چهارشنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۰۹:۳۲
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۵۶۹۸۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

لزوم نظارت گسترده دولت بر تولیدکنندگان مواد غذایی

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به مخالفت صریح اسلام بر استفاده از مواد مضر گفت: اسلام اجازه نمی‌دهد به خاطر درآمد بیشتر، سلامت مردم به خطر بیافتد.

 این مرجع تقلید در دیدار با رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم و دست‌اندرکاران هفته سلامت استان قم با ابراز خرسندی از نام گذاری شعار هفته سلامت با عنوان «سلامت غذایی از مزرعه تا سفره»، اظهار کرد: این مسئله یکی از مشکل‌ترین مسائل اجتماعی می‌باشد که بسیاری از بیماری‌ها و پیری زودرس مردم ایران در اثر استفاده از غذاهای مضر می‌باشد.

وی افزود: اگر پیام‌های هفته سلامت عملی شود به یقین تاثیر مهمی در سلامت جامعه خواهد داشت و بار سنگین مراکز درمانی سبک‌تر می‌شود.

این مفسر برجسته قرآن کریم تصریح کرد: جامعه ما هزینه‌های بسیاری را به دلیل عدم سلامت غذایی می‌پردازد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی افزود: یک عامل مهم در این زمینه کسانی هستند که می‌خواهند به درآمد بیشتری دست یابند و به همین دلیل با به کار بردن مواد مضر در مواد اولیه به دنبال منفعت مالی بیشتری هستند و اهمیتی به سلامت جامعه نمی‌دهند.

وی شاهد این مدعا را استفاده از روغن پالم عنوان کرد و گفت: علت استقبال تولیدکنندگان از روغن پالم این بود که این روغن ارزان است پس باید استفاده شود!

وی با اشاره به مخالفت صریح اسلام بر استفاده از مواد مضر، اظهار کرد: اسلام اجازه نمی‌دهد به خاطر درآمد بیشتر، سلامت مردم به خطر بیافتد؛ تولیدکننده‌ای که ماده مضر در اختیار جامعه می‌گذارد، ضامن خسارت شرعی مصرف کنندگان خواهد بود.

این مرجع تقلید بر ضرورت نظارت بر تولید مواد غذایی تاکید کرد و گفت: نظارت سرسری به درد نمی‌خورد و برخی اصرار دارند با مخفی کاری، مواد مضر را در اختیار جامعه قرار دهند که برای مقابله با این مسئله، دولت باید نظارت و توجه بیشتری داشته باشد و امروز به دلیل عدم نظارت، مواد مضر بسیاری در جامعه قرار دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از حوزه نیوز، این مرجع تقلید همچنین نظارت بر فروشندگان را مورد تاکید قرار داد و گفت: این مسئله بدون نظارت جدی حل نمی‌شود و اگرچه هزینه دارد اما در بلندمدت برای جامعه مفید است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی همچنین بر لزوم توجه مردم به تغذیه صحیح تاکید کرد و افزود: مردم معمولا به جای اهتمام به سلامت خود به دنبال غذاهای چرب و شیرین می‌روند؛ وقتی مردم به خودشان رحم نکنند، دیگران چگونه رحم کنند؟

وی بر لزوم آموزش همگانی به جامعه نیز تاکید کرد و گفت: با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها به مردم آموزش داده شود که مصرف غذاهای مضر چه خطراتی برای سلامتی آن‌ها به دنبال دارد.

وی افزود: آموزش‌های سلامت در قالب مسابقات و تولید فیلم و سریال صورت گیرد.

این مرجع تقلید تصریح کرد: تقلیدهای کورکورانه نیز موجب به خطر افتادن سلامت غذایی مردم شده است؛ شاهد این مسئله مصرف غذاهای بی ارزش غربی است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی افزود: برای جلوگیری از غذاهای مضر در جامعه، نیازمند برنامه‌ریزی عملیاتی هستید؛ کنگره و سمینار و گفت‌وگو خوب است اما این‌ها باید مقدمه اجرایی شدن باشد.

وی با اشاره به توجه قرآن و دین به سلامت غذایی جامعه، تصریح کرد: قرآن مجید 1400 سال پیش به ما دستور داده است که نگاه کنید غذاهایی که مصرف می‌کنید چگونه از درون خاک تیره رشد می‌یابند که این مسئله نشان از درس توحید است.

وی افزود: به تازگی در مطالعه سوره کهف به این مطلب رسیدم که اصحاب کهف تاکید دارند از غذای پاکیزه خریداری کنند که این مسئله نشان از توجه به تغذیه پاک دارد.

این مرجع تقلید تصریح کرد: بسیاری از مسائلی که در اسلام حلال و حرام می‌باشد به دلیل رعایت سلامت انسان است؛ اینکه مشروبات الکی و گوشت مردار و خون و ... تحریم شده‌اند به رعایت مسائل بهداشتی و سلامت انسان بازمی‌گردد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی افزود: مردم علاوه بر نوع غذا، نسبت به استفاده از مقدار غذا نیز توجه داشته باشند؛ بنده فکر می‌کنم سلامت انسان در کاهش مصرف غذا و افزایش فعالیت بدنی است.

وی افزود: ما سعی می‌کنیم به آنچه می‌گوییم عمل کنیم و امیدواریم در کلان نیز به این مسائل توجه شود.

این مرجع تقلید در پایان بر ضرورت توجه به تغذیه صحیح از ایام جوانی تاکید و خاطرنشان کرد: انسان در جوانی نسبت به استفاده از غذاهای مصرفی ملاحظه نمی‌کند و در میانسالی دچار مشکلات سلامت می‌شود که به همین دلیل لازم است از ایام جوانی نسبت به تغذیه سالم اهتمام وجود داشته باشد.

 

ایسنا

(چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۰۹:۳۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها