سه شنبه / ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ / ۱۰:۱۳
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۶۷۰۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

صادرات 1200 یورویی هر کیلو خاویار

معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران گفت: سال گذشته یک تن خاویار تولید شد که حدود 800 کیلوگرم آن به کشورهای مختلف با قیمت متوسط کیلویی 1200 یورو صادر شد.

حسین عبدالحی از افزایش سه برابری تولید خاویار پرورشی در سال جاری خبر داد و گفت: در قالب برنامه اقتصاد مقاومتی و افق برنامه ششم توسعه طرحی را برای توسعه پرورش ماهیان خاویاری در کشور تهیه کردیم تا بتوانیم در پایان این برنامه به 10 هزار تن تولید گوشت و 100 تن خاویار برسیم

وی افزود: در سال جاری با توجه به برنامه ها و طرح های توسعه‌ای پرورش خاویار، درصددیم تولید این محصول را به حدود سه تن افزایش دهیم. البته رسیدن به تولید سه تن خاویار با توجه به رصد دقیق این ماهیان پرورشی در برنامه سال گذشته نیز بود اما امیدواریم امسال بتوانیم تولید خاویار را نسبت به سال گذشته سه برابر افزایش دهیم.

عبدالحی با بیان این‌که پرورش ماهیان خاویاری در قفس نیز دیگر برنامه‌های این سازمان در سال جاری است، گفت: سه طرح توسعه‌ای پرورش خاویار در کشور در قالب مزرعه‌های بزرگ تهیه کرده‌ایم که امیدواریم در سال جاری به بهره برداری رسیده و فعالیت خود را آغاز کنند، چراکه این سه مزرعه بزرگ بستری برای فراهم کردن ظرفیت‌های توسعه‌ پرورش ماهی خاویاری در افق برنامه ششم توسعه است.

وی اعلام کرد: یکی از این طرح‌ها افتتاح مزرعه قره‌برون در استان مازندران است که ظرفیتی بالغ بر 2000 تن گوشت و 30 تن خاویار برای آن در نظر گرفته شده است و امیدواریم به وسیله وزیر جهاد کشاورزی و مقامات ارشد دولتی در سال جاری به بهره برداری برسد.

معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران با بیان این‌که این طرح های توسعه ای پرورش ماهی خاویاری در مزارع بزرگ با سرمایه‌گذاری کامل بخش خصوصی در حال اقدام است، اظهار کرد:‌ دو طرح دیگر مزرعه‌هایی در استان گلستان با ظرفیت 5000 تن گوشت، 50 تن خاویار و استان مازندران در کنار ساحل دریای خزر با ظرفیت 2000 تن گوشت و 20 تا 30 تن خاویار است که امیدواریم در سال جاری فعالیت این مزارع آغاز شود اما رسیدن به ظرفیت های تولید تعریف شده در این مزارع نیاز به زمان دارد.

عبدالحی گفت: یکی از مهمترین مسائل پرورش ماهی خاویاری تامین بچه ماهی است که در سال گذشته تا حدود 80 درصد آن در مراکز تکثیر دولتی تهیه و برای پرورش دهندگان تامین شد که امیدواریم در سال جاری نیز با توجه به افزایش ظرفیت تولید این محصول بتوانیم بچه ماهی مورد نیاز پرورش دهندگان را تولید و تامین کنیم.

 

ایسنا

(سه شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴) ۱۰:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها