چهارشنبه / ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ / ۰۹:۵۱
سرویس : آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم
کد خبر : ۵۶۷۵۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم

تمایل ایران برای افزایش واردات چای و داروی هندی

یک مقام بلندپایه وزارت بازرگانی هند اعلام کرد ایران به منظور افزایش روابط تجاری دو جانبه میان دو کشور، برای افزایش واردات چای و داروی هندی ابراز تمایل کرده است.

پایگاه اینترنتی بیزنس استاندارد نوشت: در جریان دیدار اخیر راجیو کر، وزیر بازرگانی هند از تهران دو طرف در مورد راه‌های افزایش تجارت این دو کالا به بحث و گفت و گو پرداختند.

ایران در حال حاضر از هند دارو و چای وارد می‌کند اما ارزش این واردات اندک است.

صادرات چای هندی به ایران اندک است زیرا ایران استانداردهای بین المللی کدکس را دنبال می‌کند که از سوی تولیدکنندگان هندی رعایت نمی‌شود.

در زمینه دارو هم ایران عمدتا از آمریکا و کشورهای اروپایی دارو وارد می‌کند.

وزیر بازرگانی هند به خبرگزاری پی تی آی گفت: اکنون معامله گران ایرانی پتانسیل داروهای ژنریک هندی را مورد تایید قرار می‌دهند و رگولاتورهای ایرانی (سازمان غذا و دارو) برای دیدار از هند دعوت شده اند.

وی گفت: هند همچنین صادرکنندگان چای از ایران را دعوت کرده و از آنها خواسته است از مزارع و کارخانه‌های چای بازدید کنند و به بررسی کیفیت و استانداردهای بکار گرفته شده در این کشور بپردازند.

در این بین گزارش صلح سبز هند بر صادرات چای این کشور تاثیر منفی گذاشته است. این سازمان در گزارشی که تابستان گذشته منتشر کرد، مدعی شد آفت کش‌هایی که از سوی سازمان جهانی بهداشت بسیار خطرناک شناخته شده‌اند در برندهای چای معروفی که در هند فروخته می‌شوند و به کشورهای مختلف از جمله ایران نیز صادرات دارند، کشف شده است.

مقامات هندی از ایران خواسته اند به این گزارش اعتماد نکند.

یک کارشناس صنعتی هندی گفت: پتانسیل عظیمی در ایران برای چای و صنعت داروی هند وجود دارد.

آجی ساهی، مدیرکل و مدیرعامل فدراسیون سازمانهای صادرات هند هم در این باره گفت: هیات‌های ایرانی متعددی پتانسیل داروهای ژنریک هندی را تایید کرده اند. صادرات دارویی هند تنها به 15 تا 16 میلیون دلار در سال می‌رسد در حالیکه پتانسیل عظیمی وجود دارد.

به گفته ساهی، سریلانکا و کنیا صادرکنندگان اصلی چای به ایران هستند اما شرکت‌های هندی هم می‌توانند با بهبود معیارهای کیفیت و استاندارد، صادراتشان به این کشور را افزایش دهند.

بر اساس آمار مقامات انجمن چای هند، ایران در فاصله آوریل تا دسامبر سال گذشته 12.20 میلیون کیلوگرم چای از هند وارد کرد و برآورد می‌شود میزان وارداتش در کل سال 2014 به 16 میلیون کیلوگرم رسیده است.

میزان کل صادرات چای هند در 9 ماهه اول سال مالی 2014-2013 این کشور به 141.83 میلیون کیلوگرم رسید که در مقایسه با 166.36 میلیون کیلوگرم در مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت.

افزایش صادرات به هند کمک خواهد کرد کسری تجاری بالایی که با ایران دارد را کاهش دهد. صادرات هند به ایران در سال مالی 2014-2013 به 4.97 میلیارد دلار در برابر 10.3 میلیارد دلار واردات رسید.
(چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴) ۰۹:۵۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها