سه شنبه / ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۰:۵۶
سرویس : نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...
کد خبر : ۵۷۱۷۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...

دسترسی به غذای سالم سخت شده است/ جشنواره غذاهای محلی در مازندران

اگرچه سفره بسیاری از شهروندان به دلیل ظهور و بروز فست فودها از غذای سالم تهی شده است اما با گذر به روستاهای مازندران و نشستن سر سفرهای اهالی این مناطق می توان عطر غذاهای محلی و سالم را چشید.

 همچنین استفاده از انواع سموم و کودهای شیمیایی در تهیه محصوات کشاورزی سبب شده که دستیابی به غذای سالم سخت شود و کمتر به تولیدات ارگانیک بها داده شود.

مازندران بیش از ۶۰۰ هزار هکتار مزرعه دارد که نقشش در تامین و امنیت غذایی کشور حائز اهمیت است و به رغم آنکه دستیابی به غذای سالم سخت تر شده است اما هنوز فرهنگ سلامت غذا در مناطق روستایی مازندران حفظ شده است و مادران کدبانوی استان برای ترویج غذاهای سلم و سنتی اقدام به برپایی جشنواره غذای سالم کرده اند.

بانوی ۵۵ ساله روستای گلماء ساری که یکی از شرکت کنندگان در جشنواره غذای سالم بوده در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سالهاست که به تهیه غذاهای سنتی علاقمندم، گفت: نحوه درست کردن این غذاها را از مادرم به یادگار دارم و سعی در آموزش این غذاهای سنتی و سالم به فرزندان و افرادی که علاقمند به پخت غذاهای سنتی دارم.

صدیقه نوشی با اشاره به اینکه برای نخستین بار در جشنواره غذا  شرکت کرده ام، اظهارداشت: با توجه به علاقه ای که به پخت غذاهای سنتی دارم برای شرکت در این جشنواره ۶ نوع غذای سالم و محلی نان کنجد، حلوای گنده و لولک محلی، نان کماج، کنجدی و نان محلی تهیه کرذه ام.

همچنین دیگر شرکت کننده این جشنواره غذای سالم هدف از شرکت در این جشنواره را معرفی غذای سالم به مردم منطقه عنوان کرد.

علی اکبر نقوی ۳۵ ساله با بیان اینکه برگزاری این چنین جشنواره در روستا یک افتخار است، اظهارداشت: استقبال مردم از این جشنواره بسیار عالی بوده و معرفی و نحوه درست تهیه غذای سالم می تواند در سلامتی مردم استان تاثیر گذار باشد.

وی از مسئولان خواستار ارائه امکانات بهداشتی بیشتر در روستاها شد.

همچنین زهره حمزه ۲۹ ساله از روستای گلماء با بیان اینکه با دونوع غذای محلی کدو پلو و کشک بادمجان در این جشنواره شرکت کرده ام، اذعان داشت: از دوران کودکی به کمک مادر بزرگ ام نحوه تهیه غذاهای سنتی را آموزش دیده ام و علاقه بسیاری به تهیه این نوع غذاها دارم.

دبیر اجرایی جشنواره غذای سالم روستای گلماء ساری با بیان اینکه شعار هفته سلامت سال جاری غذای سالم از مزرعه تا سفره، است گفت: باید فرهنگ استفاده از غذاهای سالم در بین خانواده ها رواج پیدا کند و آیندگان نیز با این فرهنگ درست انس پیدا کنند.

علیرضا عباسپور در جشنواره غذای سالم روستای گلماء ساری هدف از این جشنواره را تنها تهیه غذا نبوده بلکه آموزش های سلامت با ایجاد ۶ پایگاه بهداشت مواد غذایی، سالم سازی سبزیجات و میوه جات، بیماری های مرتبط با غذا، نحوه استفاده درست سموم کشاورزی، کارشناس آموزش از مزرعه تا سفره و ایستگاه تامل و اندیشه در حال برگزاری است، اظهارداشت: مسابقه نقاشی در این جشنواره در حال اجراست و جوایز آن در همایش پیشگیری از تب شالیزار به برگزیدگان اهدا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در این جشنواره غذاهای سالم و بدون سموم تهیه شده است، افزود: تلاش در استفاده کمتر از نمک و چربی در پخت غذاها در این جشنواره آموزش داده می شود.

دهیار روستای گلماء ساری خواستار تامل مردم در شعار هفته سلامت سال جاری سازمان بهداشت جهانی شد.

عباسپور با بیان اینکه کشاورزان در نحوه استفاده از سموم در محصولات کشاورزی توجه بیشتری داشته باشند، تصریح کرد: رعایت این مسئله از بروز بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان جلوگیری خواهد کرد.

وی بیان کرد: این جشنواره در یک روز و با حضور ۵۰ شرکت کننده در حال برگزاری است.  

رئیس مرکز بهداشت مازندران گفت: فرهنگ سلامت غذا در روستاهای استان هنوز پابرجاست و نقش مهمی در سلامتی دارد.

عقیل برزگر گفت: سلامتی همه افراد به مواد غذایی بستگی دارد و بهداشت غذا باید از مزرعه آغاز شود تا سر سفره مردم برسد.

مسابقه غذای سنتی در روستای قلندر

وی با بیان اینکه صرف غذا درست کردن ملاک نیست بلکه تولید و تهیه آن نیز مهم است، اظهار داشت: با توجه به صنعتی شدن زندگی مردم و کاهش تحرک آنها شاهد بیماریهای غیرواگیر همچون فشار خون و دیابت در جامعه هستیم.

رئیس مرکز بهداشت مازندران با بیان اینکه تغییر سبک زندگی درست نیست گفت: با ارائه غذای سالم و احیا فرهنگ گذشته، سلامتی را در جامعه رشد دهیم.

برزگر با بیان اینکه جشنواره سلامت غذا از روستاها آغاز شده است، اذعان داشت: در روستاها هنوز  فرهنگ سلامت غذا پابرجاست و به همین دلیل این جشنواره در یکی از روستاهای ساری در حال برگزاری است.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره برای دومین بار در سال جاری در حال برگزاری است، گفت: در این جشنواره سعی شده تا نحوه صحیح درست کردن غذا آموزش داده شود.

 

مهر

(سه شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۱۰:۵۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها