سه شنبه / ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ / ۰۹:۲۶
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۶۷۰۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی
عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی

غذای حلال یک حوزه بی‌دفاع در برابر توطئه‌های دشمن است

عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی گفت: علی‌رغم تأکیدات جدی دین مبین اسلام در زمینه غذای حلال راهبردهای لازم برای مدیریت و برنامه‌ریزی در این حوزه تدوین و اجرایی نشده و به همین دلیل آگاهی و حساسیت لازم در خصوص آن ایجاد نگردیده است، لذا این حوزه به عنوان یک عرصه خالی از دفاع برای نظام اسلامی قرار گرفته است که از طریق آن امکان نفوذ هر توطئه‌ای وجود دارد.

به گزارش فودنا و به نقل از روابط عمومی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی مهندس حسین زمانی، با اشاره به معیارهای مختلفی که برای حلال شمردن غذا از منظر فقه اسلامی مطرح شده است، اظهار کرد: برخی از آنها ناظر به نوع غذا، تعدادی مربوط به روش فرآوری و شماری نیز در مورد شرایط و الگوی مصرف هستند.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال برخی از غذاها مانند گوشت خوک از جهت ماهیت خود از درجه حلیت ساقط می شوند در حالی که تعدادی  دیگر به دلیل شرایط نامناسب فرآوری، مانند گوشت گاو ذبح شده با شرایط غیر شرعی سبب حرام شدن ماده غذایی می شوند.

دبیر شورای فرهنگی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی ادامه داد: علاوه بر این فرآورده‌های غذایی که با سرمایه غیر مشروع تهیه شده باشند، مانند خوراکی که از پول دزدی تهیه شده و یا مواردی که از اموال دارای حکم شرعی زکات واجب یا خمس فراهم آمده باشد نیز از حلیت خارج می‌شوند.

زمانی افزود: همچنین رعایت نشدن مواردی در روش و شرایط استفاده از غذا مانند نگفتن ذکر خداوند هنگام تناول و خوردن بیش از اندازه به حکم اسراف نیز سبب حرام شدن خوراک می شود.

وی با بیان اینکه بعضی از جنبه های حلیت غذا مسائلی شخصی است و امکان نظارت بر آنها وجود ندارد، خاطرنشان کرد: با این حال برخی از مؤلفه­ها مانند نظارت و کنترل بر جریان مواد غذایی که از طریق واردات به سبد غذایی خانواده­ها وارد می­شوند در قلمرو وظایف دستگاه­های دولتی است که در این زمینه انتظار می‌رود فرآیندهای مناسبی تدوین و اجرا شود.

عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی با بیان اینکه بعد از انقلاب اقدامات متعددی برای احراز شرایط حلیت برخی از غذاهای وارداتی انجام شده است متذکر شد: به عنوان مثال برای رعایت استانداردهای ذبح اسلامی در کشورهای صادر کننده گوشت به داخل متولیانی در نظر گرفته شده اند که فعالیت های مناسبی دارند.

زمانی اضافه کرد:  ولی با توجه به توسعه روز­افزون صنایع غذایی، به ویژه افزودنی­ها و غذاهای آماده این موارد کافی به نظر نرسیده، ضرورت ایجاد متولی‌های قوی‌تر برای رصد مواد وارداتی و جلوگیری از ورود انواع حرام آن به چرخه تولید و فرآوری مواد غذایی به صورت جدی احساس می‌شود  و باید اقدامات مؤثری در این زمینه به سرعت به انجام برسد.

 

 

 

 

 
(سه شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴) ۰۹:۲۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها