کننده مزاج، کاهش وزن، مناسب برای افراد کم‌خون، موثر در کاهش ترس، عصبانیت و افسردگی و رشد ناخن‌ها و تقویت چشم تنها برخی از خواص توت است.

تقوی افزود: با برگزاری این جشنواره سعی شده که خواص توت برای مردم بیان شود و اقدامات اولیه برای استفاده اقتصادی از توت فراهم گردد.

شهردار گناباد خاطرنشان کرد: جشنواره توت‌تکانی با همکاری مردم و در صمیمیت انجام شد و این جشنواره مقدمه‌ای برای کارهای مشارکتی با مردم خواهد بود، چرا که شهرداری همگام با مردم می‌تواند در جهت توسعه و آبادانی شهر اقدام کند.

تقوی افزود: متاسفانه اعضای شورای اداری از این برنامه بومی استقبال خوبی نکردند و امیدواریم در برنامه‌های بعدی شاهد حضور گسترده‌تر این عزیزان باشیم.

در بخش دیگری از این جشنواره، عضو شورای اسلامی شهر گناباد گفت: جشنواره توت‌تکانی برای اولین بار با هدف حفظ مراسم سنتی گناباد که در بین مردم انجام می‌شده است، برگزار شد.

ابوالقاسم شفیعی افزود: توت دارای خواص گوناگون و توجیه اقتصادی است،‌ اما این خواص توت در میان مردم شناخته شده نیست.

وی ادامه داد: آگاهی دادن به مردم در این خصوص یکی دیگر از اهداف برگزاری این جشنواره است.

‌این جشنواره در منزل باستانی شریعت و به صورت همزمان در چهار منطقه کوی شرقی، خیابان غفاری 14، خیابان المهدی و نوغاب برگزار شد.

 

ایسنا

(یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۱۳:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها