سه شنبه / ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ / ۰۹:۲۰
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۵۶۳۰۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

قیمت‌های نجومی میوه شب عید در بازار شیراز

در حالی که مسئولان در استان فارس و شیراز قیمت مصوب میوه شب عید را بارها اعلام کرده‌اند، اما ظاهرا هیچ نظارتی بر روند عرضه این کالاها در شیراز وجود ندارد و در عمل مردم شاهد تحقق این شعارها نبوده‌اند.

 این روزها هر کسی به مغازه‌های میوه‌فروشی و بازارچه‌ها سری زده باشد، به خوبی با کاهش تنوع و افزایش قیمت‌ها مواجه شده است، به گونه‌ای که قیمت محصولاتی مانند سیب و پرتقال بیش از دو برابر آن اعدادی است که مسئولان بارها اعلام کرده‌اند.

این افزایش قیمت البته گریبان سایر کالاها نظیر مرغ و گوشت را هم گرفته است و در کنار گرانی تشدید شونده قیمت محصولات لبنی، رنگ از اعتماد کمرنگ شده مردم بیش از پیش برده است!

 هدف از توزیع میوه با نرخ مصوب دولتی، تنظیم بازار و تامین مایحتاج عمومی مردم و همچنین افزایش قدرت خرید مردم اعلام شده است، اما به‌دلیل نبود یا کم بود نظارت‌ها و استمرار نداشتن آن، شاهد هرج و مرج در بازار شب عید هستیم.

معاون بازرسی صنعت، معدن و تجارت فارس پیش از این به 22 بازرسی‌ انجام شده از قیمت اقلام ویژه عید در استان اشاره و اضافه کرده بود: طرح نظارت بر قیمت کالاهای مربوط به عید از نهم اسفندماه با حضور مستقیم 300 بازرس آغاز شده است.

محمدابراهیم صداقت با بیان اینکه ۱۵۰ نفر از این بازرسان در سطح شیراز مستقر شده‌اند، مدعی شده بود: در حال حاضر بازرسی‌ها بر قیمت کالاهایی چون کیف و کفش و پوشاک متمرکز شده و با نزدیک شدن به ایام عید، بر محور مواد غذایی تمرکز خواهد کرد.

وی همچنین از تشکیل بیش از ۶۰۰ پرونده تخلف در خصوص مواردی از قبیل کم فروشی، گران فروشی و ... خبر داد و گفته بود: این تعداد پرونده تحویل تعزیرات حکومتی داده شده است.

معاون بازرسی صنعت، معدن و تجارت فارس همانند گذشته شهروندان را تشویق کرده بود که تخلفات را با شماره 124 اطلاع‌رسانی کنند!

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز به شرکت فعال 200 واحد صنفی عرضه و توزیع میوه عید در ستان اشاره کرده و گفته بود: پرتقال تامسون به قیمت هر کیلو دو هزار و 900 تومان و سیب نیز به قیمت هر کیلو دو هزار و 600 تومان در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد.

محمدمهدی قاسمی با بیان اینکه تامین و توزیع میوه شب عید به عهده سازمان جهادکشاورزی و تعاون روستایی گذاشته شده است، به برگزرای جلساتی در این خصوص اشاره و اضافه کرده بود: عاملین توزیع و عرضه میوه در استان شناسایی شده‌اند و هریک با بنرهای یکسان و شماره شناسائی مشخص نسبت به توزیع میوه شب عید مبادرت می‌کنند.

البته تا زمان درج این گزارش و براساس مشاهدات خبرنگار ایسنا،‌ هیچ بنر یا تابلویی در این خصوص در معابر اصلی و فرعی شیراز نصب نشده است و شهروندان نیز برای تامین نیازهای خود به مراکز موجود و ثابت عرضه این کالاها مراجعه می‌کنند و با دیدن قیمت‌های سرسام‌آور، نگران روزهای آینده می‌شوند!

مدیرعامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهرداری شیراز نیز با تأکید بر ینکه عرضه‌کنندگان میوه شب عید ملزم به عرضه میوه به قیمت‌های تعیین شده هستند، گفت: ناظران بر روند فعالیت غرفه‌های فروش میوه نظارت دارند.

بهنام جعفری به راه‌اندازی 22 بازارچه ثابت میوه و 12 کانکس موقت برای عرضه میوه در شیراز اشاره و اضافه کرده است: در بازارچه‌های این سازمان در سطح شهر قیمت هر کیلو مرغ پنج هزار و 600 تومان در حال فروش است که در واحدهای صنفی با قیمتی بالاتر به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه عرضه میوه و مرغ با قیمت مصوب از 25 اسفند(یعنی امروز) آغاز شده و تا پایان نوروز سال 1394 ادامه دارد، خاطرنشان کرد: سازمان میادین و مشاغل شهرداری شیراز مانند هر سال بازارچه‌هایی را در این ایام برگزار می‌کند که تنها به صنایع دستی و محصولات فرهنگی اختصاص دارد.

مدیرعامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهرداری شیراز گفت: 350 وانت در 17 سایت واقع در خیابان‌های محراب، فضیلت، باهنر جنوبی، مطهری جنوبی، سفیر جنوبی، دستغیب، شبان، یقطین، قائم، کوشک‌میدان، نواب صفوی، چهارراه شریف‌آباد، میانرود، یاوران، میرزای شیرازی و شهرک گلستان ساماندهی شده‌ است!

به گزارش ایسنا، مسئولان باید به خاطر داشته باشند که کسبه شناسنامه‌دار شهر در عرضه ملزومات مردم، از نگاه شهروندان، مغازه‌دارانی هستند که براساس قوانین موجود اقدام به راه‌اندازی مغازه کرده و ضمن پرداخت حقوق قانونی، فعالیت حرفه‌ای خود را انجام می‌دهند.

مردم بیشتر از آنکه برای تامین مایحتاج شب عید به وانت‌بارهایی که طبق قانون فعالیت آنان در هیچ چهارچوبی نمی‌گنجد، به مغازه‌داران مراجعه می‌کنند.

لزوم دسترسی آسان همه افراد جامعه به ملزومات شب عید، ضرورت توجه به توزیع مناسب کالاها در سطح مغازه‌ها را به همه یادآور می‌شود، موضوعی که گویا از نظر مسئولان دور مانده است که در این ایام هرکدام از دستگاه‌ها، اقدام به راه‌اندازی پایگاه‌ها و بازارچه‌هایی برای عرضه کالا کرده‌اند.

 

ایسنا

(سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳) ۰۹:۲۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها