سه شنبه / ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ / ۰۹:۳۰
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۵۶۴۸۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

از ایمنی غذا به سادگی نگذرید

سلامتی افراد با مواد غذایی مصرفی آنها گره خورده است، سلامت و ایمن بودن مواد غذایی از جمله موارد مهمی است که همه افراد به آن اذعان دارند، اما لازم است که نگرانی برای ایمن بودن مواد غذایی مورد نیاز بدن در جوامع به حساسیت تبدیل شود.

سازمان بهداشت جهانی هرساله با توجه به نیاز جوامع، عنوانی را برای هفت آپریل "روزجهانی بهداشت" تعیین می‌کند. امسال نیز با توجه به اهمیت موضوع عنوان "ایمنی غذا، از مزرعه تا سفره" را برگزیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه مرکزی – توجه به امنیت و ایمن بودن مواد غذایی علاوه بر اینکه سلامت افراد را تضمین می‌کند، قطعا کاهش هزینه‌های درمان را به دنبال خواهد داشت، اما متاسفانه همچنان این فرهنگ غلط استفاده از غذاهای آماده و سرخ شده که سلامت بدن را به مخاطره می‌اندازد، در جامعه وجود دارد.

در کنار عادات غلط غذایی، محصولاتی تولید می‌شود که همچنان از نظر استفاده از کود و سموم شیمیایی شرایط مطلوبی ندارند، این امر خود مزید بر علت شده و رفع این معضل نیازمند نظارت و کنترل محصولات است.

دکتر بابک عشرتی معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی اراک در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به دو شاخص مهم امینت و ایمن بودن مواد غذایی برای مصرف‌کنندگان اظهار کرد: امنیت جزیی از ایمنی غذا به شمار می‌رود و حاکی از آن است که ماده غذایی سالم باید به مقدار کافی به بدن فرد برسد.

وی با تاکید بر اینکه شعارهای سازمان بهداشت جهانی به منظور حساس کردن جامعه انتخاب می‌شود، افزود: ماده غذایی باید به مقدار مناسب و سالم در اختیار بدن قرار گیرد. برای مثال، روزانه به مقدار معین باید سبزیجات وارد بدن بشود که علاوه بر حجم کافی، باید سالم و عاری از سموم باشد.

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی با اشاره به مراحل مختلف که ممکن است سلامت مواد غذایی را به مخاطره بیندازد، گفت: گاهی مواد غذایی در مزارع به صورت سالم تولید می‌شود اما، در مراکز عرضه، نگهداری درستی صورت نمی‌گیرد و عملا مواد غذایی از دست می‌رود و گاهی نیز سلامت آن در خانه و در مراحل پخت به واسطه سرخ شدن از بین می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه ایمن بودن مواد غذایی جنبه‌های مختلفی را بر می‌گیرد، ترویج فرهنگ استفاده از غذاهای سالم و ایمن در جامعه را اقدامی دشوار دانست و تصریح کرد: تولیدکننده، عرضه‌کننده و مصرف‌کننده باید به همه اصول داشتن مواد غذایی سالم را واقف باشند. تولیدکننده باید تلاش کنند که مواد غذایی طبیعی و عاری از سموم مانند مرغ سبز تولید کند، عرضه‌کننده باید سرمایه‌گذاری کنند تا بتواند مواد غذایی را سالم در اختیار مصرف‌کننده قرار دهد و از همه مهم‌تر مادر خانواده باید تصمیم بگیرد که به جای سرخ کردن غذا، غذاهای آب‌پز طبخ کند. نباید به راحتی از کنار ایمن بودن مواد غذایی گذشت.

عشرتی کنترل ایمنی مواد غذایی را نیازمند نظارت جدی دانست و گفت: در استان مرکزی بخشی از فرآورده‌های دامی طبق اصولی ایمنی تولید می‌شود و از این بابت مشکلی وجود ندارد، حتی برخی از محصولات کشاورزی نیز در شرایط مطلوب و عاری از سموم تولید می‌شود که نگران‌کننده نیست اما، در تولید برخی محصولات مانند خیار نگرانی‌هایی وجود دارد که آیا دوره نگهداری آنها برای از بین رفتن سموم رعایت شده است یا خیر. به همین دلیل رسیدن به شرایط ایده‌آل نیازمند اقدامات نظارتی جدی است.

وی اضافه کرد: تلاش مجموعه معاونت بهداشتی بر این است که پوشش نظارت‌هابه صورت سیستماتیک، شدید و 100 درصدی باشد اما، گاها به دلیل کمبود نیروی انسانی لازم این بازرسی‌ها دچار اختلال می‌شود. از نظر مراکز نظارتی بر مواد غذایی کمبودی وجود ندارد اما از نظر نیروی انسانی بعضا با کمبودهایی مواجه هستیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی اراک با اشاره به اینکه گاهی حجم پرونده‌های نیازمند رسیدگی بازرسان به دو برابر افزایش می‌یابد، افزود: این امر باعث می‌شود که به صورت کامل نظارت‌های ایده‌آل انجام نگیرد اما، مهم‌تر از نظارت، باید سبک زندگی را تغییر دهیم و جامعه را به سمت مصرف مواد غذایی سالم سوق داد.

 

ایسنا

(سه شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴) ۰۹:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها