شنبه / ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۰۹:۴۴
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۵۷۰۳۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

کیفیت برنج خارجی به ایرانی نمی‌رسد ولی به دلیل ارزانی بیشتر می‌خرند

دبیر انجمن برنج ایران با بیان اینکه برنج خارجی از نظر کیفیت رقیب برنج ایرانی نیست گفت: ولی به لحاظ ارزان بودن، مردم ترجیح می دهند برنج خارجی مصرف کنند.

جمیل علیزاده شایق در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه برنج وارداتی رقیب برنج داخلی است گفت: گاهی مردم ترجیح می‌دهند که برنج را با قیمت پایین‌تری خریداری کنند که این امر موجب شده است واردات برنج داشته باشیم. هرچند که کیفیت برنج ایرانی قابل مقایسه با برنج خارجی نیست ولی گاهی مردم بی توجهی می کنند.
 وی بیان کرد: 2 میلیون تن برنج در سال 92 و یک‌میلیون تن در سال 93 وارد شده و همچنین 2 میلیون تن برنج در سال 92 و 2 میلیون تن دیگر هم در سال 93 تولید شده است، بنابراین ما طی 2 سال گذشته در مجموع 7 میلیون تن برنج تولید و وارد کرده‌ایم در حالی‌که نیازمان 6 میلیون تن بیشتر نبوده است، یعنی یک میلیون تن برنج اضافه در انبارهایمان داریم و در حال حاضر نیازی به واردات برنج نداریم.
 شایق تأکید کرد: تا پایان سال‌جاری نیازی به واردات برنج نداریم؛ مشروط بر اینکه امسال حداقل 2 میلیون تن برنج در کشور تولید شود و پیش‌بینی ما این است که با توجه به شرایط آب و هوایی خوبی که اوایل سال داشته ایم، این حجم تولید محقق شود.
دبیر انجمن برنج ایران بیان کرد: برنج وارداتی از نظر کیفیت رقیب برنج داخلی نیست؛ اما از نظر قیمت رقیب جدی برای برنج داخلی به حساب می آید. گاهی برخی مردم ترجیح می دهند که برنج را با قیمت پایین‌تری خریداری کنند. همین مسئله در برخی موارد که تقاضای مردم به سمت برنج خارجی با توجه به قدرت خریدشان افزایش می‌یابد مشکلاتی را ایجاد می‌کند و باعث تلنبار شدن برنج در انبار کشاورزان می شود.
وی در ادامه در مورد آخرین وضعیت شناسنامه دار کردن برنج های داخلی افزود: قرار بر این بود که شناسنامه‌دار کردن برنج‌های داخلی از شروع سال 94 آغاز شود. اما در کمیته سلامت برنج این موضوع را مطرح کردم که اصرار زیادی برای شروع این کار در فروردین‌ماه 94 نشود، چراکه بسته بندی برنج‌های ایرانی به مفهوم بین المللی انجام نمی‌شود و در این زمینه ما از کشورهای دیگر کمی عقب‌تر هستیم. به این دلیل که عرضه کننده‌های برنج ایرانی بیشتر کارخانه‌‌های شالی‌کوبی‌اند و کارخانجاتی که بسته بندی برنج را انجام دهند تعدادشان زیاد نیست.
دبیرانجمن برنج کشور با اشاره به اینه برنج سال 94 از تیر ماه وارد بازار می‌شود، افزود: بنابراین قرار بر این شد که رسماً اعلام شود این اقدام از ابتدای سال 94 آغاز می‌شود اما یک ارفاق کوچک برای آن دسته از کسانی که مقدمات کار را شروع کرده‌اند و ممکن است با کمی تاخیر به این جمع بپیوندند وجود داشته باشد.

شایق با بیان اینکه تولیدکنندگان زیادی در استان‌های شمالی درخواست خود را برای اخذ کد رهگیری و شناسه به وزارت بهداشت ارائه کرده‌اند، گفت: تعداد زیادی از کارخانجات در اسفندماه سال قبل درخواست اخذ کدرهگیری کردند، وزارت بهداشت در حال ارائه این کد به آنهاست. در واقع این طرح از ابتدای 94 آغاز شده اما با ارفاقی کوچک به آنهایی که جا مانده‌اند که خود را برسانند.

 

تسنیم

(شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۰۹:۴۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها