سه شنبه / ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۰۸:۳۸
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۵۷۱۵۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اقتصاد

نرخ بالای سود بانکی قدرت رقابت را از تولید گرفته است

یک کارشناس بخش صنعت گفت: نرخ سودی که در شرایط فعلی بابت تسهیلات بانکی دریافت می‌شود به اندازه نرخ سودی است که در شرایط تورم 35 درصدی اعمال می‌شد، در حالی که هم اکنون نرخ تورم به 15 درصد رسیده و نرخ سود تسهیلات بانکی برای فعالان اقتصادی نیز باید در همین حد باشد.

آرمان خالقی ، اظهار داشت: سیستم بانکی کشور ادعا می‌کند که به دلیل عدم بازپرداخت اقساط و تسهیلات سال‌های گذشته، با محدودیت منابع مالی روبه‌رو شده و این مسئله پرداخت تسهیلات مالی را توسط بانک‌ها کاهش داده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر صف طولانی برای متقاضیان دریافت تسهیلات بانکی وجود دارد، افزود: شرایط تولید طوری است که تولید‌کنندگان حاضرند با استفاده از تسهیلات با نرخ سود بالا، حداقل سود را کسب کنند ولی چرخ تولید بچرخد.

وی با اشاره به اعمال نرخ سود 24 تا 32 درصدی برای تسهیلات بانکی بخش ولید از سوی بانک‌های دولتی، خصوصی و موسسات مالی اظهار داشت: به دلیل تورم بالا طی سال‌های گذشته، نیاز بخش تولید به منابع بانکی هر سال افزایش یافته و در عین حال، محدودیت منابع بانکی باعث شده تا میزان متقاضیان رو به افزایش باشد.

خالقی ادامه داد: اگر نرخ سود تسهیلات بانکی کاهش یابد، میزان متقاضیان دریافت این تسهیلات افزایش خواهد یافت و در این شرایط، محدودیت منابع بانکی باعث می‌شود که صف متقاضیان طولانی‌تر، شرایط دریافت تسهیلات سخت‌تر شود و رفتار سیستم بانکی نیز این نگرانی را ایجاد می‌کند که در پرداخت تسهیلات فساد اداری موجود در سیستم بانکی افزایش یابد.

وی تأکید کرد: البته راه‌ حل این مشکل، پرداخت هوشمندانه تسهیلات و با اولویت به فعالان اقتصادی است.

خالقی تصریح کرد: در این راستا باید مشخص شود که به چه بخش‌هایی از اقتصاد، به چه میزان منابع مالی اختصاص یابد و به چه طرح‌هایی با چه میزان پیشرفت، تسهیلات پرداخت شود.

به گفته این کارشناس بخش صنعت، پرداخت تسهیلات با نظارت تشکل‌های بخش خصوصی و بر مبنای اعتباری که تولید‌کنندگان دارند، می‌تواند راه‌گشا باشد.

خالقی افزود: در این صورت، متقاضیان دریافت تسهیلات به دنبال فساد نخواهند بود و همه از کانال تخصصی عبور می‌کنند.

وی با بیان اینکه تولید‌کنندگان ایرانی با نرخ سود بالای بانکی، قدرت رقابت و حضور در بازارهای جهانی را ندارند، گفت: در این شرایط، قدرت چانه‌زنی در مقابل رقبای خارجی که از منابع مالی ارزان‌قیمت استفاده می‌کنند، کم خواهد بود و قیمت تمام شده تولیدات خارجی پایین‌تر از تولیدات ایرانی می‌شود.

خالقی با تأکید بر لزوم کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی در کنار نظارت دقیق بر اعطای این تسهیلات، گفت: بانک‌ها نگران هستند که اگر نرخ سود سپرده کاهش یابد، سرمایه‌گذاران منابع خود را از سیستم بانکی خارج کنند و به همین دلیل تمایلی به کاهش نرخ سود تسهیلات و سپرده ندارند، در حالی که اگر نرخ سود سپرده کاهش یابد تمایل برای کار و تولید در کشور افزایش می‌یابد که به نفع اقتصاد کشور است.

به گفته وی، نرخ سودی که در شرایط فعلی بابت تسهیلات بانکی دریافت می‌شود به اندازه نرخ سودی است که در شرایط تورم 35 درصدی اعمال می‌شد. در حالی که هم اکنون نرخ تورم به 15 درصد رسیده و نرخ سود تسهیلات بانکی برای فعالان اقتصادی نیز باید در همین حد باشد.

وی با بیان اینکه تفاوت میان نرخ سود سپرده و سود تسهیلات نباید رقم زیادی باشد، گفت: حاشیه سود و کارمزد 4 درصدی برای سیستم بانکی منطقی به نظر نمی‌رسد و در دنیا برای این مسئله عدد لیبور به اضافه نیم یا یک درصد کارمزد تعیین می‌شود.

وی افزود: بانک‌ها می‌توانند با کار رقابتی، خدمات ارزان‌قیمت به مشتریان ارائه کنند و نرخ سود را به نفع تولید کاهش دهند.

 

فارس

(سه شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۰۸:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها