یکشنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۰۹:۲۹
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۵۷۲۰۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فراورده های روغنی

قرارداد انتقال فناوری دانه های روغنی ازفرانسه به ایران منعقد شد

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توسعه کشت کلزا در کشور، این توان وجود دارد تا در کمتر از 10 سال بیش از 50 الی 60 درصد روغن کشور را در داخل تولید کنیم.

عباس کشاورز روز شنبه در حاشیه دیدار از مزارع کلزای شهرستان زرندیه استان مرکزی افزود: درصورت عملی شدن این قرارداد، نیاز کشور به دانه های روغنی تا 60 درصد به صورت بومی محقق می شود.

وی بیان کرد: به منظور دستیابی به هدف کاهش واردات و ترویج کاشت دانه های روغنی در کشور، قراردادهای دیگری با کشور استرالیا، آلمان و کانادا منعقد شده است.

وی با بیان اینکه با برنامه ریزی انجام شده ، بیش از نیمی از نیاز کشور به دانه های روغنی ظرف 10 سال آینده در داخل تولید می شو، اظهار کرد: حداقل 15 درصد از سطح زیر کشت گندم کشور باید به کلزا اختصاص یابد و در صورت لزوم باید در دیگر مزارع کشور نیز کاشت کلزا با جدیت در دستور کار قرار گیرد.

به گفته کشاورز، هم اینک 60 هزار هکتار از اراضی کشور به کاشت کلزا اختصاص یافته است که این امر به پایداری زمین، کنترل علفهای هرز و جلوگیری از آفتها کمک شایانی می کند.

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی نیز در سخنانی گفت: استان مرکزی ظرفیت مناسبی برای کاشت دانه های روغنی به وِیژه کلزا دارد.

سید محمد حسین شریعتمدار افزود: مزارع کلزای شهرستان زرندیه به لحاظ سطح زیر کشت و نوع ارقام آن در وضعیت مناسبی قرار دارد.

وی بیان کرد: با توجه به بحران آب در کشور، لزوم اصلاح کشت، حیاتی است که کلزا به عنوان یکی از ارقام کم آب قابل بر،از جایگاه خاصی برخوردار است.

وی گفت: جلوگیری از کاشت محصولات آب بر و اصلاح الگوی کشت از سیاست های جدید جهاد کشاورزی است.

شریعتمدار اظهار کرد: توسعه پایدارکشاورزی با کاشت ارقام مورد نیاز کشور و بومی سازی نیازهای داخل با اتکا بر دانش کشاورزی میسر خواهد بود.

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی گفت: تمرکز کاشت برنج در شمال کشور و جلوگیری از کاشت این محصول در دیگر نقاط کشور از برنامه های وزرات جهاد کشاورزی در راستای اصلاح الگوی کشت است.

وی بیان کرد: پارسال ارزش دانه های روغنی وارد شده به کشور حدود چهار میلیارد دلار بود که با بومی سازی و افزایش سطح زیر کشت این دانه ها، می توان نیز کشور به واردات این محصولات را محدودتر کرد.

مدیر جهاد کشاورزی زرندیه نیز گفت: هم اینک یک هزار و 700 هکتار از اراضی این استان به کشت دانه های روغنی اختصاص دارد و از این میزان 400 هکتار مربوط به شهرستان زرندیه است.

' احمد قره بیگلو ' افزود: استان مرکزی و منطقه زرندیه استعداد مناسبی برای کشت دانه های روغنی به ویژه کلزا دارد که کار تحقیق و توسعه بر روی این دانه های روغنی با جدیت در دستور کار قرار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی و چند تن از مسوولان این سازمان نیز در این بازدید حضور داشتند.

زرندیه با مرکزیت شهر مامونیه یکی از 12 شهرستان استان مرکزی است که در فاصله ۸۰ کیلومتری تهران و ۳۰ کیلومتری ساوه قرار دارد.

 

ایرنا

(یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۰۹:۲۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها