سه شنبه / ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۰۹:۲۸
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۶۹۳۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

راه اندازی واحدهای صنعتی پرورش بزشیری با هدف تولید پنیر/واردات 750راس بز فرانسوی به کشور

رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی گفت: نخستین محموله بز شیری فرانسه در قالب 750 راس به منظور راه اندازی واحدهای صنعتی پرورش بز شیری با هدف تامین شیر خام مورد نیاز خطوط تولید پنیر و فرآورده های خاص بز روز سه شنبه(امروز) وارد کشور می شود.

محمدرضا ملاصالحی ، افزود: در مرحله اول 750 راس نژاد بز شیری ثانن و آلپاین ماده و تعدادی بز نر از فرانسه وارد کشور می شود که تولید شیر آنان به طور میانگین در طول دوره شیردهی حدود 700 کیلوگرم است.

وی پیش بینی کرد؛ تا پایان سال جاری 10 هزار راس بز توسط بخش خصوصی وارد کشور خواهد شد.

وی گفت: فرانسه در زمینه پرورش بز شیری صاحب نام است و دارای صنایع تبدیلی گسترده ای در فرآوری شیر بز و تولید انواع پنیرهای فرانسوی از شیر بز است.

وی اظهار داشت: قرار است افزایش تولید شیرخام کشور از محل توسعه پرورش بزهای شیری خارجی تامین شود، بنابراین قصد داریم ظرف مدت 10 سال تولید شیر بز را به حدود 700 هزار تن برسانیم در حالی که هم اکنون مجموع شیر استحصالی از جمعیت گوسفند و بز کشور در مجموع 500 هزار تن در سال است.

وی ادامه داد: بزهای نر فرانسوی بخشی برای تولید اسپرم و فعالیت های اصلاح نژادی و بخشی برای تلاقی و آمیختگی با بزهای بومی (واحدهای روستایی و نمیه روستایی) کشور برای افزایش تولید شیر وارد می شود.

رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه تاکنون واحد صنعتی پرورش بز شیری در کشور وجود نداشته، افزود: بخش عمده واحدهای پرورش بز بومی ما عشایری و روستایی است.

وی گفت: پرورش بزهای شیری در واحدهای صنعتی اقتصادی خواهد بود در همین راستا 5 تا 6 واحد بز شیری در کارخانجات استحصال شیرخام راه اندازی شده و بخش خصوصی به دنبال ایجاد زیرساخت برای گسترش این بخش در کشور است.

وی ادامه داد: خوشبختانه به دلیل اینکه تکنولوژی و دستگاه های مدرن استحصال شیرخام در کشور وجود دارد در بخش استحصال شیر بز نیز مشکلی نخواهیم داشت و بهره گیری از فناوری های موجود به این بخش نیز قابل تعمیم است.

تامین پروتئین مورد نیاز جامعه، افزایش تولید سرانه شیرخام و به تبع آن افزایش مصرف سرانه شیر کشور از وظایف قانونی این بخش است که مورد تاکید معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

وی اظهار داشت: اکنون بخشی از شیرخام کشور توسط پرورش دام سنگین (گاو) و بخشی نیز توسط دام سبک همچون گوسفند و بز تولید می شود که بخش عمده جمعیت بز کشور ما از نژاد گوشتی است که شیرخام نیز از آن استحصال می شود.

به گفته ملاصالحی، با واردات بز شیر فرانسوی با نژاد ثامن و آلپاین به کشور علاوه بر اصلاح نژاد بز و درهم آمیختگی نژاد بومی و خارجی، افزایش تولید گوشت و شیر حاصل می شود.

وی اضافه کرد: مجوز واردات بزشیری فرانسوی توسط معاونت امور دام برای بخش خصوصی صادر شده تا از شیر بز در فرآیند پنیرسازی استفاده شود، این در حالی است که خوشبختانه خطوط تولید پنیر با استفاده از شیر بز برای تولید انواع پنیر فرانسوی با تنوع و کیفیت بالا در برخی کارخانجات کشور راه اندازی شده است.

وی درباره اصلاح نژاد بز شیری، گفت: تعدادی بز نر برای اصلاح نژاد دام به مراکز ما ارایه می شود.

به گفته وی، سال گذشته محققان ما به تکنولوژی تولید و انجماد اسپرم بز در داخل کشور دست پیدا کرده و آن را بومی سازی کردند و هم اکنون در حال تجاری سازی آن هستند، زیرا تکنولوژی این کار در اختیار برخی از کشورهای پیشرفته جهان از جمله فرانسه بود.

وی، طرح تامین نژادهای پرشیرده بز خارجی و استفاده و پرورش آنان در سیستم های صنعتی، آمیختگی بخشی از بزهای بومی با بزهای خارجی برای واحد های نیمه صنعتی و روستایی کوچک و اصلاح نژاد بومی کشور در برخی توده ها که پتانسیل افزایش تولید را دارند را از دیگر اهداف این واردات ذکر کرد.

وی جمعیت دام بز کشور را 22 میلیون راس دانست و گفت: متقاضی مصرف شیر بز در کشور وجود دارد منتها به دنبال شیر صنعتی در حجم و کیفیت بالا هستند بنابراین در حال حاضر ناچارند شیر بز مورد نیاز تولید خود را از واحدهای تولیدی کوچک با حجم وکیفیت پائین خریداری کنند.

به گفته وی، طبق برآوردها؛ سال گذشته 8 میلیون و 400 هزار تن شیرخام در کشور تولید شد که تولید سرانه آن حدود 110 کیلوگرم است که 500 هزارتن آن مربوط به دام سبک می باشد.

 

ایرنا

(سه شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۰۹:۲۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها