چهارشنبه / ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۳:۱۶
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۵۶۱۸۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

مصرف لبنیات را در سفرهای نوروزی فراموش نکنید

کارشناس نظارت بر موادغذایی دانشگاه علوم پزشکی همدان استفاده از فرآورده‌‎های لبنی در سفرهای نوروزی را ضروری دانست.

"ماریا قادری" با اشاره به اینکه محدود کردن مصرف شیر و مواد لبنی، زمینه ‌ساز کمبود کلسیم و پوکی استخوان است، گفت: شیر و فرآورده‎های لبنی از مواد مغذی بوده که تأمین آن برای بدن ضروری است و مصرف آنها نباید فراموش شود.

وی افزود: هنگام مصرف این گروه از محصولات به ویژه در سفر باید به دریافت مقادیر مناسب مواد لبنی دقت کرده و روزانه متناسب با نیاز بدن حدود دو تا سه لیوان شیر یا ماست استفاده کنید.

از مصرف لبنیات غیر پاستوریزه خودرداری کنید

قادری اضافه کرد: از مصرف شیر، کره، سرشیر، کشک و پنیر محلی غیر پاستوریزه خودداری کنید چراکه مصرف محصولات پاستوریزه نشده، خطر ابتلا به تب مالت و مسمومیت‌‎های غذایی را افزایش می ‎دهد.

وی گفت: در طول سفر بهتر است از شیر و خامه استریلیزه که ماندگاری بالایی دارند، استفاده شود چراکه این محصولات پیش از باز شدن، به نگهداری در یخچال نیاز ندارند اما پس از باز شدن باید در یخچال، یخدان یا مکان سرد نگهداری شده و سریع مصرف شوند.

قادری تاکید کرد: در مدت سفر سعی شود همراه با وعده‌‎های غذایی، از ماست پاستوریزه کم‎چرب استفاده شود تا هم کلسیم بدن تأمین شده و هم خطر احتمالی عفونت‌‎های روده‎ای در اثر مصرف غذای آلوده کمتر شود.

وی با اشاره به مصرف نوشابه‌های گازدار گفت: به جای نوشابه‌‎های گازدار که حاوی مقادیر قابل توجهی شکر هستند، از دوغ‎‌های پاستوریزه و کم‎ نمک به عنوان نوشیدنی همراه با غذا استفاده شود.

قادری در پایان یادآور شد: با توجه به احتمال استفاده از شیر و خامه غیرپاستوریزه در تولید بستنی‌‎های سنتی و همچنین غیربهداشتی بودن محل تولید، توزیع و نگهداری که منجر به آلوده شدن می‎‌شود باید از مصرف بستنی‎ های سنتی در سفر خودداری کرد و محصولات با بسته‌بندی بهداشتی و دارای پروانه بهداشتی ساخت خریداری شود.

ایسنا

(چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳) ۱۳:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها