شنبه / ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۰:۱۴
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۵۷۰۴۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

واردات برنج یعنی حمایت از کشاورز خارجی

واردات برنج خارجی موجب می‌شود که به جای حمایت از برنجکاران گیلان و مازندران از برنجکاران هند و پاکستان حمایت شود.

 به دلیل محدودیت منابع آب در کشور وزارت کشاورزی کشت و تولید برنج را به استان‌های گیلان و مازندارن اختصاص داده شده است.

سال گذشته علیرغم کم آبی‌های که در گیلان وجود داشت، تولید برنج با همت کشاورزان گیلان و نظارت مستمر مدیران استان تولید برنج سفید در گیلان افزایش یافت، اما در زمان فروش برنج بازار برنج داخلی از رونق افتاد و دولت برای جلوگیری از تضرر کشاورزان خرید تضمینی این محصول را در استان اجرا کرد.

حمایت از کشاورز هندی به جای حمایت از کشاورز گیلانی

تولید برنج در شالیزارها کاری طاقت‌فرساست و کشاورزان با تمام دغدغه‌هایی که داشتند٬ توانستند محصول با کیفیتی را تولید کنند اما بسیاری از هموطنانمان به جای خرید برنج داخلی و حمایت از کشاورزان ایرانی از کشاورزان هندی و پاکستانی حمایت کردند و محصول آنها را خریدند.

متاسفانه با وجود انواع برنج خارجی در بازارهای داخلی نه تنها کشاورزان همواره دلهره دارند که با کم آبی مواجه نشوند، بلکه امسال هم نگران هستند که همزمان با فروش محصول‌شان برنج‌های هندی وارد بازار شود و نتوانند سود مناسب از دسترنج خود را کسب کنند.

تغییر ذائقه کودکان ایرانی به برنج‌های خارجی

البته تغییر ذائقه مردم و کودکان ایرانی نسبت به برنج داخلی از دیگر مخاطراتی است که کشور را تهدید می‌کند.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، دکتر روحانی رییس جمهور ایران در سفر خود به گیلان با بیان اینکه زمین‌های کوچک کشاورزی بهره‌وری لازم را ندارد، از برنامه‌ریزی دولت برای ایجاد مجتمع‌های کشاورزی چند هکتاری خبر داد و افزود: زمین‌های کوچک باید با حضور و مشارکت مردم در قالب تعاونی به مجموعه‌های بزرگ کشاورزی تبدیل شود.

وی افزود: در زمینه کشاورزی استان نیز مواردی از جمله تسطیح اراضی کشاورزی، مدرن کردن آبیاری، به‌زراعی در بخش چای و صنایع تبدیلی، بایستی مورد توجه قرار بگیرد.

تحول در تولید برنج کشور

روحانی ادامه داد: برنامه دیگر دولت یکپارچه‌سازی و تسطیح اراضی کشاورزی است. این کار شروع شده و در هر سال یعنی از سال ۹۴ تا پنج سال آینده طبق برنامه، به میزان ۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی را یکپارچه‌سازی و تسطیح خواهیم کرد. وی افزود: اعتبارات این طرح برای ۱۰ هزار هکتار در هر سال پیش‌بینی شده تا تحولی در زمینه کشاورزی استان باشد.

حجتی وزیر جهادکشاورزی نیز در سفر به استان در سالجاری حل مشکلات کشاورزی گیلان را یکی از اولویت‌های وزارت جهادکشاورزی دانست.

وی اضافه کرد: برای حل مشکلات کشاورزی باید ارزش افزوده محصولاتی نظیر برنج، چای و ابریشم افزایش یابد.

مهندس حجتی با بیان اینکه لازمه مکانیزه کردن کشت برنج در گیلان، اجرای طرح تجهیز و یکپارچه‌سازی اراضی است، خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌ها 50 هزار هکتار اراضی شالیزاری گیلان در برنامه 5 ساله تجهیز و نوسازی می‌شوند.

وزیر کشاورزی جلوگیری از واردات برنج را از سیاست‌های دولت عنوان کرد.

وی جلوگیری از واردات برنج خارجی در زمان درو و عرضه برنج تولید شالیکاران شمال کشور به بازارها را یکی دیگر از سیاست‌های دولت برای رونق بازرگانی این محصول استراتژیک دانست.

به گفته معاون وزیر واردات برنج ممنوع نیست

به گزاش گروه دریافت خبر ایسنا، عبدالمهدی بخشنده معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت: 3 میلیون تن برنج درکشور به مصرف می‌رسد که حدود 2 میلیون تن آن در داخل و مابقی از محل واردات تامین می‌شود.

وی اظهار کرد: هم اکنون نیز واردات برنج ممنوع نیست و کماکان این محصول برحسب نیاز کشور وارد می‌شود.

بخشنده یکی از سیاست‌های کاهش واردات برنج را اعمال تعرفه سنگین عنوان کرد و گفت: برای کاهش واردات و کنترل بازار برنج تعرفه واردات 40 درصد در نظر گرفته شده، در حالی که سال گذشته تعرفه واردات برنج 18 درصد بوده است.

کشور نسبت به واردات برنج تا اطلاع ثانوی بی‌نیاز است

عباس کشاورز معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با ایسنا، از بی‌نیازی کشور نسبت به واردات برنج تا اطلاع ثانوی خبر داد و گفت: با توجه به اشباع بودن بازار از این محصول، نیاز به واردات نداریم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر با توجه به تولید حدود یک میلیون و 850 هزار تنی برنج در سال گذشته و واردات آن بازار این محصول اشباع است و فعلا نیازی به واردات آن نداریم.

کشاورز تصریح کرد: با بیان این‌که با توجه به قرار داشتن در ابتدای فصل نشاء کاری و کشت برنج نمی‌توان برآورد دقیقی نسبت به تولید این محصول نسبت به سال جاری ارائه داد، تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی در راستای حمایت از تولید و تنظیم بازار داخلی هر زمان که کشور نیاز داشته باشد مجوز واردات برنج را صادر می‌کند.

 

ایسنا

(شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۱۰:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها