سه شنبه / ۵ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۳:۴۳
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۵۵۷۶۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

برای کم‌شدن مصرف شیر روغن پالم را بهانه نکنید

همین چند ماه پیش بود که معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها از کاهش 40 کیلوگرمی سرانه مصرف شیر در استان خبرداد و گفت: سرانه مصرف شیر از 142 کیلوگرم به 102 کیلوگرم کاهش یافته است. خبری که بس نگران‌کننده بود.

«محمد نظر پور» دلایل این کاهش را نوسان‌های قیمت شیر در بازار و کاهش توان خرید مردم عنوان کرد و گفت: اختصاص یارانه به تولیدکنندگان شیر هم موجب تداوم تولید می‌شود و هم عرضه با قیمت مناسب و در نتیجه باعث عدم حذف شیر از سبد کالای خانوار می‌شود. وی با اشاره به اهمیت غذایی شیر برای سلامت انسان، زمینه‌سازی و ترویج مصرف شیر در جامعه را ضروری دانست.

حالا بی‌توجهی شهروندان همدانی به مصرف شیر به دلایل مختلف یک طرف، همین که وزیر بهداشت به میزان بالای استفاده از روغن پالم در مواد لبنیاتی اعتراض کرد و خواستار پیگیری این موضوع شد، حالا به هرکس بگویی شیر بخور می‌گوید چه فایده وقتی پر از پالم است! غافل از اینکه روغن پالم همان چیزی است که همه هر روز مصرف می‌کنیم.

سهم بالای پالم در میان روغن‌های مصرفی

یک کارشناس ارشد تغذیه و رژیم‌درمانی در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: در میان روغن‌هایی که در جهان مصرف می‌شوند بیشترین حجم فروش را روغن پالم به خود اختصاص می‌دهد و امروزه روغن پالم دومین روغن نباتی جهان از نظر تولید به شمار می‌آید. همانند دیگر روغن‌ها و چربی‌ها، هر گرم روغن پالم ۹ کیلوکالری انرژی تامین می‌کند. از سوی دیگر چربی‌ها منبعی سرشار از ویتامین‌های A,D,E به شمار می‌آیند. روغن خام پالم منبعی سرشار از پیش ویتامین A به شکل انواع کاروتینوئید به میزان ۵۰۰ تا ۷۰۰ بخش در میلیون است. همچنین، روغن پالم سرشار از ویتامین E بوده و حاوی هر دو نوع توکوفرول و توکوتری ینول به میزان ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ بخش در میلیون است.

«آزاده آذرپیرا» اظهار کرد: روغن پالم مثل همه چربی‌ها از اسیدهای چرب و گلیسرول تشکیل شده اما برخلاف تمام چربی‌ها، اسیدهای چرب اشباع فراوانی دارد که در دمای اتاق جامد هستند. روغن پالم نام خود را از اسید چرب اشباع C16 پالمتیک اسید گرفته و این روغن همانند همه روغن‌های گیاهی روغن نخل حاوی کلسترول نیست اگرچه مصرف چربی اشباع شده کلسترول LDL و HDL را افزایش می‌دهد.

وی افزود: روغن نخل یک ماده رایج پخت و پز در کمربند استوایی، آفریقا، آسیای جنوب شرقی و بخش‌هایی از برزیل است. در دیگر نقاط جهان نیز برای پایین آوردن هزینه‌ها در صنایع غذایی تجاری و پایداری بالا اکسیداتیو (اشباع) محصول تصفیه شده برای سرخ کردن هم استفاده می‌شود. روغن نخل به عنوان یک جایگزین مناسب برای چربی‌های ترانس یافت شده است. با این حال مطالعاتی در سال ۲۰۰۹ نشان داد ممکن است روغن نخل جایگزین مناسبی به دلیل داشتن چربی‌های ترانس برای افراد با سطح بالا LDL نباشد.

اهمیت نحوه مصرف

به نظر می‌رسد مصرف بی‌رویه تمام روغن‌ها برای سلامت جامعه مضر است اما باید مطابق استانداردهای روز جهان مورد استفاده قرار گیرند.

آذرپیرا در این‌باره گفت: یک سوم روغن مصرفی دنیا پالم است اما در ایران در چند سال اخیر یک دوم روغن مصرفی کشور را پالم تشکیل داده است. روغن پالم از مقاومت خوبی در مقابل عوامل اکساینده برخوردار است به علت اینکه سرشار از اسیدهای چرب اشباع شده است بنابراین یک روغن مطلوب برای سرخ کردن محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: روغن پالم شبیه روغن جامد است و مصرف آن در هیچ جای دنیا ممنوع نیست اما از نظر تغذیه‌ای توصیه می‌شود آن را مصرف نکنند، هرچند که این روغن به علت بالا بودن پایداری حرارتی در روغن‌های سرخ کردنی مورد استفاده قرار می‌گیرد و توصیه این است که مردم روغن پالم و سرخ کردنی را کمتر مصرف کنند.

این رژیم‌درمانگر ادامه داد: همانگونه که گفته شد، مصرف روغن پالم باعث افزایش چربی و کلسترول می‌شود. مصرف روغن پالم به علت دارا بودن اسید چرب اشباع بالا موجب افزایش چربی خون و کلسترول و در نهایت گرفتگی و انسداد عروق می‌شود. روغن پالم نوعی روغن گیاهی است که مقدار اسید چرب اشباع آن حداقل 50 درصد است.

وی تصریح کرد: روغن‌های جامد نباتی یا روغن‌هایی مثل پالم دارای اسید چرب اشباع بالا هستند و چنین روغن‌هایی می‌توانند باعث بالا رفتن چربی خون، افزایش کلسترول بد و در نهایت موجب گرفتگی و انسداد عروق شوند و این در حالیست که بیماری‌های قلبی و عروقی از مهم‌ترین علل مرگ هستند.

آذرپیرا عنوان کرد: تاکید متخصصان و کارشناسان تغذیه بر مصرف روغن‌هایی با کمترین میزان اسید چرب اشباع است و روغن‌های مورد استفاده در سبد غذایی افراد باید حداقل زیر 2 درصد اسید چرب اشباع و ترانس داشته باشند.

وی گفت: همچنین در مصرف لبنیات هم باید از شیر با چربی کمتر از 2.5 درصد استفاده شود و به علت مضرات چربی‌های حیوانی بهتر است که شیر و لبنیات پرچرب از سبد غذایی حذف شود. بر اساس توصیه وزارت بهداشت، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف به کاهش 30 درصدی سهم واردات روغن پالم در سالجاری شده است که امید است در سال آینده این سهم به میزان 15درصد کاهش یابد. همچنین یکی از روش‌های کاهش استفاده از روغن‌های با اسید چرب اشباع بالا و ترانس در سبد غذایی، آموزش همگانی است.

سایر موارد استفاده روغن پالم و محصولات جانبی

این کارشناس ارشد تغذیه و رژیم‌ درمانی تأکید کرد: از روغن پالم می‌توان در تهیه انواع مارگارین، روغن نباتی جامد، چربی‌های مورد استفاده در پخت نان، کره بادام زمینی، روغن‌های مخصوص آشپزی، خوراک دام، کاربردهای ترکیبات شیمیایی، صابون، لوسیون‌ها و کرم‌های آرایشی، مرکب‌های چاپ، انواع شمع، گریس‌های روان‌ساز و انواع اسفنج پلی اورتان استفاده کرد. امروزه یکی دیگر از صنایعی که در آن روغن پالم مورد استفاده قرار گرفته صنعت سوخت است به نحوی که از این روغن به‌جای بنزین به عنوان سوخت خودرو استفاده می‌شود.

تهیه از خبرنگار ایسنا، منطقه همدان، فاطمه کاظمی

 

 

 

 

(سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳) ۱۳:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها