چهارشنبه / ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ / ۰۹:۴۴
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۵۹۷۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

موانع تعرفه‌ای صادرات برداشته شود/ صادرات ۱۰۰ میلیون دلاری عسل، پسته و هندوانه به ترکیه

معاون وزیر صنعت گفت: در سال جاری حدود ۱۷ میلیون دلار عسل، ۸۰ میلیون دلار پسته، ۶.۶ میلیون دلار گردو و حدود ۹ میلیون دلار هندوانه به ترکیه صادر شده است که به نظر می رسد ایران می تواند سهم بالایی از بازار محصولات کشاورزی ترکیه داشته باشد.

مجتبی خسروتاج ظهر امروز در همایش کاربردی تجاری ایران و ترکیه گفت:  به نظر می‌رسد ایران می‌تواند سهم مناسبی از واردات محصولات پتروشیمی ترکیه داشته باشد در حالی که در کنار محصولات پتروشیمی فلزات و محصولات کشاورزی ایران نیز می‌تواند راه ترکیه را در پیش گیرند.

وی تصریح کرد: محصولات پلیمری 800 میلیون دلار از صادرات ترکیه را شامل می‌شود و با توجه به اینکه این کشور منابع گازی و نفتی ندارد به نظر می رسد استراتژی مناسبی را با تکیه بر محصولات پتروشیمی اتخاد کرده در حالی که حدود 5 میلیارد دلار از واردات ترکیه مربوط به مواد پلیمری و پلاستیکی است.

معاون وزیر صنعت با اشاره به آمار صادرات ایران به ترکیه گفت: در سال جاری حدود 17 میلیون دلار عسل، 80 میلیون دلار پسته، 6.6 میلیون دلار گردو و حدود 9 میلیون دلار هندوانه به ترکیه صادر شده است که به نظر می رسد ایران می تواند سهم بالایی از بازار محصولات کشاورزی ترکیه داشته باشد. خسروتاج بخش دیگری از سخنان خود را به برگزاری نمایشگاه پوشاک ترکیه در ایران ظرف یک ماه گذشته  اختصاص داد و اینکه این نمایشگاه انتقاداتی به همراه داشت و برخی می‌گفتند حضور پوشاک ترک در ایران می تواند برای تولیدات ایرانی مشکل آفرین باشد.

رفع موانع تعرفه ای برای حضور در بازارهای جهانی نکته دیگری بود که معاون وزیر صنعت بر آن صحه گذاشت و گفت: ابتکاراتی همچون بهره برداری هوشمندانه از موافقت نامه دو جانبه تجارت ترجیحی، موافقت نامه همکاری های گمرکی و مشارکت در نظام همکاری چند جانبه منطقه ای از جمله راهکارهای افزایش حجم مبادلات تجاری است.

خسروتاج اظهار امیدواری کرد تا تاسیس شهرک‌های صنعتی، بنگاه‌های تولیدی مشترک و بهره برداری از موقعیت جغرافیایی ایران و ترکیه بتواند زمینه ساز افزایش تراز تجاری باشد

 

 

 

 

 

 

 

فارس

(چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳) ۰۹:۴۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها