سه شنبه / ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۴:۰۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۶۹۶۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

لزوم بررسی گوشت گاومیش برای شناسایی انگل سارکوسیست/ انگل در لاشه دام قابل تشخیص است

یک متخصص انگل‌شناسی دامپزشکی با بیان اینکه انگل سارکوسیست در لاشه دام قابل تشخیص است، گفت: حتما گوشت گاو یا گاومیش به لحاظ آلودگی انگلی باید مورد بررسی قرار گیرد، زیرا امکان انتقال این انگل به انسان وجود دارد.

شاهرخ رنجبر بهادری متخصص انگل‌شناسی دامپزشکی ، گفت: در مورد ابتلا گوشت‌های وارداتی گاومیش (بوفالو هندی) به انگل سارکوسیست اطلاعی ندارم و اظهار نظر در این باره برعهده مسئولان سازمان دامپزشکی کشور است.

وی با بیان اینکه سارکوسیست انگلی قابل تشخیص در کشتارگاه است، گفت: بعد از ذبح دام در صورت ابتلا به این انگل وجود آن به وسیله‌ کیست‌های سفید رنگی روی لاشه قابل تشخیص است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: سارکوسیست دارای سه گونه است که می‌تواند در انسان ایجاد آلودگی کند. در دو گونه از آن انسان به عنوان میزبان اصلی و در گونه دیگر انسان به عنوان میزبان واسط است.

این متخصص انگل‌شناسی دامپزشکی تصریح کرد: گونه homonis از طریق خوردن گوشت گاو آلوده به انسان منتقل می‌شود که کیست‌های آن به صورت دانه‌های برنج در عضلات محدب گاو قابل مشاهده است.

رنجبر بهاداری گفت: گونه‌های دیگر سارکوسیست که در حیوانات مختلفی مثل گوسفند، بز و اسب وجود دارد به انسان قابل انتقال نیست.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: سارکوسیستین به سم حاصل از سارکوسیست اطلاق می‌شود که خوردن آن توسط انسان باعث علائم بروز گوارشی مثل سرگیجه، تهوع، سردرد و اسهال می‌شود.

 وی افزود: بنابراین سارکوسیست به دو لحاظ مورد بررسی قرار می‌گیرد یکی اینکه انسان به عنوان میزبانی که در سیر تکاملی انگل جای می‌گیرد و مستقیما باعث آلودگی انسان شود، دوم انسان میزبان انگل محسوب نمی‌شود، مثل سایر گونه‌های سارکوسیست و فقط سمی که از کیست ایجاد می‌شود، باعث عوارض در انسان می‌شود

این انگل‌شناس دامپزشکی بیان داشت: بنابراین هیچ‌گاه گوشت گوسفند و بز به لحاظ سارکوسیست بررسی نمی‌شود، زیرا انسان میزبان آن نیست، اما گوشت گاو سه گونه سارکوسیست دارد که قابل انتقال به انسان است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: حتما گوشت گاو یا گاومیش به لحاظ آلودگی و احتمال آلودگی به انگل سارکوسیست باید مورد بررسی قرار گیرد زیرا امکان و قابلیت انتقال این انگل از گاو یا گاومیش به انسان وجود دارد.

رنجبر بهادری تصریح کرد: با ورود انگل سارکوسیست به بدن انسان، انسان میزبان نهایی می‌شود و آلودگی موجب پدید آمدن عوارض گوارشی در انسان می‌شود.

وی افزود: انسان هم به عنوان تکمیل کننده سیر تکاملی انگل با دفع مدفوع باعث آلودگی محیط می‌شود.

 

فارس

(سه شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۱۴:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها